ACA's liste over forslag til gode vaner i et trygt arbejdsmiljø


Delt mødestyrerrolle og aktiv mødedeltagelse

Få mere dialog og mindre ”lederdominans” på afdelingsmøderne. Lad medarbejdere stå for at lave oplæg og styre debatten – og sørg for at orienteringspunkter på dagsordenen bliver suppleret med emner, der lægger op til dialog og debat. Lad gerne mødeledelsen gå på skift.

Hvis I i din afdeling har faste ugentlige møder, kan det være en god idé at skiftes til at forberede et selvvalgt indlæg på 5-10 min. Det kan være glimt fra en konference/kursus, ønske om sparring til en konkret opgave/dilemma eller tips og tricks til systemer og lign.

Psykologisk tryghed

Psykologisk Tryghed dækker over flere faktorer, men kort omhandler det den tryghed der bør være til stede på en arbejdsplads og i en afdeling, så alle medarbejdere oplever det muligt at;

  • stille spørgsmål
  • komme med forslag til nye løsninger
  • at kunne sige fra, hvis man føler sig dårligt behandlet eller bliver pålagt opgaver, man mener ikke at kunne løse
  • at kunne byde ind på opgaver og aktivt bidrage, hvis der er forhold, som kan forbedres, uden at man bliver mødt med afvisning eller sanktioner
  • at man ved, hvilke opgaver det forventes, at man skal løse

Den gode pause

Forslag til en temadrøftelse i afdelingen. Hvordan sikrer vi, at alle med jævne mellemrum kommer væk fra skærmen og får lidt afveksling – både på det fysiske og det psykiske plan? Formålet er at etablere en fælles forståelse for, hvornår (og hvor ofte) det er OK at samle folk til elastikøvelser, foreslå en gåtur eller en kagepause.

Når der er opnået fælles forståelse, kan et initiativ til fredagskage, seance med elastikøvelser eller kollegial gåtur lige så vel være drevet af en arbejdsmiljørepræsentant eller medarbejder som en leder. 

Mødeafholdelse version 2.0

Under corona-nedlukningerne har erfaringen vist, at vi, som kolleger på tværs af forskellige lokationer i ACA, i mødesituationer har mødtes mere lige. Overvej således, hvilke mødetyper, det giver mening at fastholde online, hvornår en hybridmodel kan fungere samt lige så vigtig, hvornår der er brug for fysisk at mødes.
Overvej ved mødets start at italesætte valg af mødeform samt dets muligheder og OBS-punkter, så alle mødedeltagere kan bidrage til at sikre et godt møde for alle.
Det er også altid værd at overveje, om et møde/seminar evt. kan afholdes online, med tanke på tid, økonomi og bæredygtighed.

Prioritér i øvrigt en grundig mødeforberedelse, så der er klare forventninger mødedeltagere imellem:

  • Overensstemmelse mellem mødetype og mødeform (online, fysisk eller hybrid) – italesæt gerne denne og dets spilleregler ved mødestart
  • Overvej valg og indretning af lokale(r) – særligt ved hybridmøder – så der opnås bedst mulig øjenkontakt samt følelse af at ’sidde om samme bord’
  • Forventning til forberedelse – motivér gerne mødepunkter, så alle mødedeltagere kan forberede sig på aktivt at indgå i mødedrøftelser. Brug gerne mødeindkaldelsen til at sætte rammen.
  • Omdeling af mødebilag – undgå brug af fysiske mødebilag ved hybridmøder
  • Tjek 10 gode råd til online mødeledelse
  • Vær opmærksom på og italesæt god fremtoning på skærmen

Onboarding af nye medarbejdere

Sørg for – foruden lokal indsats – at give nye medarbejdere en grundig introduktion til ACA som arbejdsplads. Tænk gerne i: