Mød din kollega: Logistikkoordinator og altmuligmand Svend Søborg

Her ses Svend på sit kontor. Foto: Sinne Brandt Jakobsen
Den dynamiske duo - Svend og den 10-årige terrier Kenzo - på gangen i Tåsingegade. Foto: Sinne Brandt Jakobsen

I 1976 var ABBA’s Dancing Queen et af årets største hits, Jimmy Carter vandt præsidentvalget i USA, og en liter benzin kostede 2,50 kr. 1976 var også året, hvor den unge cand.merc.-studerende Svend Søborg overtog studenterbaren Klubben på Handelshøjskolen i Aarhus.

42 år senere er Svend her stadig. I dag er han med egne ord altmuligmand hos Bygningsservice her på Aarhus BSS - tit i selskab med hunden Kenzo på 10 år. Vi mødte ham til en snak om hans liv på og uden for fakultetet.

Nå, Svend. Fortæl mig lidt om din tid her på Aarhus BSS.

Jeg startede med at læse HA og senere cand.merc. i udenrigshandel på den gamle Handelshøjskole tilbage i 1970. Men der gik ikke lang tid, før jeg blev ansat som bartender i Klubben, og så røg studierne altså lidt i baggrunden. I 1976 overtog jeg så driften af Klubben, hvor jeg var indtil 2009. Jeg blev aldrig færdig med min kandidat – haha.

I dag er jeg ansat som… ja, jeg kalder det selv altmuligmand her på Aarhus BSS. Jeg planlægger events, koordinerer byggeprojekter og større flytninger og laver forskelligt pedelarbejde. Jeg er med til at planlægge sommerfesten og har i mange år været med i personaleforeningen.

Jeg plejer at sige, at hvor jeg før arbejdede for de studerende, arbejder jeg nu for medarbejderne. Og jeg går glad på arbejde hver dag – der sker altid noget nyt, og jeg får mange spændende opgaver. Det er så vigtigt at engagere sig i sit arbejde, for ellers er det ikke sjovt!

Fortæl mig lidt mere om din tid i Klubben – det er jo et nærmest legendarisk sted?

Ja, det var og er stedet, hvor de studerende flokkes. Allerede kl. 20 torsdag aften kunne der stå 600 mennesker i kø, og vi havde mange prominente gæster blandt andet Kronprinsen.

Klubben var i det hele taget et fantastisk sted, hvor de studerende virkelig hyggede sig. På et tidspunkt var vi faktisk Tuborgs største kunde, og vi solgte mere end 100.000 liter øl på de otte måneder om året, hvor vi havde åbent. Alligevel var der aldrig slagsmål eller ballade. I dag har jeg stadig kontakt med mange af Klubbens gamle bartendere - KGB kalder vi dem - rundt om i verden. Det er et kæmpe netværk, som jeg stadig kan trække på, når jeg laver arrangementer osv.

Arrangementer og musik har fyldt meget i dit liv?

Ja, det har det. Jeg var i mange år kæreste med musikeren Pia Raug og var en del af musikmiljøet tilbage i 70’erne. En sommer rejste Pia, jeg og nogle andre rundt i Europa i et gammel folkevognsrugbrød og spillede på gader og stræder. Vi tjente en formue!

Jeg var nu ikke særlig musikalsk og var nok mere den praktiske gris. Alligevel har jeg altid haft meget med musik at gøre, og jeg kender stort set alle de ”gamle” musikere som Helmig, Sanne Salomonsen, Peter AG og Steffen Brandt. Jeg var med til at starte Midtfyns Festival tilbage i 1976, og senere var jeg inde over Grøn Koncert. Her sørgede jeg blandt andet for, at der kom hegn op, og at folk faktisk skulle betale for at komme ind. Hvis ikke der kom nogle penge i kassen, var der jo ikke megen støttekoncert over det!

Jeg var i mange år også promoter for forskellige kunstnere – fx Dame Vera Lynn, Fats Domino, BB King og Kim Wilde. Her stod jeg for alle mulige praktiske ting. Blandt andet var jeg i tre år chauffør for Cliff Richard, hver gang han var i Danmark. Vi spillede også tennis sammen, og jeg var med til hans fødselsdag. Det var en oplevelse.

Hvad betyder arrangementer og netværk for et sted som Aarhus BSS?

Det betyder rigtigt meget.  Faktisk tror jeg sagtens, at vi kan skabe den samme fælles stolthed over Aarhus BSS, som vi f.eks. havde på den gamle Handelshøjskole. Hvis de kan skabe korpsånd på Harvard, kan vi også her.

Det handler om at skabe en fælles ånd, og det kræver, at vi prioriterer netværk og fælles oplevelser. Det gør vi blandt andet gennem den årlige sommerfest og de mange sociale arrangementer i personaleforeningen. Desuden dækker alumneforeningen i dag alumner fra alle institutter på Aarhus BSS, så her sker der også noget.

Vi er altså rigtig godt på vej, men vi skal blive ved – og jeg bidrager gerne. At få noget til at lykkes – fx store arrangementer og koncerter – er for mig en helt ubeskrivelig oplevelse. Når jeg ser ud over folk, ser dem klappe og have en fest sammen, så kan jeg godt få en klump i halsen. Så giver det hele mening.

Hvem er Svend, når han ikke er på arbejde?

Jeg føler faktisk ikke rigtigt, at jeg kan adskille Svend og arbejde. Min telefon er altid åben, og jeg holder aldrig helt fri. Men når jeg ikke er på Aarhus BSS, bruger jeg meget tid på at lege med biler – og jeg har faktisk tidligere importeret mere end 2000 klassiske biler. Min far var Mercedes-forhandler i Hjørring, og jeg begyndte at køre bil som 14-årig – også selvom jeg ikke måtte! Jeg har handlet med knallerter, siden jeg var 12 år og med heste og biler, siden jeg var 16.

På et tidspunkt havde jeg 16 forskellige biler, men så mange har jeg nu ikke i dag. Jeg kører rundt i en 4-personers Mercedes Cabriolet fra 1987 – den eneste i verden af sin slags. Selvom jeg har haft mange andre biler, fx en AC Cobra, Lotus, Thunderbird, Corvette og Masarati, er den stadig min favorit.