Konferencehåndbog

AU’s Konferencehåndbog er ment som en hjælp til de medarbejdere på Aarhus Universitet, som selv skal i gang med at planlægge og afvikle en konference eller et arrangement. Det er vigtigt at bemærke, at mange af håndbogens delemner dækker over aktiviteter eller indsatser, som foregår både før, under og efter arrangementet, og som man derfor bør tage stilling til løbende – for eksempel budget/økonomi.

Denne håndbog er ikke nødvendigvis opsat i en rækkefølge, som passer præcist til netop din konference eller dit arrangement, så det er en god idé at orientere sig i hele håndbogen for at danne overblik over omfanget og for at kunne lave sin egen orden. Håndbogen er søgbar, så du kan søge på emne eller tema.

Bemærk også, at du altid kan kontakte en medarbejder ved Events og Kommunikationsstøtte, hvis du har yderligere spørgsmål eller brug for at aftale et rådgivningsmøde, hvor vi kan drøfte dit arrangement i detaljer. Håndbogen er senest redigeret i juli 2016.

Tid, sted og form


Når man planlægger at afholde en konference eller et arrangement, er det vigtigt fra begyndelsen at få fastsat datoen og booket lokaler til afholdelsen. Det er en god idé at tjekke, om der afvikles andre store arrangementer eller konferencer på AU eller i byen på samme tid, så man undgår, at alle byens hoteller er optaget i den ønskede periode. Det kan bl.a. KongresKompagniet, som der er indgået aftale med kongresbureauer eller VisitAarhus hjælpe med at afklare. Samtidig bør man undersøge, om der på samme tidspunkt afholdes ”konkurrerende” konferencer andre steder i verden, der henvender sig til samme målgruppe.

Når du booker lokaler, skal du overveje konferencens behov. Er der kun brug for et plenumlokale, eller skal der bruges break-out- eller parallel-lokaler i nærheden? Hvad med mødelokaler? Skal der bruges areal til postersessions? Skal der opstilles telte (toiletter) i Universitetsparken, og hvor skal deltagerne bespises?

I alle tilfælde er det vigtigt at være opmærksom på lokale brandregler og udfordringer i forhold til eksempelvis opstilling og bespisning (for eksempel i Søauditorierne). Som regel kan du kontakte bygningens betjent og få information om dette eller kontakte Campus Service. Find det aktuelle bygningsserviceområde

Læs mere om tilladelse til afholdelse af arrangementer i Universitetsparken.

Auditorier/venue/lokaler

Konferencefaciliteter på AU

Læs mere om, hvilke auditorier du kan booke, samt kapacitet og særlige forholdsregler for auditorierne. Se auditorieoversigt

Bemærk også mulighed for at låne auditorier og lokaler hos

Der er generelt stort pres på lokaler til konferencer på AU. Lokaler bør derfor bookes i så god tid som muligt. Bemærk dog, at nogle lokaler først endeligt kan bookes, når lokale-/undervisningsplanen for det pågældende semester ligger – oftest 6 måneder før. Det vil sige, at du ikke kan garanteres et bestemt auditorie før dette tidspunkt. Det er derfor en god idé også at tænke alternativer fra starten.

Store konferencer kan med fordel planlægges forskellige steder på Campus Aarhus, Campus Emdrup, i Foulum, Herning osv. Generelt skal man dog være opmærksom på, at der i universitetets store auditorier normalt afvikles undervisning, hvilket man som konferencearrangør bedes respektere. Konferencer kan bookes efter først til mølle-princippet i de undervisningsfrie perioder (medio juni til medio august og ultimo december til medio januar). Det er naturligvis også en mulighed at booke konferencefaciliteter uden for AU.

Vær særligt opmærksom på, at der for brug af alle større auditorier på Campus 8000 C gælder en intern timeafgift på ca. 800 kr. pr. booket time pr. auditorium. Denne timeafgift opkræves 2 gange årligt via regnskabsmæssig ompostering. Hvis din dekan/institutleder har godkendt afholdelsen af konferencen, går betaling af lokaler som regel over instituttets regnskab og du skal derfor ikke budgettere med dette. Husk dog at du skal betale for betjenttimer udenfor almindelig åbningstid og evt. for ekstra rengøring.

Konferencefaciliteter uden for AU

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at booke lokaler eller venues uden for Aarhus Universitet – f.eks. hvis din konference har rigtig mange deltagere, der kræver større lokaliteter, hvis dele af konferencen skal placeres i byen som en del af en strategi, eller hvis de påtænkte lokaler på AU ikke kan bookes. Nedenfor finder du forslag til, hvor du kan booke - vær særligt opmærksom på AU's konferenceaftale, som skal benyttes

Størrelse, form og varighed

Når dato og lokaler er på plads, skal ambitionsniveauet fastlægges med hensyn til størrelse, form og varighed. Mange konferencer planlægges som led i en række af konferencer, der afholdes hvert år eller med nogle års mellemrum. For sådanne konferencer vil ambitionsniveauet typisk være bestemt på forhånd.

Det kan være traditioner, der foreskriver ambitionsniveauet, eller det kan være en international arrangementskomité, der sætter niveauet. Der kan også være begrænsninger af økonomisk og geografisk art, der medfører, at ambitionsniveauet må sænkes. Uanset er det afgørende at få afklaret, hvilket behov konferencen skal dække og få besvaret nogle af de centrale logistiske spørgsmål – se de følgende punkter/overskrifter.

Niveau for konferencen

Det er vigtigt, at en konferencearrangør fra starten beslutter, hvilken standard konferencen skal have. Skal der serveres espresso og overdådige frugtbuffeter i alle pauserne, eller er det nok med skærekage og kaffekander? Skal der udgives konferencerapporter i hardcover, eller er det nok, at papers kan downloades fra internettet? Skal der være gratis transport til og fra hoteller og gratis aftenarrangementer, eller må konferencedeltagerne selv sørge for logistikken? Skal oplægsholderne have deres rejseudgifter betalt og mulighed for at deltage gratis i konferencen, eller skal de betale det hele selv og have tak i form af et par flasker rødvin?

Læs mere om regler for gaver og regler for repræsentationsudgifter

Har du yderligere spørgsmål til, hvilke former for aflønning du kan benytte i forhold til f.eks. interne og eksterne oplægsholdere, bør du kontakte den økonomiansvarlige i din afdeling.

Beslutninger om serviceniveauet har naturligvis konsekvenser for konferencens økonomi. Enten bliver deltagerbetalingen høj, eller også skal der laves et meget stort arbejde for at skaffe tilskud via legater, fonde og sponsorer. Læs separat afsnit om sponsorer senere i dokumentet.

Ønsker man at løfte konferencen op på højeste niveau, kan det også være nødvendigt at få ekstern hjælp til det praktiske – for eksempel ved at købe et konferencebureau ind. Frugtbuffeten kan ikke opveje, at der f.eks. er kludder i hotelreservationerne.

Antal deltagere

En fornuftig planlægning forudsætter en realistisk forestilling om, hvor mange deltagere der kan forventes til konferencen. Antallet af deltagere vil som udgangspunkt afhænge af konferencens indhold og faglige niveau. Men konferencer handler i høj grad også om netværksdannelse og socialt samvær. Samtidig vil mange af deltagerne skulle prioritere at afsætte tid til konferencen i en virkelighed med meget arbejde og et stort udbud af andre konferencer, man kan drage til. Det betyder også noget, om der er tale om en konference over flere dage. Det gælder både mistet arbejdstid og mistet tid med familien. Her vil man måske opleve, at nogle af deltagerne vælger kun at komme nogle få dage eller at tage tidligt hjem.

Følgende faktorer spiller således ind på det antal deltagere, der ønskes og kan forventes:

  • Fagligt (og socialt) program (herunder relevante keynote speakers)
  • Konferencefaciliteternes størrelse (auditorium og kantine)
  • Hotelkapaciteten
  • Deltagergebyrets størrelse
  • Tidspunktet for konferencen og konferencens varighed
  • Aarhus’ attraktion som konferenceby – læs mere
  • Præsentationen af konferencen

Det er en god idé i sit budget at arbejde med flere scenarier for deltagerantal tilpasset efter et (forventet) højt og et (realistisk) lavt deltagerantal, og desuden nøje overveje konferencens varighed.

Konferencens varighed og vigtigheden af netværksdannelse

Ved både korte og lange konferencer er det naturligvis nødvendigt at give deltagerne faglig valuta for pengene, men det er også nødvendigt at give mulighed for at netværke. Ved de lange konferencer er den slags typisk placeret om aftenen eller lagt hen over hele formiddage eller eftermiddage.

Ved de korte konferencer kræver det ofte mere kreativ planlægning at skabe plads til netværksdannelsen. Her kan workshops, walk and talks eller lignende være til gavn. 

Planlægningens omfang

Så snart konferencer strækker sig over mere end én dag, skal der arrangeres overnatninger, transport til og fra hoteller, aftenarrangementer mv. Det gør planlægningsarbejdet større og mere tidskrævende.

Det anbefales, at man går systematisk til værks og opdeler sin planlægning i dele og emner (og om muligt fordeler disse ud på flere involverede ansvarspersoner). Det er også fornuftigt at skelne imellem den faglige planlægning og den praktiske. Når konferencens emne, størrelse, længde og form er afklaret, kan den konkrete planlægning af konferencens faglige, økonomiske, logistiske samt informations- og markedsføringsmæssige dele begynde. Denne fase kan strække sig over alt fra flere år til måneder og uger op til konferencen.

Afviklingsfasen dækker over ugerne op til konferencen samt over selve afholdelsen af konferencen. Der er i denne periode mange ting, som skal tjekkes op på, og der er ligeledes mange ting, der er planlagt i planlægningsfasen, som først kan udføres nu. Kontakt gerne en AU-eventrådgiver og få tilsendt et eksempel på en ”projektplan” for en lignende konference (ofte et Excel-ark).

