Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice IT Digital administration NemID Digital signatur til medarbejdere

Digital signatur til medarbejdere

Hvad er en digital signatur

Digital Signatur består af et hemmeligt privat certifikat, som man selv har, og et offentligt certifikat som alle kan bruge.

  • Afsenderen anvender modtagerens offentlige nøgle (det offentlige certifikat) til at kryptere med. Derfor skal man som afsender have den installeret på sin maskine. 
  • Modtageren kan kun afkode en krypteret besked, ved at benytte sin egen private nøgle. Derfor skal den private nøgle være installeret på modtagerens maskine.

Som modtager: Hvordan får jeg mig en digital signatur (et nøglepar)?

  • Har du behov for en privat signatur , der identificerer dig som person, kan du bestille den på: www.nemid.nu
  • Har du behov for en medarbejdersignatur, knyttet til Aarhus Universitet, kontakter du universitetets NemId Erhverv administrator

Som afsender: hvordan får jeg en offentlige nøgle for en ekstern modtager?

Gå ind på: https://www.medarbejdersignatur.dk/produkter/nemid_medarbejdersignatur/information_om_nemid/sikker_e-mail/soeg_certifikat/

Skriv den postadresse du vil sende til, hvortil der hører en digital signatur, og klik på 'Søg'.

Følgende 4 ikoner fremkommer nederst på siden:

  • Hvis du anvender Microsoft Explorer som browser og Outlook som postprogram, kan du blot klikke på 'konvolut-ikonet' (det tredje). Så ryger det offentlige certifikat for modtageren ned i din adressebog, og så kan du kryptere med det.
  • Hvis du anvender en anden browser, skal du også klikke på konvolutten, men herefter downloade vcf-filen (den, der gemmer sig i 'konvolutten') til din maskine og klikke på den, hvorefter den ryger ind i Outlooks adressebog.
  • Hvis du anvender et andet postprogram, skal du følge anvisningerne på siden.

Har du modtaget en signeret e-post fra den eksterne modtager, får du mulighed for at gemme den offentlige nøgle på din maskine, når du åbner beskeden. 


246260 / i40