Sommermøde med faglig debat om interdisciplinaritet

Professor Anders Børglum, professor Søren Rysgaard og lektor Lotte Meinert præsenterede på torsdagens sommermøde de nye centre, som de er sat i spidsen for med strategiske midler fra universitetet. Fælles for forskningen i de tre nye tiltag er interdisciplinaritet, og der blev lejlighed til at diskutere, hvad de tre forskere hver især forstod ved det. Alle tre lagde vægt på det helt afgørende i en stærk kernefaglighed som fundamentet for at gå sammen med andre i et interdisciplinært projekt.

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen kom i sin sommertale ind på den tilsynsrapport, som Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser netop har udarbejdet om Aarhus Universitet. Det er ministeriets status på, hvordan Aarhus Universitet klarer sig og udvikler sig. Der er generel positiv omtale af universitetet i rapporten.
– Denne rapport tegner et billede af Aarhus Universitet som et velfungerende universitet, der er inde i en god udvikling inden for alle universitetets kerneaktiviteter og mht. udbygning af universitetets fysiske rammer, sagde han.
Tilsynsrapporten kommer specifikt ind på, at Aarhus Universitet har valgt at reorganisere sig for at sikre, at universitet kan bidrage med det, som forventer af Aarhus Universitet, såvel som andre universiteter. Ministeriet anerkender, at det er en omfattende proces.

I sin sommertale kom rektor bl.a. også ind på udfordringerne for uddannelsesstrukturen, Horizon 2020, den kommende udviklingskontrakt, talentudvikling, samt forventningerne til de kommende finanslovsforhandlinger.

Se oplægget fra professor Anders Børglum fra Centre for Integrative Sequencing.

Se paneldebatten om interdisciplinaritet mellem de tre inviterede forskere og publikum.

Se oplægget fra professor Søren Rysgaard fra Center for Arktisk Forskning.

Se rektor Lauritz B. Holm-Nielsens oplæg om udviklingen på universitetet lige nu.

Se oplægget fra Professor, MSO Lotte Meinert fra Centre for Cultural Epidemics.

Oops, an error occurred! Code: 2024032913461902dc4582