(Tvær-)faglighed til debat

Et af punkterne i de seneste ugers debat omkring tingenes tilstand på AU er diskussionen om kernefaglighed versus tværfaglighed. Flere forskere har budt ind med synspunkter på problematikken – bl.a. to fra BSS.

08.03.2012 | Mette Gebauer Johannsen

Det startede med en problematisering af det faglige niveau på Arts, hvor kulturen fik prædikatet ”præget af påtvunget overfladiskhed”, hvor studerende er blevet til folkeskoleelever, og hvor faglig viden og dybde er erstattet af tomme ord om tværfaglighed.

Tværfaglighed – eller interdisciplinaritet - er også et hovedelement i BSS’ s strategi for 2012-2017. Her bliver det understreget, at den interdisciplinære tilgang kun kan lykkes med afsæt i dyb kernefaglighed. Ellers vil det gå ud over kvaliteten af forskningen og undervisningen.

Hvad mener forskerne?
To forskere fra BSS med flerårig erfaring med tværfaglig forskning og undervisning har bidraget til debatten med deres bud på, hvordan man lykkes med et tværfagligt fokus uden at gå på kompromis med dybden og kvaliteten:

Kernefaglighed og tværfaglighed komplementerer hinanden
Lektor ved AU’s MAPP-center Lars Esbjerg har stor erfaring med tværfagligt samarbejde, som han mener ofte giver de bedste løsninger. En stærk kernefaglighed er dog en vigtig forudsætning.

Lektor: Ledelsen skal ikke blande sig i forskningssamarbejde
Interdisciplinær forskning skal opstå i en organisk proces mellem forskere, og ikke fordi ledelsen synes det ser smart ud på papiret. Sådan lyder meldingen fra lektor i Nationaløkonomi, Christian Bjørnskov.

Deltag i debatten
Er et tværfagligt fokus i forskning og uddannelser lig med en forringelse af den faglige dybde? Eller er tværfagligheden en vigtig kompetence i forhold til det arbejdsmarked, vi har i dag? Kom med dine synspunkter om faglighed og tværfaglighed på debatsiden ”AU til debat 2012”


Forskere fra Arts om tværfagligheds-problematikken

Ny struktur kan hæmme tværfagligheden
Både kernefagligheden og enheden mellem forskning og undervisning er under pres på de humanistiske uddannelser, mener professor Frederik Stjernfelt.

Tværfagligheden kammer over på de humanistiske kandidatuddannelser
Professor Jacob Wamberg giver her sit bud på faglighedens tilstand på de humanistiske uddannelser. Han synes, det er et problem, at institutstrukturen på Arts ikke afspejler kernefaglighederne.

Aarhus BSS, Medarbejdere
308561 / i40