Nye associate deans på Aarhus BSS

Dekanatet har netop udpeget tre nye associate deans, som hver især skal bidrage til at styrke fakultetets strategiske indsatsområder. De bliver ansvarlige for hhv. digitalisering, EU-finansiering og samspillet med eksterne aktører herunder private fonde.

De fire associate deans på Aarhus BSS. Foto: AU Foto. Fra venstre Ulrik Federspiel, Niels Mejlgaard, René Rohrbeck, Andrea Carugati.

Tre nye associate deans er netop blevet udpeget på Aarhus BSS. De får til opgave at styrke fakultetets strategiske indsatsområder, nærmere bestemt digitalisering, EU-finansiering og fakultetets samspil med eksterne aktører herunder private fonde. To af de nye associate deans er udnævnt blandt de videnskabelige medarbejdere, mens den tredje kommer fra fakultetets Advisory Board.

Dekan Thomas Pallesen er glad for at kunne præsentere et nyt samlet hold af associate deans, der ud over de tre nyudnævnte også tæller professor René Rohrbeck fra Institut for Virksomhedsledelse. Siden 2017 har René Rohrbeck været Associate Dean for Corporate Relations med ansvar for at styrke fakultetets eksterne relationer.

”Med et stærkt hold associate deans kan vi styrke fakultetets indsats og resultater på en række af vores strategiske indsatsområder, ” fortæller Thomas Pallesen. ”Alle fire associate deans kan trække på en stor viden og erfaring inden for deres felt, hvilket vi som fakultet og dekanat kan få stor gavn af. Jeg glæder mig meget til det fremtidige samarbejde.”

Hvem er de nye associate deans?

Som associate dean har man ikke personaleansvar, men fungerer som rådgiver og inspirationskilde for dekananet inden for et særligt område. Professor Andrea Carugati fra Institut for Virksomhedsledelse er dermed udnævnt til fakultetets nye Associate Dean for digitalisering. Han får til opgave at gøre Aarhus BSS til front runner på digitale kompetencer og computational thinking i uddannelserne, så fakultetet kan levere de kandidater, som erhvervslivet efterspørger. Andrea vil referere til prodekan for uddannelse.

Lektor Niels Mejlgaard fra Institut for Statskundskab er ny Associate Dean med ansvar for EU-finansiering. Hans opgave bliver at skabe større opmærksomhed omkring og bedre udnyttelse af de muligheder, der tilbydes under de europæiske rammeprogrammer, og dermed øge succesraten for fakultetets EU-ansøgninger. Niels vil referere til prodekan for forskning og talentudvikling.

Både Andrea og Niels er udpeget fra 1. september 2018 – 31. august 2021. De vil fremover anvende 1/3 af deres tid på hvervet som associate dean, mens den øvrige arbejdstid anvendes på hjeminstituttet.

Endeligt er Ulrik Federspiel, som er medlem af fakultetets Advisory Board, udnævnt til ny Associate Dean for dekanatet. Han får til ansvar at fremme fakultetets samspil med eksterne aktører herunder private fonde, myndigheder og interesseorganisationer. Ulrik er udnævnt for perioden 1. juni 2018 – 31. maj 2019 og vil referere til dekanen.

Fakta om associate deans

• Udpeges som udgangspunkt blandt fakultetets videnskabelige medarbejdere
  • Skal fremme fakultetets indsats på et særligt indsatsområde og fungere som rådgiver og inspirationskilde for dekanatet
  • Har ikke personaleansvar, men et fagligt ansvar inden for et afgrænset område
  • Udpeges typisk for 3 år og anvender typisk 1/3 af deres tid på funktionen. Den øvrige arbejdstid anvendes på hjeminstituttet.

Læs mere om de fire associate deans.