Baggrund og implementering

Baggrund

Aarhus Universitet har i 2011 formuleret en politik for Educational IT. Nærværende strategi skal ses i sammenhæng med denne politik og i sammenhæng med Aarhus Universitets overordnede strategi for 2013-20. Strategien for Educational IT skal understøtte institutternes strategier på uddannelsesområdet.

På Arts er fakultetsledelsen ansvarlig for strategien og Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier er som projektleder ansvarlig for udmøntningen heraf i samarbejde med:

  • de studerende, som skal bruge de digitale medier som element i deres videnstilegnelse og kommunikation både med andre studerende, med undervisere og evt. andre involverede parter
  • underviserne, der skal udvikle nye undervisningsformer og anvende digitale medier, som fremmer de studerendes læring – og dermed realiserer målsætningen på dette område
  • studielederne og studienævn, som er ansvarlige for understøtte og facilitere udviklingen af nye undervisningsformer
  • AU-IT og Arts IT, som spiller en central rolle i implementeringen af de digitale redskaber, som undervisere og studerende skal have til rådighed
  • styregruppen for EDU-IT på AU-niveau, som indstiller de væsentligste beslutninger til Uddannelsesbåndet vedr. fælles AU-tiltag i forhold til anvendelse af digitale medier i uddannelserne og undervisningen
  • AUL (Aarhus University Library), som bidrager med tilbud om kompetencer til de studerende vedr. informationssøgning og som bidrager til udvikling og opbevaring af digitale læringsmaterialer samt ikke mindst tilgængeliggørelsen heraf
  • DIGHUMLAB, som arbejder med digitale infrastrukturer, der skal understøtte forskning og uddannelse, og som udvikler og kvalificerer værktøjer til at tilgå disse
  • de pædagogiske centre på de tre øvrige AU fakulteter, hvor vi skal samarbejde og understøtte hinandens arbejde

Den teknologiske baggrund er, at der på Arts anvendes tre forskellige Learning Management Systems (LMS) – First Class og AULA på store dele af Campus Aarhus og en ældre version af Blackboard på Campus Emdrup og Trøjborg. Såvel studerende som medarbejdere har således viden om og erfaring med at bruge en form for LMS i undervisningen.

Teknologien bruges imidlertid meget forskelligt på fakultetet. Nogle bruger LMS’et til at understøtte mere administrative aspekter af undervisningen, som f.eks. distribution af materialer, mail-korrespondance med studerende og/eller mindre afleveringer undervejs i undervisningen. Andre er i gang med at eksperimentere med undervisnings- og kommunikationsformer, herunder wikies, blogs, GoogleDoc, GoogleDrive, Screencasts, chatfora, osv. – med henblik på udvide og styrke undervisningsaktiviteter, som foregår ud over det traditionelle/fysiske læringsrum.

De studerende anvender ligeledes digitale medier i forskellige grader – fra e-mail korrespondance mellem de studerende, over Facebook-grupper for hold/årgang, til mere intensiv brug af f.eks. GoogleDocs, projektstyringsværktøjer, samarbejdsværktøjer, o.l.

Implementering af strategien

Strategien skal realiseres gennem konkrete projekter, som fakultetet vil sætte i værk i løbet af strategiperioden. I første omgang formuleres en handlingsplan for implementeringen og udrulningen af Blackboard på hele Aarhus Universitet – og med fokus på, hvordan digitale medier kan understøtte de studerendes læring.

Realisering af strategien forudsætter, at der investeres ressourcer i kompetenceudvikling af alle undervisere og studerende. Det vil indgå i de handlingsplaner, som løbende bliver udarbejdet, gennemført og evalueret. Første handlingsplan vil omfatte perioden 2014-2015.