Stor interesse for brætspil til studerende

Et nyudviklet brætspil har for alvor vundet indpas i forskellige undervisningssituationer på Aarhus Universitet og bliver i øjeblikket også afprøvet på udenlandske universiteter.

 –Spillet og spiloplægget giver nogle gode overvejelser til, hvordan man giver og modtager konstruktiv feed-back. Samtidig er det min oplevelse, at den spillignende situation bevirker, at koncentrationen bedre holdes. Dybest set er spillet en ramme for peer-feedback, som strukturerer tid og turtagning, og det fungerer godt, fortæller Lasse Lindekilde, der er adjunkt på statskundskab.

Han har brugt spillet i forbindelse med et kandidat-seminar på statskundskab. Spillet blev brugt til en session, hvor de studerende skulle give hinanden feedback på udkast til eksamens-synopser.

Spillet bruges i dag på flere hovedområder

Men det er ikke kun på Business and Social Sciences, spillet er taget i brug. På Arts bruges spillet i øjeblikket i forbindelse med instrukturundervisning, og på Science and Technology fortæller specialkonsulent Annika Lindberg:

–Vi har købt seks spil og foreløbigt introduceret det for 30 ph.d.-studerende. Flere af dem giver udtryk for, at spillet er godt til at strukturere og kvalificere en proces omkring en feedback-situation.

Spilidéen er baseret på ti års erfaring

–Hele pointen med spillet er at udbrede og understøtte de studerendes feedback på hinandens faglige tekster, fortæller Tine Wirenfeldt Jensen, videnskabelig medarbejder og ph.d.-studerende på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Det er hende, der har søsat idéen om brætspillet baseret på ti års erfaring med peer feedback på Aarhus Universitet og senere udviklet det i samarbejde med Gry Sandholm Jensen, der er videnskabelig assistent.

 Og det er ikke tilfældigt, at spillet i dag både anvendes til kandidatseminarer og på ph.d.-kurser.

–Spillet kan anvendes i mange forskellige undervisningssammenhænge. Det kan bruges som en del af undervisningen eller som en arbejdsform i læsegrupper. Det kan bruges på alle studietrin og til alle faglige, skriftlige produkter i forbindelse med holdundervisning, instruktortimer eller i studie- og specialeskrivegrupper, fortæller Tine Wirenfeldt Jensen.

Der er interesse fra udlandet

Senere på måneden skal Tine Wirenfeldt Jensen og Gry Sandholm Jensen holde et konferenceoplæg om deres brætspil i Madrid på konferencen ICERI 2010 - International Conference of Education, Research and Innovation. For en ting er, at flere på Aarhus Universitet tager spillet i anvendelse, men også uden for AU´s mure er der vist interesse for spillet. Der findes nemlig ikke lignende spil målretttet studerendes opgaveskrivning, der som dette er teoretisk funderet på modeller for struktureret peer-feedback.

 –Fredericia og Espergærde Gymnasium prøver det af i den kommende tid. Derudover har flere danske uddannelsesinstitutioner købt spillet for at afprøve det, ligesom også Writing Centre i USA, Sydafrika og Irland gør sig erfaringer med det i øjeblikket, fortæller Tine Wirenfeldt Jensen.

Det er en af årsagerne til, at Technology Transfer Office er gået ind i projektet nu. De skal hjælpe med at undersøge, om Aarhus Universitet kan indgå i et partnerskab med et forlag eller en distributør, der kan udbrede spillet til andre undervisningsinstitutioner.

For undervisere på Arts er spillet gratis at bruge. Læs mere om spillet her