Fra ph.d. til karriere i erhvervslivet

I dag skaber flere og flere ph.d.-studerende sig en karriere i erhvervslivet. Som ph.d.’er har man nemlig meget at byde både offentlige og private virksomheder – og det er en god idé at tænke karriere ind i sit ph.d.-forløb. Det fortæller tidligere ph.d.-studerende Brandi S. Morris og karriererådgiver Vibeke Broe.

Brandi S. Morris trækker dagligt på de erfaringer, hun gjorde sig under sin ph.d.-uddannelse. Foto: AU Foto

Som ph.d.-studerende kan det være svært at forestille sig et liv og en karriere uden for universitetets mure. Men faktisk er det kun ca. hver 3. ph.d.-studerende på Aarhus BSS, som fortsætter karrieren i universitetsverdenen. Resten finder jobs i private eller offentlige virksomheder, som nyder godt af den viden og erfaring, en ph.d.’er kan tilbyde.

En af dem er Brandi S. Morris, som i februar forsvarede sin afhandling på Institut for Virksomhedsledelse om emnet storytelling i klimakommunikation. I dag er hun ansat som Sustainability Consultant på Grundfos i Bjerringbro. Inden hun startede på sin ph.d., kom Brandi fra en karriere i det private erhvervsliv. Derfor var hun helt fra starten meget bevidst om, at hendes forskning skulle kunne bruges af virksomhederne:

”For mig var det vigtigt, at min forskning ikke bare havde et akademisk bidrag, men også bidrager til at løse konkrete problemer for virksomheder eller samfund,” fortæller hun. ”Netop anvendelighed er godt at huske på gennem hele ph.d.-forløbet, for det betyder meget, når man skal ud at søge job. Det er også med til at styrke ens selvtillid, når man står med en færdig ph.d. Man har virkelig noget at bidrage med.”

Bidrag er i det hele taget en vigtig pointe for Brandi S. Morris. Som ph.d.-studerende skal man nemlig huske, at man kommer med en masse viden og erfaring, som har stor værdi for virksomhederne, understreger hun. Spørger man Brandi, om hun kan bruge sin erfaring fra ph.d.-studiet i sit nuværende job, kommer svaret prompte:

”Ja, det kan jeg. Jeg har lært, hvordan teoretisk viden kan bruges i praksis, for når man identificerer de underliggende mekanismer, kan man gribe komplekse udfordringer på en mere systematisk måde. Det er en kæmpe fordel, når man kommer ud i en virksomhed.”

Tænk karriere ind i dit ph.d.-forløb

På Aarhus BSS er der god hjælp at hente for ph.d.-studerende eller juniorforskere, som ønsker at skabe sig en karriere uden for universitetet. AU Career PhD & JR tilbyder sparring og hjælp til karriereafklaring under hele ph.d.-forløbet, og som noget nyt også løbende workshops i strategisk karrieretænkning- og udvikling. I følge karriererådgiver Vibeke Broe er det nemlig en god ide at tænke sin fremtidige karriere ind så tidligt som muligt:

”Jo før, man som ph.d.-studerende tænker over, hvad man vil med sin ph.d., jo bedre,” fortæller hun. ”På den måde kan man nemlig planlægge sit ph.d.-forløb derefter og også tage sin vejleder med på råd. Det behøver ikke være særligt tidskrævende. Det handler faktisk bare om at reflektere over, hvorfor man gør, som man gør – og hvad man vil bruge det til fremover”.

Brandi S. Morris kontaktede først AU Career PhD & JR hen imod slutningen af sit ph.d.-forløb, men fik meget ud af samtalerne med Vibeke Broe:

”Det hjalp virkelig at have en sparringspartner, som kunne se det hele lidt udefra,” fortæller hun. ”Vibeke har et meget praktisk syn på tingene, og det er rart, når man selv står midt i processen. Hun gav mig gode råd, men fik mig også til at reflektere over, hvilken slags job og virksomhed, der vil passe til mig og mine værdier. Det satte en masse ting i perspektiv og hjalp mig godt på vej.”

Brandi’s tre bedste karriereråd til ph.d.-studerende

1. Bestræb dig på at gøre din forskning anvendelig for virksomheder og samfund.
  2. Kend dit værd – der er en verden uden for universitetet, og her har din viden og erfaring en kæmpe værdi.
  3. Tænk grundigt over dine egne værdier i forhold til din fremtidige karriere og arbejdsplads.

Vil du vide mere:

Kontakt karriererådgiver Vibeke Broe
E-mail: vibr@au.dk
Tlf.+4529426029

Kontakt Brandi S. Morris på LinkedIn

Læs mere om tilbuddene fra AU Career & JR.