Eksamensklager

Studerende kan klage over eksamen senest fjorten dage efter offentliggørelsen af eksamensresultatet.

For at minimere antallet af ubegrundede klager opfordrer Arts Studier de studerende til om muligt at drøfte klagepunkterne med eksaminator.

Du kan derfor blive kontaktet af en studerende der overvejer at klage. Du er ikke forpligtet til at give den studerende en tilbagemelding på bedømmelsen. Mange studerende bliver dog rigtig glade for den feedback, som de får. Både fordi de bedre forstår karaktergrundlaget, og fordi de kan tage feedbacken med videre til deres næste eksamener fremfor at igangsætte en klageproces.

  

Procedure omkring eksamensklager

Reglerne om klager over eksamen er beskrevet i Eksamensbekendtgørelsens kapitel 9.

Når en studerende klager ser forløbet typisk sådan ud:

1. En studerende klager

De studerende kan klage over både mundtlige og skriftlige eksamener. I en eksamensklage kan man ikke klage over vejledning og/eller undervisning.

En klage kan omhandle:

  • Eksaminationsgrundlaget (spørgsmål, opgaver og lignende)
  • Prøveforløbet (måden hvorpå eksamen blev afviklet)
  • Bedømmelsen (karakteren)
  • Retlige forhold (i strid med bekendtgørelser og love)
  • Fejl og mangler i forbindelse med en prøve (f.eks. støjgener eller tekniske problemer)

2. Arts’ studieadministration igangsætter klageprocessen

Når en studerende klager, igangsætter Arts’ studieadministration klageprocessen:

  • De sender klagen videre til de oprindelige bedømmere, som har to uger til at afgive en udtalelse.
  • Udtalelsen sendes til den studerende, som har en uge til at udfærdige kommentarer.
  • Universitetet træffer derefter en afgørelse på baggrund af klagen, udtalelsen fra bedømmerne og den studerendes kommentarer. Her er der ingen tidsfrist, men det vil ske hurtigst muligt.

3. Universitetet træffer en afgørelse

Både den studerende og bedømmerne får besked om universitetets afgørelse.

Afgørelsen er én af følgende:

  • Den studerende tilbydes en ny bedømmelse (ombedømmelse) ved nye bedømmere (kun ved skriftlig eksamen)
  • Den studerende tilbydes ny prøve (omprøve) ved nye bedømmere
  • Klagen afvises
     

En klage kan således både resultere i en højere og en lavere karakter. Bedømmelsen ved en ombedømmelse eller en omprøve kan resultere i, at karakteren bliver sat ned, og den studerende kan ikke klage over den nye karakter. 

   

Hvis den studerende klager over afgørelsen ser det videre forløb typisk sådan ud:

4. Den studerende klager over afgørelsen (anker)

Afvises en klage, kan den studerende vælge at indbringe den for et ankenævn. Ankenævnet kan dog kun behandle faglige spørgsmål og ikke retlige spørgsmål eller spørgsmål, der vedrører fejl eller mangler ved prøven. 

  • Fristen for at anke er to uger efter, at den studerende har modtaget afgørelsen på klagen.
  • Ankenævnet består af to eksterne censorer, en eksaminationsberettiget underviser og en studerende inden for fagområdet. 
  • Ankenævnet skal træffe afgørelse senest to måneder efter, at anken er indgivet (juli undtaget), og du underrettes hurtigst muligt herefter.

5. Ankenævnet træffer en afgørelse

Ankenævnet træffer én af følgende afgørelser:

  • at den studerende får et tilbud om en ombedømmelse ved nye bedømmere (kun ved skriftlig eksamen)
  • at den studerende får et tilbud om en omprøve ved nye bedømmere
  • at den studerende ikke får medhold i klagen
     

Ankenævnets afgørelse er endelig, hvilket betyder, at den studerende ikke kan klage videre i systemet, hvad angår den faglige del af klagen.