Fokus på bæredygtighed

De senere år er fokus på bæredygtighed, genbrug og økologi øget. Aarhus Universitet barsler også med en bæredygtighedsstrategi frem mod 2019. Bæredygtighed er også en tanke værd, når du planlægger din konference. Med meget få greb og indsatser i din planlægning og afvikling kan du skabe en stor forskel og desuden skabe god signalværdi. Nedenfor er listet nogle af de lavthængende frugter, som gør en forskel I forhold til sund fornuft og bæredygtighed - du kan plukke nogle af dem ud eller vælge at gå all in:

  • Minimering af tryksager - alternative overvej papirtype - vælg nedbrydeligt papir
  • Tænk online/app - fx. i forbindelse med program, deltagerlister, abstracts og lign.
  • Minimering af bannerproduktion, lav generiske bannere, der kan bruges igen eller genbrug af disse efterfølgende - flere virksomheder producerer tasker og lign. af stoffet og modtager det meget gerne efter brug.
  • Lav tryksags- og konferencevarer-buffet: Erfaringen viser, at gæsterne kun tager det, de skal bruge og derfor minimeres forbruget og vi sikrer, at det ikke blot ender i skraldespanden på hotelværelset. Gæsterne kan også opfordres til at returnere kuglepen og blok til genbrug.
  • Returnering og genbrug af nøglesnore
  • Opfordr gæsterne til at fravælge bus og istedet gå fra universitetet til Aarhus by - lav evt. en interessant rute på et kort med oplevelser eller historie undervejs og lad en student følge gæsterne, så det bliver et nemt fra-valg (husk mulighed for AU regnslag)
  • Minimér forbrug af de alm. pant-plastflasker og snak med kantinerne om vand fra vandhanen i kander. Overvej at udlevere genbrugelige flaske til vand, der kan genopfyldes (overvej hvordan - det er ikke sikkert ens gæster bryder sig om at fylde vand op på toilettet).
  • Tænk over minimering af madspil - snak med kantinen om hvordan dette bedst sikres og lav evt. aftale med Skraldebaren på Godsbanen eller lign. eller med studerende og hjælpere om at tage resterne med hjem. Bemækr, at aftaler om at aflevere maden til 3. part skal cleares med den valgte kantine af hensyn til hygiejneregler m.v.
  • Bestil primært økologisk mad og brug økologiske leverandører
  • Henvis på konferencens hjemmeside til grønne restauranter i byen - se eksempler

Hos Events og Kommunikationsstøtte kan du hente yderligere sparring omkring bæredygtighed ved konferencer – kontakt Lone Jørgensen på loj@au.dk 

Fagligt og socialt program


Det faglige program (tema, papers og formidlingsform)

Start med at beslutte/overveje, hvad konferences præcise tema er. Er der undertemaer eller sideløbende temaer? Og er konferencen med eller uden call for papers? Hvis konferencen er med call for papers, skal dette call udsendes i god tid. Fastlæg en tidsplan og deadlines med det samme, så der er tid til at indsamle og udvælge papers. Overvej, om og hvordan papers skal præsenteres for deltagerne (som hæfte, der udleveres eller udsendes som pdf eller i trykt form).

Husk deltagernes forudgående tilladelse til at trykke papers, da de kan indeholde endnu upublicerede forskningsresultater. Beslut, om papers skal lægges på en eventuel hjemmeside (men vær opmærksom på samme problemstilling som ovenfor). Tryk faglige tekster, og saml og udsend til baggrundslæsning. Læg faglige tekster til baggrundslæsning på hjemmeside.

Overvej for variationens skyld at inddrage alternative oplægs- og arbejdsformer, f.eks. oplæg struktureret som interviews. Overvej, om det for eksempel kunne være en idé med en konferencetegner, et workshop cirkus eller noget andet ”alternativt”, og tænk over, om der er råd, ressourcer og tid til dette. Indhent i god tid speakers og workshopholdere, og husk at informere dem om den taletid, der er afsat til deres foredrag eller oplæg. Vælg en eller flere ordstyrere til at holde styr på disse tider samt til at styre dialoger og diskussioner. Det at få keynote speakers på plads i god tid kan være afgørende for markedsføring og tiltrækning af deltagere.

Håndtering af abstracts

Det kan være et stort arbejde at håndtere de indkommende abstracts og papers, og der skal holdes styr på, hvem der har sendt ind, og hvem der evt. mangler, de skal evt. sendes til review ved forskellige forskere, hvorefter nogle abstracts og papers skal udvælges osv. Der bør fra starten være en klar ansvarsfordeling af, hvem der modtager og registrerer, hvordan de videresendes, hvem der skal udvælge, hvem der giver besked til forfatteren mv. Ligeledes bør der fra starten fastsættes klare deadlines for indsendelse af abstracts, indsendelse af papers, notice of acceptance mv., og man bør også overveje, hvor mange abstracts man skal have, og hvordan de skal bruges.

Det kan, alt afhængig af behov og evt. konferencens størrelse og omfang, være en idé at købe sig til et system, der kan håndtere både tilmeldinger og indsendelse af abstracts og papers. Fx Oxford Abstracts (oxfordabstracts.com) eller ExOrdo (exordo.com). Du kan også hente hjælp hos KongresKompagniet.

For at overskueliggøre arbejdet med abstracts kan det også være en god idé at have en standardopsætning, som folk kan udfylde og sende ind (enten selv lave en eller bruge en standard i et indsendelsessystem). En standardopsætning for abstracts kunne indeholde et maksimumantal anslag for selve abstractet, et felt til titel og evt. undertitel, et felt til forfatterens navn og titel og evt. et til referencer. Det gør sortering, efterbehandling og evt. opsætning lidt lettere.

Efter abstracts er blevet udvalgt, skal forfatterne have besked og information om, hvor meget tid de har til præsentation og evt. diskussion i programmet, så de kan forberede sig bedst muligt.

Hvis nogle papers eller abstracts skal publiceres for konferencedeltagerne før konferencen, kan dette gøres via konferencewebsitet, hvor der kan oprettes en passwordbeskyttet side, hvor kun deltagere får adgang. Man kan selvfølgelig også vælge at lave en egentlig konferencepublikation (trykt eller online).

Nogle vælger også at printe de forskellige abstracts/papers og lægge dem i konferencemappen ved konferencen eller lade dem indgå som en del af det trykte konferenceprogram.

Socialt program og udflugter – og samarbejdet med byen

Det er en god idé at arrangere udflugter i forbindelse med konferencer. Det giver deltagerne mulighed for at være sammen på en anden måde og bidrager som god grobund for netværksdannelse. Overvej, om der skal være et program for medfølgende ægtefæller, eller om de kan tilmelde sig på lige fod med deltagerne mod betaling. Tænk dette ind i tilmeldingsblanketten, når denne laves. Se separat afsnit om tilmeldingsblanket.

Udflugter i Aarhus kan for eksempel være besøg på f.eks. ARoS, Den Gamle By og det nye Moesgaard, guidede walks eller busrundture i Aarhus med byen eller den nye havn som tema, med besøg i bl.a. Domkirken eller en tur til Marselisborg Slot.

AU øger fortsat samarbejdet med Aarhus by i flere sammenhænge, også i konferencesammenhæng. Hvis det er muligt kan det være en god idé at samarbejde med en eller flere af byens aktører for at give din konferencegæst den bedst mulige oplevelse af Aarhus Universitet og Aarhus by – give en større sense of place. Afhængig af den konkrete sammenhæng kan det være spændende, også at tænke i mere anderledes oplevelser som for eksempel en tur på bugten med Aarhus SeaRanges (bemærk begrænset deltagerantal) eller sende dine konferencegæster på en Bæredygtighedssafari gennem byen med Samsø Energiakademi. Har du brug for andre gode ideer er du velkommen til at kontakte Events og Kommukationsstøtte.

Samarbejdet med byen sætter fælles fokus på fremme af byens erhvervsturismevækst: Det handler i høj grad om at trække flere erhvervsturister til byen, men i høj grad også om at få dem til at komme igen. Det kan være en god service for dine konferencegæster, at hjælpe dem nemt til at overskue, hvad de kan bruge tiden på i Aarhus i de timer, hvor de ikke er på konference på AU. Via nedenstående link er det muligt at give dine gæster et hurtigt vue over ting, de kan vælge at se i Aarhus, hvis de har ekstra tid. Du er meget velkommen til at benytte denne ”malerklat” med link på din konferenceside – det er en god service for dine gæster. Se eksempelvis www.matchpoints.au.dk eller www.conferences.au.dk/re-do, hvor ”malerklatten” er lagt ind.

Hent malerklat til din egen konferenceside - og læg gerne denne url på "malerklatten":

www.visitaarhus.com/ln-int/aarhus/spend-another-day-aarhus

 

Husk, at byens slogan ”Danish for progress” ikke længere skal anvendes, men man opfordres fortsat til at bruge byens ”… with Aarhus”-statements som f.eks. ”Study with Aarhus”. Læs mere om Aarhus' citybrand eller lav dit eget statement.

Gratis rundvisning på Aarhus Universitets Campus er også en mulighed (kontakt kommunikation@au.dk for yderligere information og booking). Hvis årstiden indbyder til det, kan cykelture også tænkes ind - læs mere hos Cyling Aarhus.

Overvej gerne ting som transport, guider og forplejning i forbindelse med planlægning af de sociale arrangementer. Overvej, om et konferencebureau eller VisitAarhus skal medvirke til denne del af planlægningen. Tænk på årstiden og vejret, når du planlægger guidede ture udendørs (husk evt. AU-regnslag eller overvej om I skal få lavet paraplyer).

