Erfaringsbaseret udvikling af vejledningen på specialehold

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
På Kandidatuddannelsen i Pædagogisk Psykologi så specialevejledning på hold ud til at støtte studerendes specialearbejde, forebygge ensomhed og styrke studiemiljø. På dette grundlag var problemstillingerne:

  • Hvordan kan specialevejledning på hold styrke de studerendes faglighed og studietrivsel?
  • Hvilke modeller for specialevejledningshold fungerer bedst?
  • Hvilke evalueringsmodeller har været anvendt og fungeret?

Hvad er der gjort?
I undersøgelsen indgår erfaringer fra 19 specialehold i perioden 2009-2011 med hovedvægt på 6 specialehold, der blev gennemført i foråret 2011. På disse 6 hold deltog 76 studerende, der fordelte sig på 6 af 7 annoncerede hold. Vejledere og studerende på de 6 hold leverer størstedelen af materialet til denne undersøgelse. De fleste af vejlederne har erfaringer fra flere specialehold i perioden og med forskellige modeller og vejledningsprocesser. Ca. 200-220 studerende på kandidatuddannelsen i Pædagogisk Psykologi har fået specialevejledning på hold siden 2009.12 vejledere på specialehold fra 2011 har besvaret spørgeskema om holdvejledning, 5 af disse vejledere er blevet interviewet og yderligere to har i samtaler bidraget med deres erfaringer, så i alt 7 vejledere har bidraget med uddybende erfaringer til undersøgelsen. 17 studerende fra forskellige specialehold er blevet interviewet.Desuden indgår erfaringer fra møde med 8 vejledere, som har inddraget specialestuderende i deres forskningsarbejde og i den forbindelse vejledt dem i grupper. Undersøgelsens resultater anvendes til udvikling af vejledningspraksis gennem bl.a. udviklingsmøde med 23 vejledere på specialehold.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Initiativet var at undersøge organisering af specialevejledning på hold med deltagelse af 5-20 studerende og 1-5 vejledere. Der var tale om forskellige modeller for vejledningshold. En model synes at fungere bedst. Den er karakteriseret ved 2-3 holdvejledninger i begyndelsen af vejledningsforløbet efterfulgt af individuel vejledning, evt. i mindre grupper.

Hvad der har indholdsmæssig og processuel betydning for faglighed, trivsel og gennemførelse belyses i en kommende artikel.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektets potentiale er udvikling af fællesgørende vejledningsformer til organisering af faglige processer i specialeforløb med henblik på større trivsel og reduceret ensomhed blandt specialestuderende.

Indikatorer:

  • Reduktion af ensomhed målt i Studiemiljøundersøgelser fremover
  • Øget tilfredshed med specialevejledning hos studerende målt i Studiemiljøundersøgelser fremover
  • Evt. øget studieeffektivitet målt i nedsat igangsættelse af 2. og 3. specialekontrakt (det forudsætter mere systematisk brug og udvikling af fællesgørende og fleksible vejledningsmodeller) 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

  • At vejledning kan befordres af ’sociale holdepunkter’ gennem fælles strukturering af vejledningstilbud med mulighed for studerendes møde og samarbejde med andre undervejs i specialeforløbet
  • At vejledning af studerende må være fleksibel for at kunne følge specialeforløbets processer
  • Derfor er det hensigtsmæssigt at organisere en del af, men ikke hele vejledningsforløbet i en fast modelstruktur

Projektbeskrivelse


Baggrund og formål

På Kandidatuddannelsen i Pædagogisk Psykologi har vi efterhånden en del spredte erfaringer med at tilbyde specialevejledning på hold. Det ser ud til at specialeholdene stilladserer de studerendes arbejde godt og at holdvejledningen forebygger en del af den ensomhed og risiko for manglende tilknytning til studiemiljøet, som mange specialestuderende klager over. Derfor vil vi gerne udvikle det samlede specialevejledningstilbud ud fra de første erfaringer med specialehold. Der søges timer til udvikling af:

  1. Erfaringsbaserede modeller for specialehold, som på fleksibel måde kan stilladsere specialestuderendes arbejdsproces og studiesociale relationer i specialeforløbet
  2. Udvikling af evalueringsprocedurer, som enkelt kan indarbejdes i specialeholdenes aktiviteter og løbende anvendes til erfaringsopsamling med henblik på fortsat kvalificering af vejledningstilbuddet.


Indhold

Projektet omfatter:

  • Et indledende møde med erfaringsudveksling blandt vejledere på specialehold og på specialer tilknyttet forskningsprojekter (november 2011). Alle specialevejledere tilknyttet kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi inviteres.
  • Udarbejdelse af indledende beskrivende karakteristik af specialehold annonceret til vejledning i foråret 2011 på grundlag af holdannonceringer og oplysninger fra indledende erfaringsudveksling.
  • Udarbejdelse af spørgeskema til mini-survey om strukturmodeller på vejledningshold og vejlederes erfaringer med disse.
  • Udarbejdelse af spørgeguide til interview med vejledere på specialevejledningshold.
  • Udarbejdelse af spørgeguide til interview med studerende, der har deltaget i specialevejledningshold.
  • Karakteristik af modeller for specialevejledningshold og erfaringer med disse og med evalueringsformer.
  • Et opsamlende møde med vejledere på specialehold til drøftelse af karakteristikker, erfaringer, mulige idealtyper og evalueringsformer (december 2011).
  • Karakteristik af idealtyper/modeller for vejledning, vejledningshold og evalueringsformer ud fra de samlede erfaringer.

Der søges timer til:

  1. Samling af alle opslag af specialehold og udarbejdelse af karakteristika (20 timer)
  2. Erfaringsopsamlingsmøde med specialeholdvejledere (2 timer x deltagere: 30 timer)
  3. Udarbejdelse af spørgeskema og gennemførelse af mini-survey: 30 timer
  4. Udarbejdelse af interviewguides: 15 timer
  5. 15-20 studerende samt 3-4 vejledere fra tidligere specialehold interviewes om deres erfaringer (etablering af kontakter, gennemførelse af interviews, udskrift og tematisering: 200 arbejdstimer)
  6. Bearbejdning af survey og interviewmaterialer, udarbejdelse af modeltyper for specialehold og evaluering: 80 timer.
  7. Møde med vejledere til kommentering af udkast til modeller for specialevejledningshold og evalueringsformer (1 time forberedelse, 2 timer møde x deltagere: 45 timer)
  8. Samling af materiale og udarbejdelse af rapport: 60 timer.

Der søges i alt 480 arbejdstimer til erfaringsbaseret udvikling af vejledningstilbuddet på specialehold.


Budget
Der er bevilget 230.400 kr. til projektet i 2011.