Kronprinsen indvier nyt tværfagligt center

Den 23. maj 2018 indviede Kronprins Frederik det nye tværfaglige forskningscenter på Aarhus BSS Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Det var en dag med taler, debat og prominente gæster heriblandt Kronprinsparret og statsminister Lars Løkke Rasmussen. I sin tale fremhævede Kronprinsen, at han glæder sig til at tage aktivt del i centret fremover.

Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary i samtale med Lotte Bøgh Andersen. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Strålende sol, en stopfyldt aula, paneldebat, indlæg og taler fra blandt andet Kronprinsen, uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers og professor Lotte Bøgh Andersen. Der var kort sagt lagt op til et spændende arrangement i ledelsesforskningens tegn, da Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary præcist kl. 13.02 den 23. maj ankom til Aarhus BSS for at indvie det nye Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, som er muliggjort af en donation fra Købmand Herman Sallings Fond.

Det er ikke tilfældigt, at det er på Aarhus BSS, at kronprinsen lægger navn til et forskningscenter. Kronprinsen er nemlig alumne fra Institut for Statskundskab, og i sin velkomsttale fremhævede han da også, at det nye center er en god anledning til at bevare og udbygge kontakten med sit gamle universitet. Han lagde også vægt på, at forskning i offentlig ledelse er nødvendigt for at bevare en stærk offentlig sektor til gavn for både erhvervsliv og borgere – og at han glæder sig til at tage aktiv del i centret fremover som medlem af dets governance committee:

”En velfungerende offentlig sektor er en forudsætning for, at erhvervslivet lykkes – og omvendt,” lød det blandt andet fra Kronprinsen. ”Selvom der er nogle forskelle på de to typer ledelse, handler dagen i dag om alle ledere og medarbejdere i hele Danmark. Jeg glæder mig til at være en del af Centrets arbejde og på den måde en del af den fortsatte udvikling af den danske offentlige sektor.”

Centret skal dyrke tværfagligheden

Målet for det nye center er at forbedre den offentlige sektor gennem forskning og uddannelse af fremtidens offentlige ledere, fortalte professor og centerleder Lotte Bøgh Andersen i sin tale. Ligesom Kronprinsen understregede hun dog også, at samspillet mellem den offentlige og private sektor er centralt for centrets arbejde, da de to sektorer kan lære meget af hinanden. Centret samarbejder derfor allerede nu med både offentlige og private virksomheder, som alle inviteres til at tage aktivt del i centrets forskning helt fra idéplan.

En af grundstenene i det nye center er nemlig at sikre et tæt forhold mellem teori og praksis. Forskningen skal med andre ord tage udgangspunkt i og bidrage til ledernes virkelighed og ikke befinde sig i et elfenbenstårn, understregede Lotte Bøgh Andersen. Desuden fortalte hun, at det nye center i høj grad vil inddrage forskere på tværs af fakultetet:

”God ledelse kræver samarbejde mellem mange forskellige fagligheder. Derfor giver det god mening at centret er forankret på Aarhus BSS, som jo netop er en bred business school. Forskerne fra Statskundskab omgås allerede forskere og studerende fra mange andre fagligheder, og det er en stor fordel inden for ledelsesforskning”.

Efter arrangementet i aulaen var der officiel åbning af centret ved bygning 1340. Her præsenterede statsminister Lars Løkke Rasmussen og Folketingets formand Pia Kjærsgaard regeringens og Folketingets gave til Kronprinsen; et maleri skabt af kunstneren Anette Flensburg, som pryder væggen i indgangshallen på det nye center. Ny Carlsbergfondet har også doneret kunst til centret i form af flere malerier af John Kørner.

Fakta om Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse:

• Centret er blevet muligt med en betydelig donation fra Købmand Herman Sallings Fond.
  • Centret placeres på Institut for Statskundskab, Aarhus BSS.
  • Centret ledes af centerleder, professor Lotte Bøgh Andersen og vicecenterleder, lektor Christian Bøtcher Jacobsen.
  • Centret samarbejder med bl.a. VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd).
  • Centret samarbejder forskningsmæssigt med bl.a. Harvard University, University of Wisconsin-Madison, Texas A&M, University of Georgia, University of Utrecht, Leiden University og University of Lausanne.

Læs mere om centret.

Se billeder fra den officielle åbning.

Se en kort film fra dagen.