Indikatorer og nøgletal

Data og de centrale uddannelseskvalitetsprocesser

Den årlige status på kvalitetsarbejdet for de enkelte uddannelser samt uddannelsesevaluering tager udgangspunkt i kvalitetspolitikkens fem delpolitikker, og der indgår en fælles ramme for et datagrundlag i form af fælles indikatorer og supplerende nøgletal. Se model i højre kolonne. 

Se endvidere de fælles principper og rammer for årlig status og uddannelsesevaluering her.

Indikatorer, nøgletal og grænseværdier

Indikatorerne dækker centrale målepunkter inden for de fem delpolitikker og bidrager til at sikre, at den organisatoriske forankring af kvalitetsarbejdet suppleres med løbende monitorering af udviklingen inden for de respektive områder. Se oversigt over sammenhængen mellem delpolitikker og målsætninger samt indikatorer i højre kolonne.

Til hver indikator er knyttet et sæt af grænseværdier, der afgør, hvorvidt værdien for den enkelte indikator befinder sig på et tilfredsstillende niveau, eller om der er behov for særlig opmærksomhed på området. Der findes tre niveauer – rød, gul og grøn – som angiver, i hvilket omfang den aktuelle værdi lever op til det ønskede mål.

Det er fastsat grænseværdier for to indikatorer på universitetsniveau, og dekanen har ansvaret for at fastsætte grænseværdier for de øvrige indikatorer med henblik på at kunne imødekomme den faglige bredde og diversitet på tværs af universitetets uddannelser.

Fælles indikatorer og nøgletal - ordinær

Engelsk terminologiliste - ordinær

Plan for udrulning af campusopdelte nøgletal - ordinær

Efter- og videreuddannelsesområdet

Parallelt med det ordinære område er der udarbejdet et sæt af indikatorer og nøgletal for efter- og videreuddannelsesområdet tilpasset de særlige forhold, der gør sig gældende for uddannelsestilrettelæggelse og udbudsformer på området. Dekanen har ansvaret for fastsættelse af grænseværdier for disse indikatorer. 

Fælles indikatorer og nøgletal - EVU

Dataunderstøttelse - datapakker og analysemodul

Til understøttelse af de centrale kvalitetsprocesser samles og systematiseres én gang årligt det forgangne års data om den enkelte uddannelse i en såkaldt datapakke, hvor der sammenstilles med data fra de foregående år. Der stilles datapaker til rådighed for såvel det ordinære område som for efter- og videreuddannelsesområdet. Se årshjul for data til datapakkerne på det ordinære område i højre kolonne.

Datapakkerne er bygget op omkring de fælles indikatorer for uddannelseskvalitet og markerer med rød, gul og grønt, hvorvidt den enkelte uddannelse lever op til de fastsatte grænseværdier inden for hver enkelt indikator. Datapakkerne indeholder desuden en række supplerende nøgletal som f.eks. eksamensstatistik, der bidrager til at sætte indikatorværdierne i en samlet kontekst og give et helhedsorienteret blik på uddannelsen. I datapakkerne er det muligt at benchmarke den enkelte uddannelses indikatorer med andre uddannelser fra eget eller andre fakulteter.

Med virkning fra april 2016 suppleres datapakkerne af et analysemodul, der giver studienævn og – ledelse adgang til bagvedliggende datasæt, der gør det muligt at analysere resultater og tendenser.

Til understøttelse af diskussionerne i fakultetsledelse, Udvalget for Uddannelse og Universitetsledelse udarbejdes desuden indikatorkort, der giver et samlet overblik over grønne, gule og røde indikatorer på fakultetsniveau.

Revision af grænseværdier og indikatorer

I forbindelse med vedtagelsen af indikatorerne for det ordinære område blev det besluttet af Universitetsledelsen, at der efter første gennemløb skulle være muligt for fakulteterne at justere de lokalt fastsatte grænseværdier (vinter 2015/16), mens revision af indikatorerne er planlagt til efter andet gennemløb (i løbet af 2016).

Efter- og videreuddannelsesområdet har sit første gennemløb i 2016.

 

 

 

1393214 / i40