Bemærk, at det kan være en idé at lave brugerbetaling til de sociale dele af arrangementet (særligt, hvis det placeres umiddelbart før eller efter det faglige program). Betaling (måske bare symbolsk) sikrer i højere grad, at de, som er tilmeldt, reelt også dukker op. Dog giver det ofte god mening at lade en eventuel konference- eller gallamiddag være en del af det overordnede konferencegebyr, da dette sikrer større tilslutning og dermed bedre muligheder for netværksdannelse.

Velkomstreception

Overvejer du/I en velkomstreception, skal tid og sted fastlægges, og derefter skal lokale reserveres og menu bestilles. Overvej, om nogen skal byde velkommen, og indtænk teknikken i så tilfælde (f.eks. AV, mikrofoner/batterier/signal, lyd, højtalere, betjente/tekniker, netadgang m.v.).

Bemærk, at Aarhus Rådhus har en lang tradition for at modtage byens udenlandske gæster ved større arrangementer. Kontakt Borgmesterens Afdeling på rådhuset for at høre om mulighederne på tlf. 8940 2000 (telefonomstillingen). Rådhuset byder i denne anledning på en forfriskning og snacks, og en repræsentant fra byen vil byde velkommen. Bemærk, at dette tilbud er forbeholdt arrangementer med 50 procents deltagelse af udenlandske gæster. Vær også opmærksom på, at der kan være særlige forhold gældende for weekend og evt. udgifter til rådhusbetjent. Ansøgning pr. e-mail skal fremsendes til rådhuset. Det er muligt at afholde byens reception et andet sted end på selve rådhuset, hvis dette ønskes. Dette skal aftales med rådhuset. Det er også muligt at tilkøbe yderligere mad, hvis man ønsker, at velkomstreceptionen skal ”gøre det ud for” aftensmad, fremfor ”blot” receptions-snacks. Man kan overveje at kombinere velkomstreception og registrering.

”Galla”- eller konferencemiddag

Der er mange muligheder for at afholde en middag enten på AU eller i Aarhus by. På Visit Aarhus’ hjemmeside kan du se mulighederne. Når venue er besluttet og booket, skal menu og pris aftales, og der skal bestilles borde og aftales opstilling (og evt. tekniske behov ved underholdning). Husk at aftale deadline for afbestilling af bestilte kuverter ved eventuelle afmeldinger.

Hvis der skal være underholdning under middagen, skal denne bookes, og teknikken skal aftales med restauranten. Anvend firma-Mastercard, eller bed om fremsendelse af elektronisk faktura ved afregning. Vær opmærksom på afløftning af dele af momsen ved køb af mad i erhvervssammenhæng. Se separat afsnit om moms

Hvis du ønsker ledelsens deltagelse eller eksterne personer, skal disse inviteres i god tid. Jo højere status, jo tidligere skal du være ude. Husk at tage hensyn til og melde ønsker ind fra vegetarer og lignende.

Budget og økonomi


Et konferencebudget skal være så detaljeret som muligt og indeholde alle forventede indtægter og udgifter. Det er ikke altid muligt at være meget præcis i det første budget, men jo flere detaljer der medtages, jo nemmere vil det være at styre udgifterne i forhold til budgettet undervejs. Det er vigtigt at lave et budgetrids allerede i begyndelsen af planlægningen.

Indtægter

Man bør først tage stilling til, om deltagerne ved konferencen skal betale deltagergebyr. Dette vil oftest være den største indtægtskilde ved konferencen og danner grundlag for overvejelserne om, hvorvidt man skal skaffe midler ud over deltagerbetalingen. Der er stor forskel på tradition for deltagerbetaling og størrelsen på denne. Tænk på, hvad der plejer at være tradition, undersøg med kolleger i ind- og udland. Ofte er det tradition at fastsætte to niveauer for deltagerbetaling:

  1. Ved betaling inden en vis frist, f.eks. frem til to måneder før (early bird)
  2. Et højere beløb ved senere betaling (Late bird). Husk altid en endelig deadline for tilmelding.

Early bird giver den fordel, at man tidligere får en fornemmelse af antal tilmeldte, ligesom man kan holde styr på de hotelværelser, man måtte have forhåndsbooket. Ved større konferencer kan det være en fordel mod betaling at lade en Professional Conference Organiser (PCO) håndtere alt med tilmelding, hotelbooking, opkrævning af indbetaling etc. Aarhus Universitet har også selv et tilmeldingssystem (webshop), der kan opsættes til at håndtere tilmeldinger og betaling. Hvis man bruger dette, skal man selv håndtere alle opgaver i forbindelse med tilmelding og betaling. Dette bør medtages i vurderingen af ressourcer. Læs mere om AU's webshop her samt mere om brugen af webshoppen i et senere afsnit.

Har man mulighed for at opkræve et passende deltagergebyr, kan det være godt at købe sig til denne opgave, har man få penge at gøre med, kan man selv stå for det og spare penge på denne måde – men det kræver så flere personaleressourcer.

Øvrige indtægtskilder

Anden ekstern finansiering kan være en væsentlig indkomstkilde for mange konferencearrangører. Finansierings­kilderne kan være både offentlige og private. Kontakt potentielle sponsorer og samarbejdspartnere og lav klare aftaler. Den eksterne finansiering kan komme fra private fonde, organisationer, foreninger, offentlige instanser, EU og sponsorer (f.eks. private virksomheder).

Samarbejdspartnere kan bidrage til udgifterne og for eksempel dække bestemte (for dem relevante) dele af konferencen. Eller for eksempel kan et flyselskab blive ”Official carrier” og tilbyde rabat på flybilletter mod profilering, f.eks. et reklamebanner på konferencens hjemmeside og en opfordring til at benytte selskabet.

Fødevarefirmaer kan levere drikkevarer eller menuer mod at blive nævnt som leverandør. Forlag kan mod et honorar opstille en bogstand (læs mere i afsnit om bogudstilling), hvorfra de kan sælge deres udgivelser. Bemærk, at der også kan indgås fordelagtige aftaler med en relevant mediepartner. 

Sponsorer og sponsorpakker

Sponsorater skal være i overensstemmelse med Aarhus Universitets sponsorpolitik

Hvis du laver sponsoraftaler, er det vigtigt, at dekanen på dit fakultet er orienteret (involveret). Det kan være en god idé at bede sponsorer om at sponsorere f.eks. en middag eller en frokost eller en tryksag og nævne dette i programmet, på en powerpoint eller på konferencens hjemmeside (”Sponsored by …” + logo).

Nogle opererer med at tilbyde sponsorer guld-, sølv- og bronzepakker, hvor sponsorerne afhængigt af sponsorbeløb for eksempel får fri adgang til konferencen, får en keynote speaker med, får ret til at udstille, får x antal billetter til middag eller ret til at invitere f.eks. ti deltagere til selve konferencen, til middag eller lignende.

Du kan i flere tilfælde få hjælp til at søge ekstern støtte hos Forskningsstøtteenheden på Aarhus Universitet. VisitAarhus har desuden udarbejdet en Håndbog i fundraising

Bemærk i øvrigt, at en del fonde stiller krav om medfinansiering fra hjeminstitutionen. Det er også muligt at undersøge, om instituttet eller fakultetet vil stille en underskudsgaranti. Overvej derudover, hvad der skal ske i forbindelse med et eventuelt overskud eller underskud.

Eksterne bevillinger oprettes som særskilte aktiviteter i AU’s regnskabssystem. Kontakt din regnskabsmedarbejder for at få hjælp til dette. Aktiviteterne skal oprettes, før du kan anmode bevillingsgiveren om overførsel af bevillingen. Der gælder særlige regnskabsregler for forskellige indtægtskilder og -typer. Anmod bevillingsgiveren om at overføre bevillingen – det sker ikke automatisk. Nogle fonde giver kun bidrag til specifikke formål, og derfor skal forskellige udgifter konteres på den rette aktivitet af hensyn til afregning over for bevillingsgiveren.

Overhead

Hvis du skal indtænke overhead i dit budget, bør du følge dit instituts retningslinjer for overhead i eksterne bevillinger. Kontakt Forskningsstøtteenheden for yderligere information.

Udgifter

Opstil alle forventede udgifter i detaljer, både til drift og løn. Husk udgifter til ekstra personale (f.eks. løn til studentermedhjælpere og ekstra betjenttimer og rengøring). Kontakt Events og Kommunikationsstøtte for eksempler på budgetter fra tidligere konferencer.

Moms

Fratrækning af moms på specifikke udgifter

Bemærk, at du har mulighed for at trække momsen fra på bestemte udgifter. Momsfradrag vil dog kun opnås, hvis der er lovhjemmel til fradrag. Dette er vigtigt i forhold til din budgetlægning. Der er hel eller delvis afløftning af moms på bl.a. bespisning og hotelovernatning. På udgifter til f.eks. transport, blomster, udstyr og lokaleleje er der fuld afløftning af moms. Læs mere om moms på konferenceudgifter her (pdf). Husk at tage højde for, at der kun er fradrag for 1/4 af momsen på forplejningsudgifter på restauranter. For mere information kontakt kreditorhotline@au.dk

Moms på deltagerbegyret/salgsmoms

Som hovedregel vil deltagergebyr i forbindelse med konferencer afholdt af AU være momspligtige. Begrundelsen for dette er, at en konference ikke har karakter af at være en kompetencegivende undervisningsydelse men derimod primært videndeling. Momspligten gælder både for danske og udenlandske betalere.

Momsfritaget vil dog være betalere indenfor eget ministerområde (under Uddannelses- og Forskningsministeriet, fx. deltagere fra andre danske universiteter) – se link: http://ufm.dk/minister-og-ministerium/organisation/institutioner-under-ministeriet. Husk derfor altid at kalkulere med momsen ved beregning af et deltagergebyr.

