Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice Kommunikation Medier og pressekontakt Den gode pressemeddelelse

Den gode pressemeddelelse

Skriv en pressemeddelelse:

Redaktionerne får mange, rigtig mange pressemeddelelser. Vil du gerne have, at din pressemeddelelse bliver læst, skal den være klart formuleret, være interessant og bidrage med væsentlig viden. Endelig skal den ankomme til redaktionen på det rigtige tidspunkt.

Form og indhold
En pressemeddelelse er sjældent på mere end en side. Dog kan den være længere, hvis der er faktuelle informationer med om undersøgelsen.

Titlen skal være informativ.

Pressemeddelelsen starter altid med hovedbudskabet og slutter altid med dine kontaktinformationer. Herunder dit mobilnummer. Husk, at når du har sendt meddelelsen, så hold øje med telefonen og besvar opkald så hurtigt som muligt.  

I starten - dvs. i første afsnit - skal du give svar på spørgsmålene: Hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor. Herefter skal du uddybe evt. med citater

Hvornår skal du sende en pressemeddelelse?
Send ikke pressemeddelelser i tide og utide. Hvis nyheden har interesse for mange, kan du sende den til landsdækkende dagspresse, aviser, radio, tv. Andre nyheder kan være af interesse for fagpresse og lokalpresse.

Det er vigtigt at kende de enkelte mediers deadlines og gerne tidspunkter for redaktionsmøder. Du skal sende i god tid inden redaktionsmødet.

AU Kommunikation anbefaler

  • Start med at overveje dit hovedbudskab
  • Tænk også over, hvem der synes, at denne nyhed er spændende eller væsentlig
  • Kontakt din pressemedarbejder, når du overvejer at gå ud i medierne.
  • Kontakter du selv pressen, så er det en god idé at orientere din kontaktperson eller din pressemedarbejder, så de efterfølgende kan henvise til dig, hvis de får opkald fra andre medier
390585 / i40