Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Pædagogiske Hæderspris 2018

LEKTOR TOVE HEDEGAARD JØRGENSEN

Evolution er normalt en langsom proces. Men siden evolutionsbiolog Tove Hedegaard Jørgensen begyndte at undervise i evolutionsbiologi, er der kommet ekstra fart i evolutionen af selve undervisningen.

Tove Hedegaard Jørgensen er levende optaget af undervisningsudvikling. Det afspejler sig blandt andet i, at hendes nuværende ansættelse er delt mellem Institut for Bioscience og ST Learning Lab (STLL).

Samtidig er hun i sin egen undervisning så opfindsom, dedikeret og engagerende, at ikke blot hendes studerende, men også hendes kolleger har stor glæde af det.

Hun har et stærkt fokus på, hvordan hun engagerer og aktiverer de studerende for at udvikle deres selvstændighed og dybe læring, og kolleger, der har undervist sammen med hende, fremhæver hendes enestående evne til at forklare komplekse forhold på en engagerende måde. Det samme gør hendes studerende, der er imponerede over hendes indsats for at få dem til at forstå stoffet.

”Tove er en meget dedikeret underviser og meget ambitiøs. Det er helt vildt dejligt at møde en underviser, der tager formidling seriøst og gør en indsats for at vi forstår stoffet på bedste vis – jeg er imponeret,” lyder således en studerendes evaluering fra bachelorkurset Evolution og Diversitet, som Tove Hedegaard Jørgensen har videreudviklet, efter hun blev rekrutteret tilbage til Aarhus Universitet i marts 2013.

Tove Hedegaard Jørgensen trækker i sit daglige virke på en lang erfaring som underviser på tre europæiske universiteter samt grundig pædagogisk træning. Hendes internationale forsknings- og undervisningskarriere som evolutionsbiolog tæller, siden ph.d.-graden fra Aarhus Universitet i 2000, både ansættelser ved Lunds Universitet og University of East Anglia (UEA). Ved UEA opnåede Tove Hedegaard Jørgensen et ”Postgraduate Certificate in Higher Education Practise” og efterfølgende en udnævnelse som Fellow of the Higher Education Academy. Hun er i dag tilknyttet UEA som ”Honorary Lecturer”.

På ST Learning Lab fokuserer Tove Hedegaard Jørgensen især på udvikling og effektivisering af vejledning som undervisningsform. I samarbejde med fakultetets forskerskole holder hun bl.a. kurser og workshops for ph.d.-vejledere for at støtte og udvikle forskerne i deres rolle som ph.d.-vejledere.

En række af de pædagogikker og teknikker, som Tove Hedegaard Jørgensen præsenterer for fakultetets ph.d.-vejledere, f.eks. i forbindelse med vejledning af skriveprocesser, er nu i almindelig brug på ST’s institutter. For tiden udvikler og afprøver hun nye metoder til vejledning i grupper på Institut for Bioscience med et stort element af ”peer instruction” og ”peer feedback”. De studerende evaluerer forløbene meget positivt, og kolleger rapporterer om et mærkbart højere læringsudbytte blandt de studerende.