”Der skal være plads til de lysende stjerner”

Prodekan for forskning og talentudvikling Per Baltzer Overgaard ser tilbage på et år, som har budt på store oplevelser på Aarhus BSS. Og frem mod 2018, hvor fakultetet skal skabe plads til de lysende stjerner og bedrive endnu mere forskning på tværs af fagligheder.

Foto: Ingrid Fossum, Aarhus BSS Kommunikation

Hvad vil du gerne fremhæve fra året, der er gået?

I år har jeg deltaget i en række arrangementer på fakultetet, som har gjort stort indtryk på mig. Blandt andet Case Competition og Aarhus Symposium. Jeg er dybt imponeret over, hvad vores studerende kan levere rent fagligt, og hvad de formår at få stablet på benene. Jeg deltog også i arrangementerne Om Ledelse og Aarhus BSS Erhvervskonferencen, som vi står for i samarbejde med eksterne partnere. Igen var jeg virkelig imponeret over det flotte setup.

Det gør også dagligt indtryk på mig, at vi på Aarhus BSS formår at levere god forskning – lige fra vores ph.d.’er til vores mere garvede forskere. Alle udfører et stort stykke arbejde, som også bemærkes uden for vores egne mure. Jeg oplever også, at der i dag er meget mere forskningssamarbejde af høj kvalitet på tværs af vores forskellige fagligheder. Og det glæder mig, at BTECH er kommet rigtig langt i forhold til at opbygge en stærk forskningsbase, som vil komme resten af Aarhus BSS – og andre interessenter - til gode.

Hvad ser du af udfordringer i det næste år?

På Aarhus BSS har vi i dag mange dygtige forskere – og det skal vi blive ved med at have. Faktisk skal vi gerne have endnu flere, samtidig med at vi sørger for, at dem, der skiller sig ud, har lyst til at blive. Vi skal kort sagt blive bedre til at tiltrække de dygtigste forskere og fastholde dem. Topforskere er vigtige for et universitet, for de trækker rigtigt meget med sig og kommer dermed alle til gode. De gør vores fakultet til et endnu mere interessant og attraktivt sted at være – både for nuværende og potentielle medarbejdere. Så der skal være plads til topforskere på Aarhus BSS – plads til de lysende stjerner, så at sige.

En anden udfordring er, at vi skal blive bedre til at rekruttere bredere rent internationalt. Hvis man vil være en af verdens førende business schools, kan man ikke nøjes med at tænke regionalt. Det er der ingen universiteter, der kan. Jeg så derfor meget gerne, at vi i højere grad bliver en del af den internationale rekruttering, der foregår universiteterne i mellem. Det skal på ingen måde forstås som et fravalg af vores egne dygtige forskere. Tværtimod handler det om, at vi skal blive bedre til at rekruttere – men også til at udveksle vores egne dygtige medarbejdere – internationalt. Det vil styrke os som fakultet og bidrage til at skabe bro mellem os og andre forskningsinstitutioner verden over.

I år introducerede vi derfor i samarbejde med Business Region Aarhus en spouseordning, som gør det nemmere for forskernes medfølgende ægtefæller at få jobs. Den tegner allerede til at blive en succes og er også et godt eksempel på, hvordan vi kan skabe løsninger sammen med andre private og offentlige virksomheder, der har samme udfordringer som os.

Hvad vil du gerne sige til medarbejderne afslutningsvist?

I det forløbne år har jeg lagt mærke til, at vi blevet mere synlige som fakultet – både rent visuelt med nye Aarhus BSS skilte og flag, men også i folks bevidsthed. Det er jeg rigtig glad for. Vi har været igennem – og er stadig i gang med – en svær øvelse med fusion og nyt navn, men vi er virkelig på rette vej. Og det er vores alles fortjeneste, så en stor tak for det!