Elev som væksthusgartner

I forbindelse med gartneriuddannelsen i Beder, er Mike Ladefoged Damholt gartnerelev på AU. Uddannelsen varer 4 år, og hans praktiske arbejde foregår ude på AU’s gartneri på Påskehøjgård i Ølsted, som er en del af institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Hvorfor valgte du at blive elev på AU?
Det var lidt tilfældigt. Jeg blev spurgt inde på gartneruddannelsen, om jeg kunne tænke mig at komme med ud til samtale. Jeg synes det lød mere spændende end at være gartner i planteproduktion, så jeg kom herud og fik det egentlig med det samme. Derfor var det faktisk meget nemt, da de netop stod og manglede en elev. Vi er omkring 30 på hver årgang på uddannelsen, og der er ikke så mange elevpladser generelt. Det kan derfor godt være en udfordring at finde et sted, så jeg var heldig at få en elevplads herude.

Hvad er/har været den bedste eller sjoveste oplevelse du har haft i løbet af din elevtid?
Det er nok det, at vi får lov til at lave så meget herude, i forhold til folk der får elevplads i en produktion. Der laver de meget af det samme og de får måske nogle forskellige plantekulturer, men herude får man lov til at arbejde meget selvstændigt og lave alt. Derudover får man også en masse viden fra undervisere og de studerende, som fortæller om deres projekter og forsøg. De laver nogle gange lidt mere interessante ting, og går mere i dybden, som jeg også kan lære meget af.

Lever elevjobbet op til dine forventninger?
Ja, men jeg nåede næsten ikke at have nogen forventninger, fordi det gik så hurtigt. Men jeg synes, at det er bedre end forventet og mere interessant. Det er fedt, at jeg får lov til så mange ting - at jeg er med til at styre alt i drivhuset, hvordan man skal drive det, og hvordan de forskellige kulturer skal have det. Derudover er jeg med, når der skal startes nye projekter med de studerende, så er jeg med til at beslutte hvordan det bedst kan gøres. Så jeg har meget medbestemmelse og er med ind over mange forskellige ting.

Hvad laver du helt konkret i din stilling på AU?
Jamen det er at passe planterne, som de studerende skal bruge og sørge for at de har det bedst muligt. Som regel skal de bruge frø fra planterne, som de bruger til forskellige forskningsprojekter. Jeg er tilknyttet institut for molekylærbiologi og genetik, så det er de studerende derfra, som jeg hjælper. Så sørger vi for at planterne har det godt og kan levere hvad de skal. Vi arbejder meget med genetikken i planterne, så nogle gange ændres der så meget i genetikken, at planterne kan forandre sig fuldstændig. Vi kan også være med til at forædle planterne, hvor man tager de interessante dele ud af planerne og bruger dem til forskellige ting. Dette er dog en længerevarende proces og er meget spændende at følge med i.

80% af projekterne omhandler for tiden lotusplanten, fordi den kan lave knolde på rødderne, som de på AU arbejder meget med. Forskerne ved meget om den, så de ved hvordan den skal leve og hvordan de kan kontrollere den. De arbejder meget med knoldene, og det kvælstof de kan danne og derefter finde ud af, om de kan forbedre det.

Vi har meget varierende og forskellige planter herude. Vi har fx også korn og tobak, som bruges til forskellige forsøg, som vi hjælper med at stille op. Vi har lige nu gang i et stort kløverforsøg, som er den plante vi arbejder næstmest med lige nu. En Ph.d. studerende skal forske i knoldene og med kvælstof. Derudover laver vi gødning til planterne, sår dem, passer dem og høster dem til sidst. I forhold til normale gartnerier, må vi ikke forurene drivhuset overhovedet – vi skal være mere forsigtige herude, fordi det skal bruges til forsøg.

Man kan enten specialisere sig i væksthuse, planteskoler eller gartnerier. Væksthuse arbejder meget med potteplanter, hvor der produceres forskellige plantekulturer, som er bestemte grupper af blomster. Planteskoler arbejder som regel mere uden for med planteproduktion. Der er derfor en del mere teknisk i væksthusene, i forhold til lys, temperaturer og luftfugtighed, som er meget spændende og mere udfordrende at arbejde med og få erfaring inden for.

Hvad kan du bedst lide at lave i dit arbejde?
Det er at gå og passe planterne, og så kan jeg rigtig godt lide, at vi bruger meget tid på rent faktisk at lære noget herude. Her har vi meget tid til at få fortalt ting og føle, at man er under uddannelse. Ude i produktioner kan det i nogle tilfælde godt føles som om, at man er billig arbejdskraft og dermed lærer knap så meget.

Hvad synes du om AU som arbejdsplads?
Jeg synes den er god. Jeg har ikke rigtig nogen følelse af, hvordan det er inde på selve universitetet – der er jeg ikke så ofte. Men jeg føler vi har meget frihed og er meget selvbestemmende herude. Vi er tre gartnere herude, og vi har det godt sammen socialt og snakker meget sammen.

I forhold til selve gartneriet, er universitetet lidt en anden arbejdsplads end fx en planteskole og produktion, da der bliver arbejdet med lidt flere forskellige ting. Dette er særligt fordi der er forsøg indblandet, som er en stor del af hverdagen og dermed sætter rammerne for arbejdsopgaverne.

Hvad kan du bruge din uddannelse til, når du er færdig?
Man kan både arbejde i væksthuse eller planteskoler. På uddannelsen ser man gerne at man kommer igennem to elevpladser, for at samle erfaring – så man både har elevtid i væksthuse og også på en planteskole. Dog har mange planteskoler også væksthuse i dag, så man kan kombinere det. Men hvis man både har erfaring inden for planteskoler og væksthuse, så er man bedst stillet i fremtiden.