Finder du, hvad du søger på AU’s web?

Benytter du Google til at finde rundt på AU’s website i stedet for AU’s egen søgefunktion? I så fald er du ikke den eneste, og derfor er AU Kommunikation nu i fuld gang med at teste og forbedre søgetjenesten. Se her hvordan søgefunktionen virker, hvorfor og hvad du selv kan gøre.

På baggrund af en smileytest, spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews vil AU Kommunikation til januar 2014 foretage justeringer af søgesiden. Foto: Colourbox

Der bliver i gennemsnit foretaget 30 søgninger i minuttet i søgefeltet i øverste højre hjørne på AU’s forskellige websider. Men selv om mange finder, hvad de leder efter, er der også mange, som i stedet tyer til Google. Derfor har AU Kommunikation nu søsat et projekt, som skal teste søgefunktionen og se, om den skal ændres og i så fald, om det er teknikken eller designet, som skal ændres.

Hvordan virker søgefunktionen nu og hvorfor?
Når du søger i dag, får du resultater fra det domæne, du befinder dig på. Hvis man søger på ordet ”studievejledningen” inde på Institut for Psykologis website, fremkommer der kun resultater fra Psykologis hjemmeside. Det samme gælder uanset hvilket af AU’s websites, du befinder dig på.

Søgefeltets nuværende ”snævre” søgning blev i sin tid besluttet for at give folk resultater fra det fag-/webområde, de færdes på og ikke alt muligt andet. Således giver en søgning på ”studievejledningen” ni resultater på Psykologis hjemmeside og 11.600 søgeresultater, hvis du vælger fanen ”Alt indhold”.

Med AU’s mere end én million sider gik man ud fra, at studerende og medarbejdere primært befandt sig på deres egne institutportaler og derfor også ville have resultater fra det sted. Men nu skal brugertests og undersøgelser vise, om dette skal revideres.

Google-teknologi men ikke Google-søgning
Det ironiske for de mange, som bruger Google til at søge i stedet for AU’s søgefunktion, er, at AU’s søgefunktion rent faktisk er Google-teknologi, nærmere bestemt det såkaldte Google Search Appliance. Det vil dog ikke sige, at søgningen på AU er det samme som en Google-søgning.

Forskellen er som nævnt ovenfor, at man på AU har afgrænset søgningen til det domæne, du befinder dig på. Derudover har AU Kommunikation mulighed for at oprette ”suggested searchterms”, hvorved bestemte sider bliver foreslået øverst ved brug af udvalgte søgetermer – lidt ligesom vi kender det fra betalte placeringer i Googles søgemaskine. Ideen er, at man kan styre, hvilke sider man som minimum bliver præsenteret for, når man søger på en af de mest gængse termer.

Søg specifikt og på ”Alt indhold”
Hvis du ikke søger specifikt efter en nyhed, publikation eller person og din søgning ikke umiddelbart giver det ønskede resultat, kan du klikke på fanen ”Alt indhold”. Derved udvider du søgningen til alle AU’s sider. Det stiller dog krav til, at du søger mere specifikt f.eks. med flere ord, så du kan afgrænse søgningen.

Er du glad, mellemfornøjet eller utilfreds?
Som første step i porteføljeprojektet med at udvikle søgefunktionen får brugerne mulighed for at vurdere deres søgning med en smiley. Det skal give et indblik i, hvordan tilfredsheden er nu og til sammenligning igen om f.eks. et halvt og et helt år.

Herudover skal en spørgeskemaundersøgelse og efterfølgende brugertests og interviews afdække brugernes behov til søgefunktionen. Projektet forventes afsluttet til januar 2014.

Se mere på www.au.dk/soegetest/

Yderligere information