Rekruttering

AU har i 2014 vedtaget en fælles rekrutteringsstrategi, som danner grundlag for den rekrutteringsvirksomhed, der relaterer sig til bachelor- og kandidatuddannelser – nationalt såvel som internationalt. Arbejdet med rekrutteringen er organiseret under AU Uddannelse i en national og en international gruppe, og hvert fakultet har etableret et rekrutteringsforum, der samler relevante deltagere f.eks. ledere fra uddannelsesadministrationen, kommunikationsområdet, repræsentanter fra fagmiljøer m.v. (fastlægges af det enkelte fakultet). Vejledning og Studieinformation koordinerer arbejdet i de to tværgående rekrutteringsarbejdsgrupper.

Vejledning og Studieinformation sekretariatsbetjener VEST-båndet, der blandt andet understøtter arbejdet med national rekruttering.

Bachelorstuderende

I arbejdet med rekruttering af nye bachelorstuderende findes en lang række af kontaktpunkter, hvor særligt UUG (uddannelse uden grænser) og AU’s webstudieguide, Bachelorbog, Studiepraktik, U-days, Det rullende Universitet og diverse åbent hus arrangementer spiller en væsentlig rolle. Vejledning og Studieinformation planlægger og koordinerer de enkelte kontaktpunkter i samarbejde med relevante medarbejdere på fakulteterne, ligesom de vedligeholder bachelor.au.dk, der giver informationer om AU’s bacheloruddannelser.

Kontaktpunkterne er med til at sikre, at potentielle kommende studerendes uddannelsesvalg træffes på et fuldt oplyst grundlag.

Kandidatstuderende

Rekruttering til AU’s kandidatuddannelser sker bl.a. via AU’s fast tilbagevendende kandidatdag i november, henvendt til både eksterne og interne potentielle kandidatstuderende. Vejledning og Studieinformation er ansvarlige for den praktiske tilrettelæggelse af dagen og koordinerer den indholdsmæssige del med fakulteterne.

Generel information om AU’s kandidatuddannelse kan findes på webstudieguiden og på kandidat.au.dk, der samler informationer om AU’s kandidatuddannelse, rekrutteringsarrangementer, optagelsesfrister og -procedurer m.v. Siderne vedligeholdes af Vejledning og Studieinformation.

Vejledning og Studieinformation fungerer desuden som sparringspartner i forbindelse med den lokale rekrutteringsvirksomhed på fakulteterne.

Internationale studerende

International Uddannelse er den primære aktør i relation til rekruttering af internationale studerende. Arbejdet koordineres dels med Vejledning og Studieinformation, dels med fakulteternes internationale uddannelsesmiljøer.

International Uddannelse sekretariatsbetjener INT-båndet, der er etableret for at sikre gensidig viden og information blandt de enheder, som håndterer internationalisering og studentermobilitet i de administrative centre og Fællesadministrationen. INT-båndet fungerer endvidere som fagligt forum for drøftelser vedrørende internationaliseringsdagsordenen. Båndet beskæftiger sig blandt andet med at kvalificere handleplaner for international rekruttering.

International Uddannelse udvikler og vedligeholder AU's engelsksprogede studieguide med en række informationer målrettet internationale studerende, herunder:

• AU’s internationale uddannelsespallette
  • Introduktion til livet i Danmark som international studerende
  • Optagelsesfrister og -procedurer for internationale studerende
  • Det danske uddannelsessystem.

International Uddannelse er desuden ansvarlig for koordinering og afvikling af kontaktpunkter for internationale studerende som Open Day at AU og deltagelse i en række internationale uddannelsesmesser.

EVU-studerende

Der findes en central hjemmeside, der fungerer som indgang til AU’s efter- og videreuddannelsestilbud. Siden vedligeholdes af Uddannelsesudvikling og-kvalitet og udvikles løbende i samarbejde med fakulteterne.