Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice IT Skype for business

Skype for business

Skype for Business kan lette samarbejdet med både interne og eksterne samarbejdspartnere ved at tilbyde en komplet kommunikationsplatform med telefoni, videoopkald, chat, skærmdeling og dokumentdeling m.m. Desuden er Skype for Business fuldt integreret med Outlook og Office-pakken. Det hele er samlet et sted, og du kan tilgå det fra din computer, tablet eller smartphone.


Det kan du med Skype for business

 Chatte

  • I kan chatte flere sammen på en gang. Du kan også chatte med eksterne samarbejdspartnere, hvis de har Skype for Business.

Se tilgængelighed

  • Din status i Skype for business er som udgangspunkt grøn. Har du en aftale i din Outlook kalender, så skiftes din status automatisk til optaget (rød), og på den måde ved dine kollegaer, at du ikke er tilgængelig. Du kan også selv skifte din status, hvis du ikke vil forstyrres.

Ringe eller lave videokald til andre Skype for business-brugere

  • Du kan holde online møder med både interne og eksterne. Desuden kan I tale flere sammen på en gang.
  • Dele din skærm eller en Power Point præsentation.
  • Har en mødedeltager ikke Skype for business, kan vedkommende deltage i mødet ved at ringe fra en traditionel telefon.
  • Du kan ringe ind til et møde, der foregår i et af AU’s traditionelle videokonferencelokaler. Det betyder, at du fx kan deltage hjemmefra.

Log på Skype for business på din PC

Har du ikke Skype for business på din PC, kan du bede din lokale IT-support om hjælp til at få det installeret.  

Udfyld 'Logon adresse' med din mailadresse og klik 'Log på'.
Du bliver måske bedt om at udfylde yderligere logon oplysninger. Dit brugernavn er au@uni.au.dk (Fx au123456@uni.au.dk). Din adgangskode er den samme, som du bruger på mit.au.dk eller din AU webmail.

Log på Skype for business på din Mac

Har du ikke Skype for business på din Mac, kan du bede din lokale IT-support om hjælp til at få det installeret.

Skriv din mail-adresse og klik 'Continue'.
Indtast dit password og klik på 'Advanced Options'.
Indtast uni\AUID brugernavn og klik 'Save'.

Log på Skype for business på din smartphone

Sådan logger du på med iPhone

  • Installer Skype for Bussiness fra App store.  
Udfyld 'Sign-in address' med din mail-adresse og klik 'Avancerede indstillinger'.
Indtast dit brugernavn. Klik på X i øverste venstre hjørne. Dit brugernavn er au<AUID>@uni.au.dk (Fx au123456@uni.au.dk).
Indtast adgangskode og vælg 'Log på'. Din adgangskode er den samme, som du bruger på mit.au.dk eller din AU webmail.
Tillad at Skype for business app’en sender notifikationer. Klik på 'Tillad'.
Indtast dit telefonnummer og klik på den blå knap. Nu er du i gang.

Sådan logger du på med Android

  • Installer Skype for Business fra Google Play.
Klik på den blå pil, for at komme i gang.
Udfyld 'Sign-in address' med din mailadresse og klik 'Avancerede indstillinger'.
Indtast dit brugernavn. Klik på pil tilbage i øverste venstre hjørne. Dit brugernavn er au@uni.au.dk (Fx au123456@uni.au.dk).
Indtast adgangskode og klik på den blå pil. Din adgangskode er den samme, som du bruger på mit.au.dk eller din AU webmail.
Indtast dit telefonnummer og klik på den blå pil.
Swipe til højre, indtil du når den sidste side, og klik så på den blå pil nederst. Nu er du i gang.

FAQ

Kan jeg blive oprettet på Skype for Business?

Alle ansatte og studerende er oprettet på Skype.

Problemer med at logge på?

  • "Can’t sign in to Skype for Business"

Verificer dine loginoplysninger. Er du sikker på, at du indtaster de korrekte oplysninger og kan du stadig ikke logge på, skal du kontakte din IT-support.

Ring ind til møder/Møder med eksterne

Ring ind til møder/Møder med eksterne

Når du opretter et Skype møde er det muligt for folk at ringe ind via Skype klienten, Skype Web App eller almindelig telefon.

  • Opret mødet via din Outlook kalender.
  • I mødeindkaldelsen kan deltagerne se de forskellige muligheder. Her ses telefonnummer samt conference id. Det skal du bruge hvis du ringer til mødet via en telefon. Skal du holde møde med eksterne personer uden Skype kan de også klikke på ”Try Skype Web App”. Har du Skype anbefaler vi at du klikker ”Join Skype meeting” for at få den bedste oplevelse. Skype web app fra PC virker desværre i øjeblikket kun i Internet Explorer. Andre browsere vil med tiden blive understøttet.

Virtuelle mødelokaler

Eksterne kontakter

Har dine samarbejdspartnere uden for AU også Skype, kan i bruge Skype sammen. Du skal bare tilføje dem til din kontaktliste. Du skal bruge deres SIP-adresse. SIP-adressen er oftest den samme som deres mailadresse.

Ny mailadresse / Ny SIP-adresse

For at Skype virker optimalt skal din SIP-adresse (Skype-adresse) og mailadresse være ens. Hvis du skifter din mailadresse via mit.au.dk eller hvis du som medarbejder skifter afdeling og får ny mailadresse, skal du huske at bede support om at få opdateret din SIP-adresse.

Hvis adresserne ikke er ens, så virker kalenderintegrationen til Exchange ikke, og så vil din presence (tilstedeværelsesstatus) ikke automatisk blive opdateret på baggrund af din kalender.


1440161 / i40