Mød din kollega: Anne Skorkjær Binderkrantz

I bygning 1431 på 2. sal og med udsigt til Universitetsparken ligger Anne Skorkjær Binderkrantz’ kontor. Anne er professor og studieleder på Institut for Statskundskab. Siden 2017 har hun også været formand for Aarhus BSS Uddannelsesforum. I dette portræt fortæller hun blandt andet, hvad der driver hende, og hvorfor hun mener, at man skal være forsigtig med at måle kvalitet.

Foto: Folkeuniversitetet

Vi ankommer til Anne Skorkjær Binderkrantz’ kontor en lun eftermiddag i oktober. Det er fredagen før efterårsferien, og Universitetsparken viser sig fra sin smukkeste side. Annes kontor er lyst og hyggeligt.

Anne, kan du fortælle lidt om, hvad du laver her på Institut for Statskundskab og Aarhus BSS?

Jamen, jeg har for det første en helt almindelig VIP-stilling med forskning og undervisning. Derudover har jeg et særligt ledelsesansvar på studieområdet som studieleder og formand for Aarhus BSS Uddannelsesforum.

Hvordan har du det med at have en ret central administrativ rolle her på fakultetet?

For mig er det at tage ansvar en vigtig del at af være ansat på et universitet, og jeg har også en interesse i det administrative. Derfor sagde jeg helt naturligt ja, da jeg blev spurgt, om jeg ville være studieleder. Aarhus BSS er en kompleks organisation med mange mennesker og systemer, og jeg vil gerne bidrage til, at det fungerer for os alle i det daglige.

Jeg kan også godt lide det strategiske arbejde med at udvikle vores uddannelser. Der sker hele tiden noget nyt, nye fag kommer til, og de eksisterende fag ændrer sig – det er superspændende. Men det administrative er bestemt ikke et fravalg af min undervisning og forskning, selvom jeg ikke har så meget tid til at forske, som jeg måske gerne ville.

Hvad driver dig som forsker?

Kombinationen af, at det er vigtigt med god samfundsforskning, og at det er sjovt at forske. Som forsker er jeg særligt interesseret i magt og indflydelse i politik og interesseorganisationer. Jeg kan godt lide hele processen med at stille forskningsspørgsmål, finde data, analysere og knække koden.

Hvad kendetegner for dig en (god) forsker?

Først og fremmest en nysgerrighed og et drive, som netop får dig til at ville vide mere om et emne og gå ud og undersøge det. For at blive en god forsker skal du også være dygtig og have integritet. Jeg oplever, at integriteten er under pres, fordi vores incitamentsstrukturer skubber forskningen og vores arbejde i øvrigt i en bestemt retning. Her er det vigtigt, at du som forsker lader dig drive af dine egne interesser og forpligtelsen til også at lave forskning af værdi for det danske samfund frem for blot af, hvad der har størst chance for at blive publiceret i de store anerkendte tidsskrifter.

Endelig skal man være god til at håndtere nederlag. Forskningsverdenen er hård, og man får meget kritik. Derfor skal du have en stærk tro på dig selv og en evne til at komme ovenpå.

Er det blevet sværere at være forsker, synes du?

Ja, det er det nok. Kravene til undervisning og forskning er virkelig høje, og niveauet er også blevet højere. I dag kan vi fx heller ikke ansætte alle vores ph.d.-studerende, som vi kunne før. Derfor har vi et stort ansvar for at vejlede dem godt og sørge for, at vi har et gennemskueligt arbejdsmiljø, hvor vi spiller med åbne kort. I det hele taget skal vi være gode til at anerkende og hjælpe hinanden. Vi kan ikke undgå konkurrence, men vi kan skabe et så godt arbejdsmiljø og en så god omgangstone som muligt.

Hvordan har du det med at undervise?

Det kan jeg rigtig godt lide. Det er spændende at få lov at uddanne unge mennesker og en af de væsentligste opgaver for et universitet. Som undervisere har vi hver især et ansvar for, at indholdet af vores undervisning er i orden, og at det pædagogiske fungerer.

Her på Aarhus BSS oplever jeg, at alle undervisere tager deres ansvar meget alvorligt. Folk er engagerede, prioriterer deres undervisning, udvikler deres fag, osv. Uddannelserne er vores hjerteblod - så meget, at det i perioder er svært at få tid til at forske. Derfor skal man også passe på med at lægge flere opgaver oven på de ansatte fx i forbindelse med de mange kvalitetsmålinger.

Du lyder ikke helt positiv over for kvalitetsmålinger?

Det giver selvfølgelig rigtig god mening at holde øje med kvaliteten af vores uddannelser, men vi skal passe på, at vi ikke styrer kvaliteten væk. Vi har i dag en række styringsredskaber, som måler kvalitet fx i antal timer. Men det vi har at gøre med er mennesker og uddannelse, og det kan ikke måles. Kvalitet er jo ikke, at de studerende har otte timer af et givent fag, men snarere hvad vi putter i det. Vi har i dag en masse motiverede og engagerede medarbejdere, og det skal de gerne blive ved med at være. Det diskuterer vi meget i Uddannelsesforum.

Nu har vi snakket meget om den professionelle Anne. Hvem er den private Anne?

Jeg er et familiemenneske. Jeg elsker at rejse og opleve. Vi har også et sommerhus på Mols, som vi tit tager til. Bare det at komme væk er fantastisk. Mine rejser har nok udviklet sig, fra før jeg fik børn til nu. Før var det gerne storbyferier og Grønland, da børnene var små, var det camping og børnevenlige ture i Europa. Nu hvor de er større, har vi været i Thailand, og når de bliver store, er det nok storbyferier igen!

Der snakkes meget om den såkaldte work/life balance. Er du god til at holde fri?

Ja, det er jeg faktisk. Som forsker er du nødt til at kunne lukke ned, for der er jo ingen grænser for, hvor lang tid, du kan bruge på dit arbejde. Jeg har altid været meget bevidst om, at mine børn ikke kan være tjent med, at jeg ikke holder fri. Der skal være plads til familietid, hvor arbejdet holdes helt ude. Så må jeg tjekke mails om aftenen, når de er lagt i seng.

Læs mere om Anne Skorkjær Binderkrantz

Læs mere om Aarhus BSS Uddannelsesforum