AU Energy vil skabe bredt samarbejde inden for energiforskning

Med projektet AU Energy forsøger Aarhus Universitet at fremme samarbejdet mellem alle de bedste kræfter inden for energiforskning ved AU.

Det nyoprettede tværfaglige netværk AU Energy skal skabe grobund for et nyt interdisciplinært og unikt samarbejde. Netværket mødtes til en todages workshop 24.-25. januar for at dele viden om universitetets forskning i energi og lægge planer for fremtiden.

AU Energy er et netværk af forskere, der brænder for forskning i energi. Netværkets kompetencer og visioner rummer mange flere vinkler end traditionel energiforskning i vindmøller, biogas, energisystemer osv. og tæller ud over naturvidenskabsfolk og ingeniører blandt andet økonomer, jurister, antropologer og eksperter i marketing og miljø. Netop tværfaglighed er en styrke ved netværket.

Ifølge Per Baltzer Overgaard, prodekan for forskning ved Business and Social Sciences, vil det være berigende for forskere fra alle områder at deltage i AU Energy:

- Forskellighed er afgørende og kan, hvis den udnyttes rigtigt, styrke forskningen i AU Energy som helhed og bidrage til flere egentlige nybrud, forklarer Per Baltzer Overgaard.

Energi skal tænkes ind i både forskning og uddannelse

Der var enighed blandt de deltagende forskere om, at AU Energy om fem år er et internationalt anerkendt center med en klar strategi for forskningen. Centret skal samtidig styrke betingelserne for et ideelt samarbejde med erhvervslivet og andre universiteter.

- Det er sikkert, at et stærkt samarbejde med industrien er meget vigtigt, siger Martin Greiner fra Institut for Ingeniørvidenskab.

Energiforskningen skal også finde vej ind i AUs uddannelser.

- Energi skal fremlægges på spændende vis i undervisningen og være en øjenåbner, der får studerende til at tænke energi ind i deres uddannelsesforløb, mener Martin Greiner.

Den kritiske masse er altafgørende

Visionen er, at AU Energy om 10 år har etableret en kritisk masse, der gør Aarhus Universitet til et kraftcenter i Danmark og internationalt, hvor der samarbejdes på tværs af universitetet.

- Energi er utrolig vigtig for fremtiden og en meget stor udfordring,, siger Henrik Bindslev, prodekan for forskning ved Science and Technology.

Der er brug for sammenhæng og synergi for at bringe forskning i energi ud over rampen.

Samspilsmulighederne mellem de enkelte forskningsmiljøer på AU er mange, og er langt fra undersøgt til bunds.

- Det bringer spændende muligheder for nye samarbejder med sig, siger Henrik Bindslev, der betegner workshoppen som en succes.

For yderligere oplysninger om AU Energy:

PA for prodekaner Birgitte So-Young Ahn,  e-mail: bsa@science.au.dk, mobil: 2057 0955

eller

Faglig koordinator Karl Tolstrup, e-mail: ktol@science.au.dk, mobil: 2217 2062