Du er her: Informationssikkerhed Mailadfærd

Mailadfærd

Se hvad du skal være opmærksom på, når du bruger AU's mail- og kalendersystem.  Megen malware kommer ind via mail. Du skal altid udvise agtpågivenhed, også selvom mail til universitetets mailsystem scannes for såvel spam som vira og malware. På trods af at din computer har et fuldt opdateret antivirus program, styresystem osv. kan du risikere, at en mail indeholder et ondsindet program eller et link til en ondsindet hjemmeside med kode, som vores systemer endnu ikke kender.  



Hvad er phishing?

Forsøg på phishing foregår ofte ved, at du får tilsendt en mail, hvor afsenderen giver sig ud for at være en anden for at lokke fortrolige oplysninger ud af dig eller narre dig til at installere skadelige programmer.

Klik aldrig på vedhæftede filer eller links, hvis du er i tvivl, om mailen kunne være forsøg på phishing.

Typiske kendetegn ved phishing-mails

  • Stavefejl og grammatiske fejl.
  • Opfordringer til at handle nu – for at din konto ikke bliver lukket, penge bliver trukket eller lignende.
  • Opfordringer til at videregive fortrolige oplysninger via link i mailen eller svar på mailen – f.eks. kodeord eller kontooplysninger.
  • Opfordringer til at åbne vedhæftede filer.
  • Links, der ser officielle eller velkendte ud, men ved ’mouse over’ afslører, at de fører et andet sted hen.
  • Afsenderadresse, der ved nærmere eftersyn, ikke er officiel.
    Fx Aarhus University <aarhusuniversity12@gmail.com>

Hvis du er i tvivl om en mail er forsøg på phishing, skal du kontakte din lokale IT-support – og ikke klikke på mailens links eller vedhæftninger.

Hvis skaden er sket

Hvis uheldet er ude, og du er kommet til at klikke på et link, videregive personfølsomme oplysninger, eller åbne en vedhæftet fil i en phishing mail, skal du kontakte din lokale it-support med det samme, så vi kan begrænse skaden og rette op på problemet hurtigst muligt.

1440723 / i40