Råd og værktøjer til din fondsansøgning

Publicering og formidling (projektbeskrivelsen)

I projektbeskrivelsens afsnit "Publicering og formidling" skal du beskrive, hvor og hvordan du vil formidle dine forskningsresultater og til hvem.

Du kan med fordel dele afsnittet op i:

1) videnskabelige publikationer og anden formidling til forskere

2) formidling til øvrige interessenter (hvis relevant).

Videnskabelige publikationer og anden formidling til forskere

Her bør du nævne eksempler på konkrete videnskabelige tidsskrifter, som du forventer at publicere projektets resultater i. Du bør også nævne, hvilke planer du har for at præsentere dit projekt på konferencer, møder o.l.

Formidling til øvrige interessenter 

Under formidling til øvrige interessenter bør du tænke over, hvilke kanaler du vil bruge til hvem.

Eksempler på interessentgrupper:

  • patientforeninger
  • industrien
  • politikere
  • sundhedssektoren
  • undervisningssektoren
  • forbrugere

Eksempler på formidlingskanaler:

  • dagblade/aviser
  • danske populærvidenskabelige udgivelser f.eks. Illustreret videnskab og videnskab.dk
  • det internationale populærvidenskabelige website EurekAlert!
  • nyhedsbreve fra f.eks. patientforeninger
  • blogs
  • Folkeuniversitetet

Du bør være så konkret, som muligt, så du får beskrevet, hvilke interessentgrupper din forskning er relevant for (fx C20 virksomheder, praktiserende læger eller danskere under 40 år). Dernæst skal du forholde dig til, hvordan du bedst når denne målgruppe.

Du kan for eksempel skrive, at du vil kontakte Kræftens Bekæmpelse med henblik på en nyhedsartikel i deres nyhedsbrev/medlemsblad målrettet danske kræftpatienter, eller at du vil kontakte et erhvervsrettet medie som Børsen med henblik på en nyhedsartikel relevant for danske virksomhedsejere.

Skriv også gerne, hvornår du forventer at kommunikere om projektet - før projektstart, mens projektet er i gang, og/eller efter projektet er afsluttet? Typisk vil det være mest interessant for medierne, når der foreligger konkrete resultater, men det kan også i nogle tilfælde være relevant at kommunikere om, hvornår projektet går i gang, fx i de tilfælde, hvor øget opmærksomhed kan hjælpe på rekruttering af patienter.