Institutter: de lavpraktiske ting fylder i hverdagen

Det er ingen hemmelighed, at studiestarten i år har været mere kaotisk end normalt. På BSS’ institutter fylder de lavpraktiske ting fortsat meget i hverdagen, og det påvirker medarbejdernes faglige stolthed og tålmodighed.

20.09.2012 | Andreas G. Jensby

Det kan for tiden være mere udfordrende end normalt at være medarbejder på BSS’ institutter. Mange henvendelser fra medarbejdere og studerende om ting, der ikke virker, har præget dagligdagen de første uger af studiestart. Blandt andet har forsinkelser på timeplaner og deltagerlister påvirket studiestarten i år, fortæller lektor Morten Rask fra Institut for Marketing og Organisation.

- Det er vanskeligt at skabe en ordentlig studiestart, når man ikke ved, hvem de studerende er. De deltagerlister, som vi normalt har modtaget i midten af august, kommer nu først et stykke henne i semesteret, siger Morten Rask.

Forsinkelserne har primært ramt kandidatstuderende fra det gamle ASB, som i foråret blev indskrevet på den daværende studieordning og derfor skulle konverteres til nye studieordninger henover sommeren. Det kunne imidlertid først lade sig, da de studerende blev aktive i STADS 1. september, så derfor kom deltagerlisterne denne gang først, efter semesteret var startet, forklarer Planlægningskontoret.

Stadig en del interne mangler
På Juridisk Institut er man ifølge sekretariatsleder Kirsten Jakobsen kommet fornuftigt i gang med undervisningen. Til gengæld venter der fortsat en stor intern arbejdsopgave forude, mener hun.

- Det koster en del ekstra tid i hverdagen, at f.eks. de interne maillister og kontaktinformationer ikke er opdaterede. Det gælder egentlig både for os selv og de studerende, at det ofte er uklart, hvor man skal henvende sig med sine forespørgsler, siger Kirsten Jakobsen.

Kirsten Jakobsen opfordrer ligeledes til, at både institutter og administration løbende ser på kommunikationen til de studerende med en udefrakommendes briller, så man sikrer, at informationerne ikke bliver for indforståede.

Medarbejdere går pragmatisk til værks
Den megen virak omkring fusion, flytninger og studiestart har dog ikke fået undervisere og medarbejdere til at kaste håndklædet i ringen. På samtlige institutter berettes der om, at medarbejderne i denne tid viser øget hensyn og kommunikerer ekstra meget til hinanden om lokaler, ændringer osv. Og ikke mindst gør de alt, hvad de kan for at gennemføre undervisningen.

- Både administrationen og underviserne repræsenterer universitetet og dermed den ekspertviden, professionalitet og inspiration, som de studerende er kommet for at få. Derfor har medarbejderne også en stor stolthed og vilje til, at undervisningen gennemføres trods tekniske problemer. Det er særdeles positivt og vidner om engagement og vilje til at finde løsninger, siger administrationschef Nikolaj Harbjerg.

 

Aarhus BSS, Administrative forhold
308561 / i40