Forskere/ansatte fra en institution indenfor vores eget ministerområde - se link ovenfor (og hvor universitetet betaler deltagergebyret for forskeren/den ansatte) Skal IKKE betale moms af deltagergebyret
Andre danske deltagere, f.eks. fra gymnasieverdenen, folkeskoler, kommuner mv. Skal betale moms af deltagergebyret
Deltagere fra erhvervslivet eller private personer, der selv betaler Skal betale moms af deltagergebyret
Udenlandske deltagere – uanset om det er forskere eller fra andre erhverv Skal betale moms af deltagergebyret

Eksempel:

Dit budget er udarbejdet excl. moms ifm. udgifter til fx bus, tryksager, udstyr, lokaleleje osv.

Hvis du budgetterer med deltagere til en konference, skal deltagergebyret ligeledes lægges ind excl. moms MEN ved beregning af deltagergebyret, skal du lægge 25 % moms oveni. Hvis du f.eks. budgetterer med et deltagergebyr på 1000 kr. pr. deltager, så sætter du dette tal pr. deltager i dit budget, men du opkræver 1250 kr. hos deltageren. Betalere indenfor eget ministerområde (fx danske universiteter) er dog momsfritaget og skal derfor kun opkræves 1000 kr.

Du skal være opmærksom på, at der i nogle tilfælde kun kan fås fradrag for en del af købsmomsen (se reglerne her). I disse tilfælde skal du lægge den del af momsen, der ikke opnås fradrag for, ind i dit udgiftsbudget. 

Yderligere hjælp:

Det vil - uanset om det er i forbindelse med budgettering eller andre spørgsmål – altid være en god idé at kontakte din tilknyttede projektøkonom/forretningscontroller: http://medarbejdere.au.dk/administration/oekonomi/oekonomi-paa-fakulteterne/

Hvis der er behov for hjælp/vejledning ved betalbare webshops – se på dette link: http://medarbejdere.au.dk/administration/oekonomi/menu2/webshop/

Budgetskabelon og eksempler

Når du udarbejder et budget, skal du fra start tænke alle udgiftsposter med. Måske kender du ikke alle beløb fra starten, men så må du komme med et bud, som du senere reviderer, når du kender et mere præcist beløb.

Er du usikker på antallet af deltagere, kan det være en god idé at udarbejde to scenarier med to forskellige deltagerantal. Det giver overblik over, hvilket beløb du skal kræve i deltagerbetaling i worst case-scenariet med få deltagere. Læg altid et bufferbeløb ind i budgettet (”Diverse”) til uforudsete udgifter.

Download skabelon til detaljeret budget i Excel-format for mindre konference.
Download skabelon til detaljeret budget i Excel-format for større konference.

Brug af mobilepay

Der er mulighed for at anvende MobilePay i forbindelse med arrangementer på AU. MobilePay kan f.eks. anvendes hvis der ved et arrangement skal sælges kaffe og kage. Har du brug for mere information om denne mulighed kan du kontakte Cecilie Bechmann Anthony på cecilie.anthony@au.dk eller på 87 15 28 56.

Hvis der undtagelsesvis er modtaget kontanter i forbindelse med afholdelse af et arrangement, skal Kassefunktionen kontaktes via Cecilie Bechmann Anthony på cecilie.anthony@au.dk. Her laves en aftale om personlig aflevering af kontanterne. Ved afleveringen af kontanterne skal der ligeledes oplyses en kontostreng. 

Bestilling og betaling af rejser

En person, der ikke er ansat på Aarhus Universitet, men som skal rejse for universitetet, kan ikke selv bestille rejser igennem AU’s rejseleverandør Carlson Wagonlit Travel (CWT).

Alle personer, der rejser for Aarhus Universitet – både ansatte og eksterne personer – skal være bekendt med (og overholde) AU’s rejsepolitik. Rejsepolitikken findes på dansk og engelsk.

Eksterne personers rejser for AU skal bestilles på følgende måde:

  1. Sekretæren på det pågældende institut, der skal betale den eksterne persons rejse, kan bestille rejsen for den eksterne person, og herefter sendes fakturaen til instituttet igennem IndFak.
  2. Den rejsende kan selv bestille rejsen og lave et personligt udlæg. Udlægget refunderes af AU, når rejsen er afholdt. Til afregningen skal den rejsende udfylde ”Tjenesterejseblanket for ikke AU-ansatte” og indsende den sammen med gyldig dokumentation til det sted, der skal betale rejsen. Blanketten fås på både dansk og engelsk og findes på Rejsegruppens hjemmeside.

Proceduren er den samme, når det gælder udlæg til andre ting end rejser, her bruges i stedet ”Blanket til udgiftsafregninger”, som også findes på dansk og engelsk.

Hvis den rejsende af en eller anden grund mister dokumentation for en udgift, skal der udfyldes en ”Tro og love”-erklæring, der vedhæftes afregningen. Erklæringen findes på dansk og engelsk.

Personer, der ikke er ansat på Aarhus Universitet, kan ikke få rejseforskud.

På rejsegruppens hjemmeside/rejseportalen findes der en lang række oplysninger, som kan bruges, når man rejser for Aarhus Universitet – eller har udgifter, der skal refunderes af universitetet.

Markedsføring og information


Hjemmeside

Events og Kommunikationsstøtte kan oprette et konferencewebsted under au.dk i AU-design med en særlig konference-webadresse samt i mindre omfang yde teknisk bistand (kontakt desuden typo3@au.dk). I særlige tilfælde kan Events og Kommunikationsstøtte bistå med udarbejdelsen af websitet (kontakt Anders Frølund på af@au.dk eller Lone Jørgensen på loj@au.dk). Bemærk dog, at du selv skal sørge for den løbende opdatering af websitet.

AU's webafdeling er ansvarlig for i universitetets hjemmesideredigeringsprogram TYPO3. Læs mere om support for Typo3. Du kan desuden kontakte den webansvarlige på dit hovedområde for assistance efter aftale.

Opret dit website på selvstændigt domæne eller som underside

Når du skal have oprettet en hjemmeside for en konference, kan du enten få et selvstændigt domæne eller få oprettet en underside.

Selvstændigt domæne:

  • Du får en adresse af typen xxxxxx.au.dk
  • Siden vil ikke have nogen kobling til andre sider
  • Siden vil i hvert fald i starten ranke lavt hos Google

Underside til eksisterende domæne - f.eks. conferences.au.dk eller institutside

  • Du får en adresse af typen conferences.au.dk/xxxxxxx
  • Siden vil være koblet til det domæne, den er placeret på. Det gør det. f.eks. muligt at genbruge indhold fra andre konferencesider.
  • Siden vil ranke højt hos Google, da man kan trække på den Google kredit, som domænet allerede har.

Kontakt eventrådgiveren, der hører til dit fakultet for at få hjælp til at oprette en konferencehjemmeside. Inden henvendelse er det en fordel, at du i forvejen har gjort dig overvejelser, om du vil have selvstændigt domæne eller en underside til eksisterende domæne, besluttet en titel til hjemmesiden (url) og taget stilling til sprog.

Læs retningslinjerne om selvstændigt domæne på typo3.au.dk/haandbog/navngivning

Opbygning af siden

Der kan automatisk indsættes nogle generelle konferencesider på dit nye site, hvis du ønsker det – f.eks. ”About Aarhus”, ”About Aarhus University”, ”Getting to Aarhus” og ”Practical information”, der indeholder generel information om valuta, butiksåbningstider, drikkepenge i Danmark m.v. Se eller hent denne information på www.conferences.au.dk

Det kan være en god service for dine konferencegæster, at hjælpe dem nemt til at overskue, hvad de kan bruge tiden på i Aarhus i de timer, hvor de ikke er på konference på AU. Via nedenstående link er det muligt at give dine gæster et hurtigt vue over ting, de kan vælge at se i Aarhus, hvis de har ekstra tid. Du er meget velkommen til at benytte denne ”malerklat” med link på din konferenceside – det er en god service for dine gæster. Se eksempelvis www.matchpoints.au.dk eller www.conferences.au.dk/re-do, hvor ”malerklatten” er lagt ind.

Hent malerklat til din egen konferenceside her - og læg gerne denne url på "malerklatten":

www.visitaarhus.com/ln-int/aarhus/spend-another-day-aarhus

Eksempler på konferencehjemmesider:

Du er velkommen til at lade dig inspirere og genbruge de tekster, der indeholder almindelig praktisk information. Ved tvivlspørgsmål, kontakt Lone Jørgensen på loj@au.dk eller 8715 3105. Husk at overveje sprogversionering, inden du går i gang, altså skal konferencehjemmesidens sprog være på dansk, engelsk eller på begge sprog? Husk at beregne tid til oversættelse.

En konferencehjemmeside bør som minimum indeholde:

  • Konferencens navn, tema, tid og sted – så tidligt som muligt. Udbyg senere med yderligere beskrivelse af konferencen samt evt. med oplægsholdernes navne m.v.
  • Eventuelt velkomst ved officiel person
  • Foreløbigt program (opdater jævnligt og skriv, at det er foreløbigt) og senere det endelige program. Det endelige program bør indeholde tidsplan for hver enkelt dag og programpunkt med angivelse af navn, tid og sted (lokale og bygning), oplægsholders navn og titlen på oplæg eller workshop, tid og sted for pauser og frokoster. Lav evt. undermenu med det sociale (frivillige) program såsom udflugter og rundvisninger samt gallamiddag m.v. Angiv, hvis tilmelding er nødvendig, og husk at skrive dette på tilmeldingen. Husk at indlægge pauser i programmet, hvor deltagerne kan slappe af, for eksempel en time eller en eftermiddag. Hvis der ikke indlægges officielle pauser i programmet, finder deltagerne typisk måske selv et tidspunkt, hvor de bliver væk, hvilket kan gå ud over det faglige program. Registrering skal fremgå i programmet (tid og sted). Afsæt også her rigelig tid til f.eks. at modtage spørgsmål, sene tilmeldinger til middagen eller garderobebesøg
  • Tilmeldingsblanket (se detaljer under afsnittet Tilmeldingsblanket)
  • Tilmeldingsfrist
  • Pris: Deltagergebyr ved hhv. tidlig og sen tilmelding (early/late bird)
  • Betalingsmuligheder (få råd hos din regnskabsmedarbejder eller udvalgt PCO)
  • Call for papers/posters samt tilmeldingsfrist for disse
  • Læg evt. den officielle invitation på som pdf-link
  • Nævn evt. styre- eller arbejdsgruppe og samarbejdspartnere på en underside
  • På hjemmesiden kan du evt. lægge de indsendte abstracts og papers samt andet fagligt baggrundsmateriale (husk at indhente tilladelse fra forfatterne, da der undertiden er tale om upublicerede forskningsresultater)
  • Information om konferencestedet, f.eks. link til AU-hjemmeside eller beskrivelse samt evt. bygningskort
  • Information om hoteller/priser og tilmeldingsprocedurer og -regler
  • Transportveje og -muligheder for både offentlig og privat transport samt parkeringsvilkår ved konferencestedet (for eksempel er der nu 4-timers-parkering i dele af Universitetsparken, hvilket gør det vanskeligt at parkere, hvis du skal være hele dagen på konferencen. Kontakt Campus Service for nærmere information. Indsæt evt. link til offentlige transportmuligheder)
  • Evt. link til sponsorers hjemmesider
  • Evt. link til sider om Aarhus og Danmark - eller brug eksisterende materiale omtalt ovenfor fra www.conferences.au.dk.
  • Hvis der er tale om en international konference, så læg gerne nyttig viden om Danmark, valuta, visa-ansøgningsregler m.v. på hjemmesiden
  • Navne på arrangører, faglig leder og deres kontaktoplysninger
  • Opdater siden jævnligt (TYPO3 efterlader en dato nederst på siden, så dato for opdatering kan ses)

Efter konferencen kan følgende evt. lægges på hjemmesiden:

  • De seneste versioner af afholdte papers
  • Foredragsholdernes PowerPoint-præsentationer. Aftal det med foredragsholderne før eller under konferencen, og meddel på konferencen, at præsentationerne lægges på hjemmesiden. Det kan evt. være en idé at bede folk svare på evalueringen, inden de får mulighed for at downloade diverse præsentationer
  • Annoncer evt. deadline for nedlukning af konferencehjemmesiden. Luk konferencehjemmesiden ned, eller fortæl på siden, at den ikke længere opdateres – eller gør alternativt siden til et sted, der kan bruges fremadrettet/post-konference (se f.eks. www.excellence2012.dk eller www.matchpoints.au.dk eller www.conferences.au.dk/re-do eller nuaskom.au.dk)
  • Evt. fotoreportage, deklaration eller lignende fra konferencen

Læg din konference i kalender

Det er en fordel, at mange kender til og kan finde din konference. Derfor er det en god idé, at lægge din konference i kalenderen på www.conferences.au.dk. Her har vi forsøgt at samle alle konferencer på Aarhus Universitet på et sted.

Hvis du arrangerer en konference eller lignende, kan du få den i kalenderen på conferences.au.dk ved at sende en mail til forsiden@au.dk

Ved henvendelse skal følgende oplysninger fremgå (gerne på engelsk, hvis relevant):

  • Titel på arrangementet/konferencen
  • Arrangør
  • Kort manchet om arrangementet
  • Uddybende beskrivelse af arrangementet
  • Tid (dato og klokkeslæt)
  • Sted
  • Evt. oplysninger vedr. tilmelding
  • Evt. kontaktoplysninger for arrangørerne
  • Evt. billed
  • Evt. link til hjemmeside for konferencen

Alle konferencer, der arrangeres af Aarhus Universitet, kan komme i kalenderen. De skal dog være eksternt rettede og åbne for tilmelding.

Informationsmateriale og invitationer

Overvej design, logomateriale, farver m.v. Brug samme designlinje i alle materialer (også på websitet, så vidt muligt). Opsæt materialerne, og lav et indbydende layout. Lav en produktionsplan med god tid til korrekturlæsning (evt. hos oversætter, hvis der er tale om andet sprog end dansk), og beregn god tid til at indhente og godkende tekstmateriale samt til trykprocessen (produktionsplan skal aftales med det trykkeri, som vælges efter indhentning og sammenligning af tilbud).

Se også AU’s designmanual

Du kan vælge et trykkeri efter eget valg eller benytte Fællestrykkeriet på AU

Blandt de trykte materialer kan være:

  • Invitation(er)
  • Informationsbrochure
  • Program (til forsendelse eller udlevering)
  • Menuskilte til forplejning
  • Navneskilte til nøglesnore (hvis ikke de gratis AU-nøglesnore med indstik, som kan fås via konferencevarer-bestillingen).
  • Vejviserskilte undervejs på konferencen til f.eks. aula eller workshoplokaler
  • Bannere til bygninger og evt. talerstol
  • Powerpoints
  • Navneskilte til reserverede pladser
  • Roll-ups
  • Plakater til A-skilte og opslag
  • Indendørs banner m. stativ til scene eller f.eks. bagvæg
  • Opslag med bustider og flytider (Tirstrup og Billund lufthavne)

Anden markedsføring kan være:

  • Annoncer i relevante tidsskrifter og dagblade – evt. på relevante internationale platforme og på sociale medier (læs mere om sociale medier i et senere afsnit om dette)
  • Arrangementskalender
  • PowerPoints
  • Link på centrets, afdelingens, instituttets, fakultetets, universitetets hjemmeside
  • Link til konferencehjemmesiden fra eksterne hjemmesider
  • Medieplan – invitation af presse og pressemeddelelse. Skal pressemeddelelsen oversættes til engelsk og udsendes internationalt?
  • Link på engelske hjemmesider

I forhold til invitationen bør du overveje, om du vil lave en eller flere udsendelser, samt hvornår du vil sende hvad ud. Overvej at kombinere e-mail (såfremt du eller dine samarbejdspartnere ligger inde med e-mailadresserne) og papirudsendelse, hvis det er relevant, og hvis det øger synligheden af konferencen.

Lav udsendelsesliste, og udsend både internt og eksternt til kendte kontakter på personniveau samt til universiteter og øvrige institutioner på fakultets-, institut- og afdelingsniveau. Hav tilmeldingsblanket eller -link (og hjemmeside/landingsside) klar, når invitationen går ud. Tilbyd i eventuel mailinvitation, at enkeltpersoner kan komme på en individuel mailingliste med henblik på senere udsendelser eller modtagelse af nyhedsbrev/mail.

Det er en god idé et sted (f.eks. i tilmeldingen) at bede folk om at angive, om de ønsker at modtage information om lignende konferencer – på den måde får du en kontaktliste med personer, som du kan starte med, næste gang du afholder en lignende konference.

Grafisk assistance

Du kan spørge om muligheder for grafisk assistance på dit institut/fakultet, og ellers er der mulighed for at booke en grafiker fra Events og Kommunikationsstøtte, hvis de har ledig tid. Send en forespørgsel til Anders Frølund på af@au.dk (timepris er 450 kr.)

Bannere og ophængning af bannere

Fra maj 2016 skal bannerpladser på Aarhus Universitet books via outlook.

Læs mere om det nye bannerbooking-system

Bemærk at man selv skal sørge for at producere bannerne, og som regel skal et liftfirma – f.eks. Liftservice – bestilles til ophængning og nedtagning.

Se banneroversigt her nederst på siden.

Sociale medier

Overvej desuden brug af sociale medier, hvis det er relevant for konferencen/eventen. Læs mere om de sociale medier på AU her.  Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte de ansvarlige for sociale medier på AU på adressen facebook@au.dk.

Skal din konference eller arrangement benytte sig af Twitter? Hvis det er tilfældet, så er det en fordel at få lavet og markedsført din twitterprofil og dit hashtag fra starten af og evt. også bede dine deltagere registrere deres twitteradresse ved registreringen.

Pressen og mediepartner

  • Udpeg en presseansvarlig til at tage sig af henvendelser fra pressen både før og under konferencen. Alle skal vide, hvem den ansvarlige er, og hvordan man får fat i vedkommende.
  • Den presseansvarlige sørger for, at en eller flere pressemeddelelser om konferencen forfattes, publiceres og distribueres.
  • Overvej, om pressemeddelelsen også skal oversættes til engelsk og sendes udenlands.
  • Hvis du ønsker hjælp til presse eller gerne vil drøfte muligheden for en at koble en mediepartner på din konference, kan du hente yderligere hjælp her eller kontakte AU’s presseenhed på presse@au.dk.

Opfølgende information til deltagere

  • Lav en endelig deltagerliste umiddelbart inden konferencen
  • Offentliggør eventuelt evaluering. Offentliggørelsen kan foregå via hjemmesiden eller pr. mail. Man kan bede folk evaluere, før de får adgang til eventuelle PowerPoints m.v. fra konferencen. Det øger som regel svarprocenten
  • Udsend eventuelle deltagerbeviser
  • Saml oplægsholdernes oplæg ind, hvis de ikke er tilsendt inden konferencen, og læg dem på hjemmesiden, hvis der er lavet aftale med deltagere (og forfattere) om det. Husk at få tilladelse.

AV/IT


PowerPoint-præsentationer

  • Aarhus Universitets designskabelon til PowerPoint og diasserier med AU-information til PowerPoint findes på Events og Kommunikationsstøttes hjemmeside. Formatet 16:9 kan bruges alle steder (udvalgte steder er formatet 4:3 også en mulighed)
  • Vis konferenceprogrammet på eksisterende videotavler/infoskærme (f.eks. Søauditorierne og Psykologisk Institut). Aftal og send præsentationen som pdf-fil til betjentene, som uploader visningerne hver dag. Se hvem der er ansvarlige for skærme på AU. Notér gerne på hver præsentation, hvornår den skal vises.
  • Indhent PowerPoint-præsentationer fra foredragsholdere forud for konferencen eller tidligt samme dag. Aftal med foredragsholdere og deltagere, at de efterfølgende lægges på konferencehjemmesiden. Alternativt kan præsentationerne medbringes på et usb-stik. Få den lokaleansvarlige (f.eks. en udpeget studentermedhjælp) til at lægge relevante PowerPoints ind på pc’en i det pågældende lokale, inden programmet starter. Bemærk, at der ofte er udfordringer med teknikken, så læg god tid ind til at tjekke op på dette. Det kan være en idé at bede oplægsholderne pakke/fryse deres oplæg som pdf – det giver ofte færre udfordringer i forhold til billeder, skrifttyper etc. Du bør også overveje, om MAC-adaptorer er nødvendige.

AV-udstyr og teknisk support

  • Kontroller altid AV-udstyret på forhånd. Det er meget generende for alle, hvis udstyret ikke virker. Kontakt betjentene i den pågældende bygning, og få en instruktion i det udstyr, der skal bruges i de relevante auditorier og lokaler. Vid, hvor lyset blændes op og ned, og hvordan persienner og lignende betjenes. Tjek mikrofoner og tænd/sluk-kontakter. Tjek, at forbindelserne fungerer – f.eks. mellem computer og projektor – og sørg for, at der er nye batterier i
  • Hyr evt. en studentermedhjælp til at være auditorieansvarlig, og gennemgå/få hjælp til at briefe denne/disse person(er) om stedets AV/IT (kontakt evt. AU IT eller betjente i den pågældende bygning og lav en fast aftale om gennemgang inden og back-up under selve konferencen/arrangementet)
  • Udnævn ansvarlig(e) for AV-udstyret (for eksempel studentermedhjælpere). Lav en liste over, hvem der er ansvarlig(e) på hvilke tidspunkter, og hvor og på hvilket mobilnummer vedkommende kan træffes. Uddel listen til alle i arbejdsgruppen
  • Universitetets auditorier har forskelligt av-udstyr. Undersøg dette på forhånd, så eventuelt manglende udstyr kan bestilles. Overvej, om der skal bruges x antal panelmikrofoner, og/eller om der er brug for eksempelvis tolkeudstyr.

Internetadgang, trådløst gæstenetværk og pc'er

  • Dine gæster skal have adgang til nettet. AU's nye trådløse netværk hedder AU-guest, og det kan tilgås via ens login til fx LinkedIn eller Facebook. Fremover er det derfor ikke nødvendigt, at man som vært/konferencearrangør opretter login til wifi til sine gæster. Læs mere her: http://newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/nyt-wi-fi-til-gaester-paa-au/  
  • Skriv gerne i programmet, på websitet og i auditoriet, hvilket netværk deltagerne skal fange
  • Overvej, om der er brug for en pc-station ved informationsområdet, selvom de fleste deltagere formentlig medbringer deres egne
  • Book evt. via AU IT pc og printer til informationsstanden, hvis du finder dette nødvendigt

Praktisk afvikling


Hvem skal lave arbejdet?

Det er vigtigt fra starten at gøre sig klart, hvem der skal lave arbejdet – og at få afsat tilstrækkelige ressourcer til det. En kongres med 400 deltagere, der skal overnatte tre gange, vil ofte kræve personaleressourcer ud over standardnormeringen. Det skal tænkes ind i budgettet. Det kan også blive nødvendigt at indhente ekstern hjælp fra f.eks. et kongresbureau. Det skal også tænkes ind i budgettet. Overvejer man dette, er det en god idé at kontakte kongresbureauet meget tidligt i processen. Kongresbureauet kan yde kvalificeret sparring – også i den indledende fase.

AU har lavet en rammeaftale med den professionelle konferencekoordinator KongresKompagniet, hvor du til en fordelagtig pris kan købe ekstern hjælp til planlægning af konferencer og arrangementer. AU’s rammeaftale med den professionelle konferencekoordinator KongresKompagniet giver en stor besparelse i forhold til gængs prisniveau. Aftalen er gældende til 30. november 2017. Det er frivilligt, om du vil benytte dig af aftalen. Aftalen omfatter tre forskellige niveauer for konferencehjælp. Dertil kan associerede ydelser tilkøbes. Bemærk at der kan være tilfælde, hvor det kan være mere fordelagtigt at indgå en anden aftale med KongresKompagniet end rammeaftalen. Dette kan f.eks. være i forbindelse med særligt store eller meget komplekse konferencer og arrangementer. Har du spørgsmål til aftalen kan du kontakte Anders Frølund af@au.dk eller en medarbejder i indkøb via denne side: http://medarbejdere.au.dk/administration/oekonomi/indkoeb/ 

Læs mere om aftalen

KongresKompagniet kan kontaktes her:
Kongreskompagniet A/S, DOKK1, Hack Kampmanns Plads 2 - level 3, 8000 Aarhus C, tlf. 8629 6960 
e-mail: kontakt@kongreskompagniet.dk

Endelig er det vigtigt at skelne imellem den faglige og den praktiske planlægning, og det er ofte en god idé at placere disse to funktioner i hver sit forum. Det er en fordel, i takt med at det faglige program lægges, at lave en bemandingsplan, der dækker alle de praktiske opgaver, der følger med under selve afviklingen. Kontakt en event-rådgiver for et eksempel.

Webshop

Hvis du selv ønsker at stå for håndtering af tilmeldinger og betaling m.v., kan du benytte AU’s egen webshopløsning, der kan opsættes til at håndtere tilmeldinger og betaling. Hvis du selv løfter denne opgave, skal du selv håndtere alle opgaver i forbindelse med tilmelding og betaling. Dette bør medtages i vurderingen af ressourcer. Du kan hente yderligere hjælp og information om AU's webshop her

Se desuden separat afsnit om, hvordan tilmeldingen kan opbygges længere nede i dette dokument.

Indkvartering og overnatningsmuligheder

Du skal tidligt i processen overveje, om deltagerne selv skal sørge for indkvartering, eller booker og/eller betaler du som arrangør for dem? Overvej også, om du i stedet vil overlade denne del af arbejdet til en PCO (professionel konferencekoordinator). PCO’en har egne aftaler, men booker du selv, skal du være opmærksom på følgende:

Hotelaftaler

  • Aftalerne gælder, når du selv køber og betaler hotelværelser, ikke når du forhåndsbooker et større antal værelser til konferencegæster, som selv betaler ved afrejse. Du skal i dette tilfælde enten anvende Statsaftalen eller AUs egen hotelaftale. 
    Du kan dog godt nævne hotelaftalen, når du laver aftaler om booking af et større antal værelser til konferencegæster.
  • Husk ved booking at lave aftale med hotellet/hotellerne om, hvornår værelserne automatisk skal frigives, hvis de ikke er blevet booket af konferencegæster. AU hæfter som arrangør for hotelværelser, der er bookede, men som ikke bliver anvendt.

Hos VisitAarhus kan du få et godt overblik over de hoteller, der findes i Aarhus. 

Har du brug for billig overnatning til nogle af dine gæster, findes følgende muligheder:

Hvis arrangøren booker og betaler:

  • Forhåndsreservér det påkrævede antal hotelværelser i meget god tid, gerne måneder eller år før konferencen. Der afholdes mange konferencer i Aarhus, og der er mange om buddet.
  • Gør det klart for dem, der har deres partner med, at de selv skal afregne med hotellet for eventuel prisforskel mellem et enkeltværelse og et dobbeltværelse.
  • Forhør dig om muligheden for grupperabat, og referer til eventuel stats- eller AU-indkøbsaftale.
  • Lav en klar aftale om seneste tidspunkt for afbestilling, uden at det koster noget.

Hvis deltageren booker og betaler:

  • Informér deltagerne om en vifte af hotelværelser i forskellige priskategorier. Anbefal et eller flere udvalgte hotelværelser til deltagerne, der tilbyder statsaftalepriser. Informér om priskategori, kontaktoplysninger, adresse og afstand til konferencestedet.
  • Fortæl deltagerne tydeligt, at de selv er ansvarlige for betaling og eventuel afbestilling og depositum.

Hvis arrangøren booker, og deltageren betaler:

  • Forhåndsreservér det påkrævede antal hotelværelser i meget god tid, gerne måneder eller år før konferencen. Der afholdes mange konferencer i Aarhus, og der er mange om buddet.
  • Forhør dig om muligheden for grupperabat, og referér til eventuel statsaftale, men dette er ikke et must, når deltageren selv betaler.
  • Fortæl deltagerne tydeligt, at de selv er ansvarlige for betaling og eventuel afbestilling og depositum.
  • Husk at notere dig fristerne for frasigelse af værelser, så du ikke ender med at ”hænge på” nogle værelser. Deltagerne skal have at vide, at efter en vis dato kan du ikke længere garantere dem værelser på bestemte hoteller. AU hæfter som arrangør for hotelværelser, der er bookede, men som ikke bliver anvendt.

Fakturering – betaling fra arrangør til hotel:

  • Anmod hotellet om elektronisk faktura. De følgende oplysninger skal fremgå af fakturaen: præcis faktureringsadresse, AU’s EAN-nummer, 4-cifret institut-/afdelingsstedkode, rekvirentens navn.
  • Tjek, at pris og antallet af værelser og overnatninger stemmer, når du modtager fakturaen.

Betjente og brandgodkendelser

  • Lav aftaler med relevante betjente om opstilling, og bed dem om at kode arrangørernes AU-nøglekort, så de kan få adgang til bygningen/lokalerne. Informér dem om brug af storskærm, brug af infoskærme i bygningen, placering af garderobe osv. Lav aftaler om, at eventuelle alarmer er slået fra, hvis I er i bygningen uden for normal åbningstid.
  • Spørg betjentene om bygningens normale åbningstider. Lav præcise aftaler vedrørende arrangementer, der ligger uden for normal åbningstid. Husk kontakttelefonnumre begge veje. Bemærk, at lange åbningstider betyder ekstra lønudgifter til betjente. Det er en fordel at lave en telefonliste til alle involverede, hvor numre på AU IT, betjente m.v. figurerer.
  • Overvej, om følgende skal bruges, og reservér det: computer, projektor, overhead, flipover, whiteboard, video, fjernsyn osv. Bemærk dog, at noget af det findes som standardudstyr i de fleste lokaler.
  • Tjek, om opstillingerne følger de standardopstillinger, der allerede er godkendt af brandmyndighederne. Kontakt relevante bygningsbetjent eller AU Campus Service på mailadressen TEK@au.dk, hvis der ønskes andre opstillinger.

 

Telte

Hvis du ønsker at opstille telte, bør du kontakte Heidi Andersen i Bygninger på telefon 8715 2279 eller hga@au.dk for myndighedstilladelser, for eksempel brandmyndigheder. Husk at booke en elektriker i forhold til at få strøm i teltet (opstilling af eltavle). Kontakt Gartnerafdelingen i forhold til placering af teltet og strøm. 

Der findes forskellige teltfirmaer. Du bør indhente forskellige tilbud inkl. opsætning. Husk at få pris for evt. gulv og montering samt lys og varme, hvis ønsket. Du kan leje stole og borde samme sted. Eksempel på firma: http://www.brink-teltudlejning.dk/ 
Husk også at overveje, om teltet skal forsikres som tilkøb til teltlejen.

Rengøring

Bestil eventuelt ekstra rengøring af lokaler, gangarealer og toiletter. Rengøring af toiletter er særligt vigtigt ved aften- og weekendarrangementer, hvor toiletterne har været i brug dagen igennem eller dagen før, og rengøringen endnu ikke har været der. Ekstra rengøring koster ekstra og bestilles via Campus Service på mailadressen TEK@au.dk.

Forplejning

Aarhus Universitet har en række kantiner, som både kan afvikle måltider og bringe mad ud.

Se samlet liste over kantiner her.

  • Planlæg/aftal menu for frokost, aftensmad og eventuel festmiddag for hele konferencen. Husk evt. at lave skilte ved maden på både dansk og engelsk, så deltagerne kan se, hvad de spiser, og husk at tage hensyn til vegetarer og lignende. Fastlæg øvrig forplejning, herunder kaffepauser, frugt og vand eller lignende.
  • Vi anbefaler, at man lægger så meget som muligt af forplejningen ind under konferencegebyret. Frokost kan blive tidskrævende og besværligt for deltagerne, hvis de selv skal ud og opstøve den i AU’s kantiner. Hvis måltidet ikke indgår i konferencegebyret, kan man med fordel henvise til kantiner i området og samtidig forberede disse kantiner på ekstra gæster, hvis der er tale om store arrangementer. Det er nogle gange en god idé at have en eventuel festmiddag som valgfri og med separat tilmelding (men gør det gerne obligatorisk at tage stilling i forbindelse med tilmeldingen).
  • Tilmelding til måltider sker bedst via tilmeldingsblanketten, hvor særlige ønsker til kost kan angives.
  • Ved store arrangementer er det en god idé at lave spisebilletter, så man eksempelvis spreder forplejningen over flere spisesteder. Husk at sætte nok tid af i programmet til, at deltagerne kan bevæge sig frem og tilbage til og fra kantinen til bespisningen. Måltiderne/bespisningen bør koordineres således, at alle deltagere kan nå at få og spise maden. Dette er især vigtigt at tænke på, hvis der er buffet. Der skal være et tilstrækkeligt antal borde til buffeten, således at flest mulige mennesker kan tage mad på samme tid. Hvis der er tale om buffet, skal kantinen have besked om et præcist antal deltagere og lave flere stationer/stationer med flere ”startpunkter”.
  • Almindelige borde til opstilling aftales som regel med betjentene i bygningen. Hvis du ønsker at bruge caféborde, kan de lejes via flere kantiner. Bemærk, at der også betales for fragt af bordene.
  • Bestil eller køb duge til bordene. Aftal dette med kantinen. Aftal evt. også stearinlys/fyrfadslys, hvis dette er tilladt på stedet.
  • Lav system for bespisning, hvis der er forskel på, hvad deltagerne har betalt for (nogen har for eksempel betalt for frokost – andre kun for kaffe). Dette kan løses med spisebilletter eller med forskellige farver på navneskiltene. Fastlæg en procedure, og udpeg en ansvarlig til at holde styr på dette.
  • Aftal med kantinen, om de indsætter personale til at dække borde, rydde af borde osv. mod beregning.
  • Tænk i lunchbag-modellen, hvis dine gæster ved konferencens slutning skal hurtigt afsted til lufthavnen og skal flyve langt. Det er en god service på denne måde at følge dem på vejen hjem - man kan lave en løsning af både to-go og to-stay i tilmeldingsblanketten. Aftal dette med den pågældende kantine.

Tolkning/tolkeservice

Overvej, om tolkning og tolkeudstyr er nødvendigt. Events og Kommunikationsstøtte kan hjælpe med kontakt til henholdsvis tolkeservice og leverandører af tolkebokse og udstyr.

Foto og streaming

Ønsker du at anvende fotograf eller videomedarbejdere, kan du kontakte chef for Events og Kommunikationsstøtte Anders Frølund via af@au.dk eller 8715 3037. Timeprisen er 450 kr.

Bemærk: gælder ikke streaming, da dette ikke længere tilbydes af Events og Kommunikationsstøtte. Vi hjælper dog gerne med kontakt til eksterne udbydere, ligesom vi kan hjælpe med vurdering af tilbud på opgaver af denne art.

Transport (tjenestebiler/taxa/busser)

  • Reserver AU-tjenestebiler til f.eks. transport af VIP-personer/keynotes til og fra lufthavnen.
    Tjenestebiler udlejes bl.a. fra Institut for Bioscience. Kontakt Tove Nyholm Bager på tove.nyholm.bager@bios.au.dk eller Ole Zahrtmann på ole.zahrtmann@bios.au.dk eller 
    tlf. 8715 6582 / 6020 2642. Ved bookingen skal følgende oplysninger opgives: projekt- og aktivitetsnummer (dette skrives også i kørebogen, når man låner bilen), EAN-nummer, navn og mobilnummer på føreren af bilen.
  • Se i øvrigt notat om brug af universitetets tjenestebiler og AU’s aftaler om autoassistance.
  • Udpeg en ansvarlig, som altid ved, hvor bilen er, hvem der kører i den, og hvem der afleverer den igen.
  • Lav aftaler med taxaselskab om f.eks. taxaboner til eksempelvis keynote speakers. AU-ansatte bedes anvende deres firma-Mastercard ved transportudlæg. Læs mere om taxa-aftaler her. 
  • Bestil busser til transport af store grupper deltagere fra hotel til konferencested.
  • Billeje – se information under AU’s indkøbsaftaler.

Studentermedhjælpere

  • Lav aftaler med de praktiske medhjælpere om, hvem der gør hvad og hvornår. Lav gerne en udførlig bemandingsplan for dagene for afvikling.
  • Udlever liste til alle praktisk involverede over, hvordan I kommer i kontakt med hinanden (telefonliste – sørg for, at alle har mobiler selv eller lån dem i AU IT). Lav evt. et briefingmøde, inden det går løs.
  • Det er oplagt at få studentermedhjælpere til at hjælpe med følgende: reception, kaffe, kopiering, oprydning, guidning, chaufførtjans osv.

Tilmeldingsblanket

Benyt AU’s webshop til at håndtere alle deltagerinformationer eller tag alternativt, hvis dit budget tillader det, kontakt til en PCO. Hvis du anvender AU’s webshop og selv står for håndtering af tilmeldinger og betaling, bør du efter tilmelding udsende bekræftelse til deltagerne sammen med information om hoteller, link til website eller trykt læsestof (f.eks. brochure med mere om konferencen og keynote speakers, papers og lignende), evt. spisebilletter, kort over konferenceområdet, foreløbig deltagerliste, opdateret program, mv.).

Hold løbende øje med antallet af tilmeldinger – det kan være afgørende for dit budget. Husk at sende navnelister til hoteller og andre indkvarteringssteder. Du kan hente yderligere hjælp og information om AU’s egen webshop her

Din tilmeldingsblanket bør indeholde:

  • fornavn
  • efternavn
  • titel
  • institution
  • afdeling
  • adresse/vej
  • postnummer
  • by
  • land
  • telefonnummer
  • e-mailadresse
  • antal overnatninger til/fra dato og evt., hvem værelset skal deles med
  • ønsket hotelkategori/hotel (angives med priser)
  • enkelt- eller dobbeltværelse
  • navn og efternavn på medfølgende ægtefælle
  • vegetar eller særlige måltider eller allergi
  • ”early”/”late” tilmelding (lavt/højt tilmeldingsgebyr)
  • valgt betalingsmåde
  • ankomst og afrejse (dato, klokkeslæt og sted)
  • til- eller fravalg til forskellige dele af program (f.eks. åbning eller middag) og/eller socialt program (f.eks. udflugter og lignende) – det er vigtigt at få overblik over, hvem der deltager i hvad, for at kunne lave de rigtige bestillinger i forbindelse med for eksempel busser, rundvisninger og forplejning.

Her kan du se et pdf-eksempel på en tilmeldingsblanket fra en konference på AU.

Bogudstilling og samarbejde med forlag

Kontakt relevante forlag, og foreslå en bogstand/bogudstilling – for eksempel Aarhus Universitetsforlag. Aftal en pris (forlaget betaler eventuelt for at have en stand på din konference). Hvor skal standen placeres og i hvilket tidsrum? Hvor mange borde skal der bruges? Hvem er kontaktperson(er), og hvem betjener standen? Sendes bøgerne i forvejen? Hvem tager imod dem?

