Udvikling af undervisnings- og vejledningsformer

Afrapportering


Indledende kommentarer

Den pulje penge, vi har fået fra af SMU-2011, er indgået i en større pulje i et allerede eksisterende studieudviklingsprojekt. Derfor er det svært for os at adskille, hvilke aktiviteter der hører under hhv. den ene og den anden pulje. Vi vil nøjes med at evaluere én aktivitet nedenfor.


Aktivitet nr. 1: Vejledning om vejledning


Problemstilling
På baggrund af vores forundersøgelse ønskede vi at gøre rammerne for den faglige vejledning mere tydelige, da mange undervisere og studerende ikke vidste, hvilke normer/retningslinjer der var for vejledning. Det blev desuden konstateret, at 50 % af de studerende ikke bruger deres vejledningstid fuldt ud af mange forskellige årsager. Et paradoks eftersom både vejledere og studerende pegede på individuel vejledning som et af de vigtigste elementer i uddannelsen.


Konkrete aktiviteter
Vi har i efteråret lavet en film om vejledning på baggrund af de interviews, vi foretog af studerende og vejledere. Filmen er lavet af Tilde Juul og to specialestuderende (Nadja Hjort Heideman og Birgitte Dam)på frivillig basis.

Derudover har vi fået udformet og trykt en folder, der beskriver alle de nedskrevne regler om vejledning.

I løbet af efteråret er der blevet afholdt i alt seks informationsmøder for de studerende på alle tre studieretninger i både Århus og København (af to timers varighed hver). Der fik de udleveret foldere, og med udgangspunkt i filmen diskuterede vi både de skrevne og de uskrevne regler om vejledning. Vi snakkede herunder om de barrierer, man kan møde i vejledningsprocessen, og hvordan man kan takle dem.

De fremmødte studerende udtrykte generelt, at det var godt at få rammerne på plads, og at det havde aflivet nogle af de negative myter om vejledning. Dog var der en del studerende, der ikke kom, særligt på filosofi, hvor de først skulle have vejledning til foråret, så ikke alle fandt tidspunktet relevant, men pengene skulle jo bruges inden jul, så vi havde ikke mulighed for at udskyde det. Studerende på antropologi havde stort fremmøde, de fremhævede selv, at fordi de netop havde afsluttet deres første vejledningsforløb, havde de oplevet, hvor meget de havde savnet en klarlæggelse af rammerne. Nogle studerende havde ikke fået besked om arrangementet, og i den forbindelse må vi igen påpege, at AU-mail ikke fungerer optimalt, da postkasserne bliver fyldt, når der er kommet ca. 10 mails.

Den 11. november afholdt vi et vejlederseminar, hvor alle undervisere fra de tre uddannelser blev inviteret. 30 undervisere mødte op. Vi fremlagde de studerendes perspektiver på vejledningen med særligt fokus på de uskrevne regler, kulturer og diskurser, som de studerende oplever. Vejlederne fik indblik i de forskellige studentertyper (som vi har fremanalyseret) og deres forskellige behov i vejledningsprocessen. Vi diskuterede, hvordan man kan imødekomme studerende, uden at vejlederne skal gå på kompromis med deres dannelsessyn og metodefrihed. Efter vejlederseminaret er jeg blevet kontaktet af flere nye adjunkter, som er i tvivl om vejledningens rammer. Det tyder på, at der er et behov for at dette emne jævnligt tages op og diskuteres.


Vurdering og opfølgning
Vi betragter initiativet som en succes, selvom vi dog ikke endnu kan se, om det har nogen indvirkning på frafaldet. Vores ambition er i første omgang, at vi får de studerende til at benytte mulighederne for vejledning i fuldt omfang og mindske både vejledernes og de studerendes usikkerhed om, hvad vejledningen er for en størrelse.

Udfordringen bliver at få implementeret ”vejledning om vejledning” i den almindelige drift. Vi anbefalerm, at den information, der gives til de studerende, ikke bliver varetaget af en vejleder. De studerende kan spørge mere frit, hvis det ikke er en vejleder, der senere skal vurdere dem. Studievejledningen eller studenterrepræsentanter fra uddannelsesfagudvalg ville være oplagte kandidater til opgaven.

Desuden skal placeringen af infomøder overvejes. Det er vores erfaring, at der kommer flest studerende, hvis det bliver fremlagt som noget obligatorisk og ligger i den udmeldte undervisningstid.


Andre initiativer i vores projekt

  • Studium Generale (støttefag på første semester på Pæd. Soc.)
  • Feedback på eksamen (pæd. fil. og pæd. ant)
  • Facilitering  af studiegrupper (workshopdag på pæd. soc. og pæd. fil)
  • Fagcaféer: Foredrag om at være universitetsstuderende og hvad universitetet er for en størrelse.
  • Udvikling af internetplatformen Obelisk - Platformen er et mødested, hvor studerende kan kommunikere og diskutere om alt, hvad der er studierelateret - og knap så studierelateret: blogging, wikipedia, grupper, opgavebank, faglige dialoger, kreative snakke, udveksling af idéer og andet.

Projektbeskrivelse


Baggrund
I forlængelse af et igangværende projekt på Institut for Uddannelse og Pædagogik om udvikling af vejledning, undervisning og studiestøttende aktiviteter, har projektet søgt yderligere midler til at udvikle praksis på de tre uddannelser, pædagogisk filosofi, pædagogisk antropologi og pædagogisk sociologi. Under DPU's uddannelsesreform er der allerede afsat midler i 2011. Den yderligere bevilling skal bruges på at afprøve forskellige aktiviteter i praksis, med udgangspunkt i de områder som projektets forundersøgelse anbefaler som områder med udviklingspotentiale.

Formål
Formålet er at afprøve og undersøge effekten af en række sammenhængende ændringer af undervisnings- og vejledningsformer på 1. semester af kandidat-uddannelserne i pædagogisk antropologi, pædagogisk filosofi og pædagogisk sociologi med henblik på at øge studieaktiviteten og forbedre den faglige og sociale integration af de studerende.  Projektet relaterer sig til indsatsområde 1, 2, 3, 4 og 6 vedrørende opfølgning på studiemiljøundersøgelsen.

Indhold
Nyligt gennemførte kvantitative og kvalitative undersøgelser peger på et behov for udvikling af følgende områder:

  • Vejledning: Udvikling af responsformer efter eksamen. Synliggøre vejledningens rammer for både undervisere og studerende. Udvikling af fora for videndeling blandt vejledere.
  • Undervisning og studiestøtte: Videreudvikling af studiefacilitering. Udvikling af sammenhæng mellem undervisning, studiegruppearbejde og studievejledende aktiviteter. Udvikling af e-læringsplatform med henblik på at styrke kommunikationen mellem de studerende og universitet og mellem de studerende indbyrdes.

Budget
Der er bevilget 50.000 kr. til projektet i 2011.