Proces for rykkerhåndtering

Samarbejdsaftaler

Denne proces viser de aktiviteter, der er forbundet med at rykke debitorer på samarbejdsaftaler (eksterne midler).

Processen gælder for alle fakulteter. Processen foregår centralt i Regnskab.

Procesdiagram

Forstør diagrammet ved at klikke på det.

Procesbeskrivelse

  • Debitorpost forfalden

    • Debitorpost forfalden

      Rykkerbehandlingen foregår i Regnskab. Regnskab kontrollerer en gang månedligt, om der er poster, der ikke er betalt på forfaldstidspunktet.

  • Udarbejder forslag til rykkerliste

    • Udarbejder forslag til rykkerliste

      Regnskab udarbejder forslag til en rykkerliste på baggrund af en aldersfordelt liste.

  • Telefonisk rykker

    • Telefonisk rykker

      Regnskab ringer den relevante debitor op og rykker for det forfaldne beløb.

      Det forekommer også, at debitoren rykkes via en e-mail.

      OBS Der udsendes ikke skriftlige rykkere på bevillingskunder.

  • Telefonisk kontakt til forretningscontroller/projektøkonom

    • Telefonisk kontakt til forretningscontroller/projektøkonom

      Hvis debitor ikke mener, at de skal betale, retter regnskabsmedarbejderen henvendelse til den pågældende forretningscontroller/projektøkonom, som herefter selv kontakter debitoren.

  • Er årsagen til den manglende indbetaling en reklamation?

    • Er årsagen til den manglende indbetaling en reklamation?

      Hvis årsagen skyldes en reklamation videregives sagen til den forretningscontroller/projektøkonom, som er ansvarlig for projektet. Forretningscontroller/projektøkonom tager kontakt til debitoren for at behandle reklamationen.

      Hvis årsagen ikke skyldes en reklamation, fortsæt til "Kontakt med bevillingsdebitor".

  • Kontakt til bevillingsdebitor

    • Kontakt til bevillingsdebitor

      Bevillingsdebitor kontaktes af forretningscontroller/projektøkonom for at udrede sagen.

Har du spørgsmål...


....eller vil du gerne vide mere om de enkelte delprocesser kan du henvende dig til:

1442559 / i40