Informationsmaterialer og lånecykler fra VisitAarhus

VisitAarhus har forskelligt materiale (turistinformationer, kort m.v.), som kan rekvireres til eksterne/udenlandske deltagere. Det kan puttes i registreringskonvolutten eller lægges frem til fri afbenyttelse. VisitAarhus har også en budcykel, som kan stå (betjent med VisitAarhus-medarbejder eller ikke) på selve konferencen. Kontakt VisitAarhus om dette, hvis det kan være relevant.

Reception/informationsstand

Receptionen/infostanden bemandes med f.eks. studentermedhjælpere. Der bør være mindst to til stede, så den ene kan forlade standen, hvis det bliver nødvendigt. Studentermedhjælperne bør briefes grundigt om arrangementets karakter, så de er rustet til at svare på spørgsmål fra deltagerne/gæsterne.

Studenterne kan også klare garderobebemanding, hvis garderoben opstilles i umiddelbar forlængelse af receptionsområdet. De kan ligeledes være behjælpelige med registrering af deltagere i spidsbelastede perioder.

Receptionen/infostanden bør indeholde:

  • Pc til bl.a. registrering, internetadgang, printer
  • Førstehjælpskasse
  • Telefonliste over ansvarlige
  • Telefonnumre på læge, taxa og skadestue (kan evt. hænges op på relevante sprog på synlig opslagstavle)
  • Kort over campusområde og Aarhus. Bykort kan fås hos VisitAarhus. Marker evt. flybus på kortet.
  • Nål og tråd, sikkerhedsnåle, saks, tape, elastikker, clips, ekstra navneskilte etc.

Registrering

Åbn så vidt muligt for registrering nogle timer før konferencestart for at undgå for lang kø. Større konferencer bør man have flere steder, hvor deltagerne kan blive registreret. Det kan være en idé at lægge alle navneskilte frem på et bord, bede folk selv finde deres navneskilt og derefter gå hen til registreringsbordet, medmindre navneskiltet er i en konvolut med andre materialer med navn på.

Afsæt en eller to personer til at uddele konferencetasker eller konferencemapper (hvis disse skal pakkes, kan man evt. overveje at hyre studerende ind til at gøre det op til konferencen). Forbered et eventuelt deltagerbevis til udlevering på konferencens sidste dag.

Postervægge og staffelier

Det er muligt at låne skillevægge/postervægge på AU. De kan bestilles via Finn Ahrendt Petersen på tekfape@adm.au.dk. Postervæggene er 150 cm brede og 120 cm høje, og AU råder over 150 stk. Postervægge er gratis at låne, men man skal selv sørge for transporten af dem. Man kan bl.a. bruge Møbeltransport Danmark eller City Flyttetransport. Det koster mellem 2.000 og 3.000 kr. inkl. moms. Vær opmærksom på, at transport sker på hverdage. Dette kan medføre opbevaringsproblemer, så tænk dette ind i planlægningen. Man bestiller x antal vægge og x antal ben (2 ben til hver væg), men hvis de sættes sammen, sparer man et ben. Der skal ikke bruges værktøj til at sætte dem op, men sørg for at have nogle fysisk stærke hjælpere, da de er tunge at håndtere.

I det nordøstlige hjørne af Campus Aarhus findes desuden 10 specielle vægge på hjul, som dog oftest bruges til afskærmning og lignende (ved Aulaen på Ndr. Ringgade: Kontakt ejendomsservicetekniker Claus Pedersen på cp@au.dk). På Fuglesangs Allé findes der også 38 vægge, som kan lånes – dog kun til arrangementer på Fuglesangs Allé. Kontakt logistikkoordinator Svend Søborg på ss@au.dk.

Det er meget vigtigt i samarbejde med betjente/brandmyndigheder at få afklaret, hvor postervægge må stilles op. Søauditorierne råder dog over et antal brandhæmmende postervægge (13 stk.), som må opstilles i foyerområdet i henhold til brandtegning (størrelsen på disse er 120 x 120 cm, og de er meget tunge og svært håndterlige). Husk at opgive poster-størrelse til deltagerne (f.eks. 75x120 eller 84x119, som er A0), men beslut selv formatet.

Postervægge er ”bare opslagstavler”, så du kan f.eks. benytte almindelige tegnestifter til opsætning af posters, hvis de laves på almindeligt papir. Hvis de laves på 0,5 mm eller 1,0 mm foam (det vil sige stiv bagbeklædning), skal særlige ophæng, der leveres med foam boards, benyttes, og så skal du tænke i andet end tegnestifter. Hvis der laves foam boards, kan du i stedet benytte staffelier. Events og Kommunikationsstøtte har 21 stk. transportable staffelier, som kan lånes ved at kontakte kommunikation@au.dk.

Konferencemateriale

Hos Events og Kommunikationsstøtte tilbyder vi følgende gratis konferencevarer i AU-design, såfremt der er eksterne deltagere ved dit arrangement:

  • Konferencemapper
  • Blokke og kuglepenne
  • Navneskilte og nøglesnore
  • Regnslag
  • ARoS-vouchers

Du kan læse mere om dette her

Desuden kan du gratis låne følgende konferencematerialer i AU-design:

  • Roll-ups
  • Beach-flag
  • Bannere med AU-logo i hvid og blå
  • Høje skilteholdere
  • A-skilte
  • Staffelier
  • Metal postkasse med AU segl

Bemærk, at du som låner selv er ansvarlig for afhentning og tilbagelevering af de lånte materialer. Tidspunkt for afhentning og tilbagelevering af materialerne aftales med Events og Kommunikationsstøtte. I forbindelse med udlån gør vi opmærksom på, at skiltene skal tilbageleveres i samme stand, som man ønsker at modtage dem. Det vil for eksempel sige uden sprittusch på fronten, uden løse eller manglende skruer og helst med tomme displays. For de høje skilteholdere gælder, at de skal vendes i lodret position ved tilbagelevering.

Merchandise

Skal du bruge yderligere merchandise (for eksempel gaver til oplægsholdere eller t-shirts til hjælpere), skal du gå til AU's webshop.

Konferencemappen/konferencevarer-buffet

Hermed forslag til, hvad du kan lægge i konferencemappen eller lægge frem på din buffet med konferencevarer:

  • Informationsmaterialer (se ovenfor/lav bogmærke)
  • Papirblok, kuglepen, opdateret deltagerliste, navneskilt og mærkat med navn uden på mappen, spisebilletter, postkort eller bogmærke, regnslag
  • Abstracts/papers, der ikke er udsendt på forhånd
  • Rejseafregningsblanketter (se Bestilling og betaling af rejser)
  • Information om bybusser eller konferencebusser, hvis disse er bestilt
  • Evt. et evalueringsskema

Materialer om Aarhus Universitet

Det er en god idé at opstille et bord til AU-profileringsmaterialer, så deltagerne kan tage med efter ønske. Alternativt kan disse puttes i konferencemappen. Materialer om Aarhus Universitet kan bestilles hos Events og Kommunikationsstøtte. Events og Kommunikationsstøtte har følgende generelle AU-informationsmateriale: Profilbrochure Aarhus Universitet og kort over Aarhus Universitet. Materialerne findes også på engelsk. Kontakt kommunikation@au.dk, eller bestil her. Vær opmærksom på, at varerne skal bestilles i god tid eller senest 14 dage inden arrangementet!

Bordnavneskilte

  • Der anvendes ofte bordnavneskilte til speakers og paneldeltagere. Opstil disse, inden I går i gang.
  • Placér eventuelt ”Reserveret”-skilte eller navneskilte på de forreste rækker til særligt inviterede eller til speaker, der skal på scenen i løbet af dagen. Hvis I skal være i et stort auditorie, kan det være en god idé at lave et PowerPoint-slide med navne på folk i panelet eller på scenen, da navneskiltene ikke kan ses på lang afstand. Det er en god idé også at reservere pladser til pressen, hvis den er inviteret.

Hjertestartere på AU

Ved du, hvor nærmeste hjertestarter findes på AU? Det kan være nyttigt at orientere sig om dette, inden man er vært ved et stort arrangement med mange gæster. Læs om AU's 60 hjertestartere og find nærmeste hjertestarter.

Inden det går løs

  • Bestil vand/danskvand, og stil glas frem til hver oplægsholder.
  • Bestil blomster, hvis der er budget til det. Tag imod dem, og aftal allerede ved bestilling, om de eksempelvis ved levering er sat i vaser. Du kan ofte også bestille blomster gennem kantinerne, hvis du ønsker det.
  • Tjek, at alle lokaler, fællesarealer og toiletter er rengjorte.
  • Fællesarealerne bør bemandes med studentermedhjælpere samt eventuelt tjenerpersonale. Forud for hver pause gøres stedet klar ved at rydde op, fylde fade, osv.
  • Sæt vejvisere og andre former for skiltning (f.eks. ”gadesælgere”) op på relevante steder.
  • Opstil diverse borde, skillevægge, postervægge m.v. Betjentene i den pågældende bygning kan muligvis hjælpe med at stille borde op.

Evaluering


Forbered evalueringen på forhånd. Overvej indhold, form og de elektroniske muligheder. Vær opmærksom på indholdsmæssige krav fra bevillingsgiverne. Hvornår udleveres og afvikles evalueringen? Udsendes den på forhånd? Lægges den i konferencemappen, så der kan evalueres under konferencen? Uddeles den ved konferencens afslutning? Udfyldes den på nettet efter hjemkomsten?

Ryk for ikke-afleverede/ikke-besvarede skemaer.

Bearbejd de besvarede spørgeskemaer, og inddrag resultaterne i den faglige rapport. Udarbejd en faglig rapport til økonomiske bidragsydere. Oplys om resultaterne og det videre arbejde.

Næste års konference (styregruppen)

  • Diskutér og beslut emnet/emnerne for næste års konference, og annoncér det på hjemmesiden sammen med tid og sted.
  • Husk at takke for bevillinger.
1429578 / i40