Skab de bedste rammer for specialet

Fremdriftsreformen stiller nye krav til både studerende og vejledere, men giver også anledning til at gentænke specialeprocessen. Det har man gjort på Institut for Statskundskab, hvor man nu afholder en årlig specialedag for kommende specialestuderende. Målet er at få de studerende tidligt i gang og at skabe en følelse af holdånd, fortæller specialekoordinator Lars Thorup Larsen.

Et af formålene med specialedagen er at skabe holdånd omkring specialet. Foto: Jesper Rais

Fremdriftsreformen fra 2015 betyder blandt andet, at de studerende nu skal afslutte deres speciale hurtigere end nogensinde. Det kan være en udfordring for både den studerende, vejleder og instituttet, men kan også være en god anledning til at tænke over, hvordan man kan forbedre specialeprocessen under de nye rammer. Det har man gjort på Institut for Statskundskab, hvor man de sidste to år har afholdt en årlig specialedag for alle kommende specialestuderende – med stor succes. Specialedagen afholdes i november – altså i god tid, inden de studerende skal vælge emne og vejleder.

”Formålet med specialedagen er at få de studerende tidligt i gang med at udvikle deres specialeideer, da det giver et langt bedre specialeforløb,” fortæller specialekoordinator Lars Thorup Larsen. ”Dagen har også et socialt formål, da de studerende får mulighed for at snakke sammen og give feedback på hinandens ideer. På den måde lærer de at bruge hinanden fra starten, og det skulle gerne skabe en form for holdånd omkring specialet.”

Et fyldigt program

Specialedagen finder sted en lørdag i november fra 9 – 17, og i år deltog næsten halvdelen af instituttets ca. 200 kommende specialestuderende. På programmet er der oplæg om vejlednings- og specialeprocessen fra undervisere og tidligere specialestuderende samt workshops. Her får de studerende mulighed for at udvikle deres specialeideer både individuelt og gennem feedback fra deres medstuderende. Desuden kan de studerende stille spørgsmål omkring specialevejledning på instituttet – herunder mulige vejledere.

”De studerende behøver ikke at have en færdig ide, når de forlader inspirationsdagen,” fortæller Lars Thorup Larsen. ”Men de skulle gerne have fået god sparring til deres ideer, så de ved, hvilke vejledere, de kan kontakte for at komme videre. Desuden skulle de gerne være mere trygge omkring processen, så de kommer sikrere og mere smidigt gennem deres speciale.”

Efter specialedagen og indtil den endelige specialetilmelding i december holder instituttet desuden tre ugers ”Åbent Hus”. Her står alle instituttets undervisere til rådighed for spørgsmål, sparring og rådgivning for dermed at skabe det bedst mulige grundlag for et evt. fremtidigt vejledningssamarbejde.

Lars Thorups fem gode råd ifm. specialedagen:

• Se på Fremdriftsreformen som en anledning til overveje, hvorfor vi vejleder som vi gør, og fortæl så de studerende om det
  • Brug de studerende og lad dem give feedback – de lytter meget til hinanden
  • Kombiner faglige input med workshops, hvor de studerende selv arbejder med deres specialeideer – det giver større udbytte
  • Brug dagen til at skabe bedre fællesskab – og dermed trivsel - blandt de specialestuderende
  • Prøv at fastholde fællesskabet efter selve arrangementet – fx. i form af gruppevejledninger, hvis muligt.

Hvis du vil vide mere om specialedagen på Institut for Statskundskab, er du velkommen til at kontakte:

Lektor og specialekoordinator Lars Thorup Larsen
Email: lars@ps.au.dk