Nyt fra AU HR

Læs om lønforhandling 2012, ny psykolog-ordning, medarbejderudviklingssamtaler (MUS), tiltag på elevområdet og fælles retningslinjer for bl.a. fridage og befordringsfradrag.

Oplysningerne er også tilgængelige på HR-portalen
– og husk, at du altid velkommen til at kontakte din lokale HR-partner med spørgsmål.

Lønforhandling 2012 i efteråret

Lønforhandlingerne 2012 udskydes til efteråret. Beslutningen er truffet i Hovedsamarbejdsudvalget (HSU), - på baggrund af en indstilling fra et udvalg under HSU.

Udskydelsen af de årlige lønforhandlinger sker undtagelsesvis her i 2012 og alene af praktiske årsager for at give både medarbejderside (tillidsmænd) og arbejdsgiverside (ledere) tid til at afvikle forhandlingerne på den bedste måde.

Alle lønforbedringer i forbindelse med efterårets lønforhandlinger har tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2012. Udskydelsen får derfor ikke betydning for, hvornår en evt. lønforbedring træder i kraft.

Ledelsen og HSU har i øvrigt godkendt en fælles lønforhandlingsproces for VIP og TAP på Aarhus Universitet:

se principper for lønforhandlinger

Ordning om psykologisk rådgivning

AU har indgået en aftale om psykologisk rådgivning, som dækker hele universitetet. Ordningen betyder, at alle medarbejdere har mulighed for at få ekstern psykologisk rådgivning ved situationer, som har indflydelse på deres arbejde.

Du kan benytte ordningen både ved at blive henvist via nærmeste leder eller via anonym henvendelse.

www.au.dk/psykologiskraadgivning

Fælles koncept for MUS på vej

Der er ved at blive udarbejdet et værktøj, som kan anvendes ved alle medarbejderudviklingssamtaler på tværs af AU.

Det nye koncept kommer i høring i samarbejdsudvalgene sidst på året og bliver desuden testet ved et pilotprojekt, før det tilrettes og sendes til godkendelse i HSU og i universitetsledelsen.

For at afprøve og kvalificere konceptet kan det foreløbige materiale anvendes allerede fra 4. kvartal 2012. Praktiske erfaringer medtages i det videre arbejde. Materialet kan rekvireres hos HR-partnerne, og de kan også tilbyde støtte til, hvordan MUS anvendes samt uddannelse i at afholde MUS.

MUS-konceptet indeholder: Vejledning til MUS, Tjekliste til Lederen, Spørgeguide og Aftaleskema.

Det forventes, at de årlige samtaler fra 2013 og frem altid afvikles i løbet af efteråret.

Fælles retningslinjer i ”Medarbejdernes ABC”

HSU har besluttet en række fælles retningslinjer for medarbejdere ved Aarhus Universitet, det er sket på baggrund af en indstilling fra et udvalg under HSU.

Retningslinjerne træder i kraft med det samme, dog således at regler for fridage med løn og for frihed i særlige private anledninger først har virkning fra 1. januar 2013.

Der er bl.a. godkendt nye retningslinjer for:

Du kan altid se de gældende retningslinjer i "Medarbejdernes ABC" på HR-portalen

Nye tiltag på elevområdet

AU HR Kompetenceenheden arbejder i øjeblikket med nye tiltag på elevområdet og har præsenteret et udspil for universitetsledelsen og HSU. Foreløbigt er vedtaget:

• Der etableres en central elevkoordinatorfunktion, som forankres i AU HR, og AU HR tager initiativ til at nedsætte et tværgående elevudvalg med bl.a. to TR-repræsentanter, som udpeges af HSU
  • Der nedsættes et tværgående, koordinerende elevudvalg, som sammensættes af tillidsrepræsentanter, elevansvarlige, en ledelsesrepræsentant og en elevkoordinator.
    Elevudvalgets rolle er at udstikke overordnede retningslinjer, udarbejde en elevstrategi, udstikke retning for stillingsopslag og rekrutteringsprocesser m.m.

Læs mere om de nye tiltag på elevområdet

Informationen her på siden og på HR-portalen kommer på engelsk hurtigst muligt.