Studiestart og løbende vejledning på AAL's kandidatuddannelser

Baggrund og formål
Projektet søger at konsolidere og synliggøre de samlede kollektive vejledningstilbud fra AAL Studievejledningscenter i en velbeskrevet ’pakke’, så det bliver gennemskueligt for såvel studerende som undervisere, hvilke vejledningstilbud de studerende kan benytte undervejs i uddannelsen fra studievejledningscenteret og fra VIP samt fra eksterne aktører. 

Som vore kolleger på andre institutter tilbyder vi en palet af vejledningstilbud til instituttets studerende, tilrettelagt i et forsøg på at imødekomme de studerendes vejledningsbehov i den rækkefølge, de opstår. Disse vejledningstilbud har primært fokus på at styrke de studerendes studieproceskompetencer og deres valgkompetencer, og de fungerer som et supplement til den faglige vejledning. Projektet skal samtidig øge de studerendes kompetencer som lærings- og vejledningssøgende, så de i højere grad tager ansvar for egen læring og agerer proaktivt i såvel undervisnings- om vejledningssituationer. 


Indhold
Vi mener, at effekten af disse tilbud øges, hvis det bliver synligt for de studerende, hvordan studievejledningens tilbud hænger sammen med den faglige del af uddannelsen, og at deltagelse i disse tilbud er at henregne som arbejdstid på linje med deltagelse i undervisning og arbejde i studiegrupper.

En øget tydeliggørelse og synliggørelse af vejledningspakkens sammensætning vil desuden muliggøre, at også fagets undervisere kan danne sig et overblik over de forskellige vejledningstilbud og navigere i forhold til dem i tilrettelæggelsen af deres egne faglige vejledningstilbud, eksempelvis mentorsamtaler og praktik- og specialevejledning, hvilket forventeligt kan give en større synergi mellem de forskellige vejledningstilbud. 

Beskrivelse af 'pakken' rettet mod: 
a. VIP
b. Studerende
c. Studievejledere (i form af kogebøger)
d. Erfaringsudveksling med andre institutter vedr. best practices
     - Udvikling af standardiseringstiltag
e. Udvikling af evalueringsprocessen/metode/værktøj 


Budget
Der er bevilget 38.013 kr. til projektet i 2011.