Proces for rykkerhåndtering

Bevillingsdebitorer

Denne proces viser de aktiviteter, der er forbundet med at rykke bevillingsdebitorer (eksterne midler).

Processen gælder for alle fakulteter. Processen foregår centralt i Regnskab.

Procesdiagram

Forstør diagrammet ved at klikke på det.

Procesbeskrivelse

  • Debitorpost forfalden

    • Debitorpost forfalden

      Rykkerbehandlingen foregår i Regnskab. Regnskab kontrollerer en gang månedligt, om der er poster, der ikke er betalt på forfaldstidspunktet.

  • Udarbejder forslag til rykkerliste

    • Udarbejder forslag til rykkerliste

      Regnskab udarbejder forslag til en rykkerliste på baggrund af en aldersfordelt liste.

  • Telefonisk rykker

    • Telefonisk rykker

      Regnskab ringer den relevante debitor op og rykker for det forfaldne beløb.

      Det forekommer også, at debitoren rykkes via en e-mail.

      OBS Der udsendes ikke skriftlige rykkere på bevillingskunder.

  • Telefonisk kontakt til forretningscontroller/projektøkonom

    • Telefonisk kontakt til forretningscontroller/projektøkonom

      Hvis betalingskriterierne hos debitoren ikke er opfyldt (eks. manglende materiale), retter regnskabsmedarbejderen henvendelse til den pågældende forretningscontroller/projektøkonom, som herefter selv kontakter debitoren.

  •  Skal der foretages betaling af det udestående beløb?

    • Skal der foretages betaling af det udestående beløb?

      Hvis beløbet skal betales fortsættes i "Proces for registrering af indbetaling".

      Det afklares om der skal udstedes en kreditnota, eller om betalingsfristen skal udsættes. Skal der udstedes en kreditnota fortsættes i "Proces for kreditnota".

Har du spørgsmål...


....eller vil du gerne vide mere om de enkelte delprocesser kan du henvende dig til: