Feedback på eksamensbesvarelser

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?

  • SMU 2011 viste, at ca. halvdelen af de studerende på cand.ling.merc.-uddannelserne vurderer, at der er gode muligheder for tilbagemelding om deres faglige præstationer til eksamen eller større opgaver. Selvom dette resultat ligger pænt i forhold til andre uddannelser, bør der arbejdes på forbedringer.
  • Projektet har til formål at sikre, at de studerende tidligt i deres studieforløb får en vejledende og fremadrettet feedback på deres eksamenspræstationer. En sådan feedback vil de kunne anvende konstruktivt i deres videre studieforløb.

Hvad er der gjort?

  • Der gives ½ times individuel feedback til studerende på cand.ling.merc.-uddannelserne i engelsk, fransk, spansk og tysk på en udvalgt eksamensopgave på 1. semester inden for hver af uddannelsernes tre profiler. 56 ud af 87 studerende har tilkendegivet, at de ønsker at tage imod tilbuddet
  • Der gives 5 timers kollektiv feedback til studerende på kandidatuddannelsen i virksomhedskommunikation på en eksamensopgave (projektrapport) på 1. semester. Tilbuddet gives til samtlige 90 studerende på 1. semester
  • Både den individuelle og den kollektive feedback vil blive afviklet i løbet af december 2011 og januar 2012, afhængigt af tidspunktet for de enkelte eksameners afholdelse

Har initiativet haft den ønskede virkning?

  • På  cand.ling.merc.-uddannelserne i engelsk, fransk, spansk og tysk modtog godt 50 af studerende feedback. Den feedback, der blev givet, havde karakter af individuel coaching. På kandidatuddannelsen i virksomhedskommunikation deltog kun 4 ud af 90 studerende i den kollektive feedback. Arrangementet var annonceret via CampusNet
  • Nogle af underviserne nævner, at der i forbindelse med den givne feedback blev skabt en god, konstruktiv dialog og positive relationer mellem de studerende og underviserne. Såvel studerende som undervisere giver imidlertid udtryk for, at fremadrettet vejledning i forbindelse med opgaveskrivning bør vægtes højere end feedback på afleverede eksamensopgaver
  • Underviserne efterspørger desuden en fælles vejledningspraksis og -politik, da de studerende oplever stor forskel i krav og rammesætning hos forskellige vejledere

Hvad kan universitetet lære af projektet?

  • Fremadrettet vejledning forud for projekt- og opgaveskrivning bør prioriteres højest
  • Der bør skabes en fælles vejledningspraksis og  -politik (se SMU-projekt om udarbejdelse af overordnede retningslinjer for vejledning)
  • Det bør undersøges nærmere, hvad de studerende anser for at være en værdifuld faglig dialogform med underviserne (f.eks. fælles ”forskningsprojekter”)

Projektbeskrivelse


Baggrund, formål og indhold
Studiemiljøundersøgelsen viser, at kun 44% af de studerende på kandidatstudierne i sprog og erhvervskommunikation vurderer, at der er gode muligheder for tilbagemelding om deres faglige præstationer til eksamen eller større opgaver. De studerende tilbydes generelt ikke feedback på deres skriftlige eksamenspræstationer, men de har mulighed for på eget initiativ at kontakte eksaminator med henblik på en feedback. Det er studienævnets indtryk, at det kun er få studerende, der henvender sig, og at det i disse tilfælde primært er for at få en begrundelse for den opnåede karakter. 

Studienævnet vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at afprøve en ordning, hvor de studerende får mulighed for individuel eller kollektiv feedback på en eksamensopgave på 1. semester. Studienævnet ønsker endvidere, at der udvikles et koncept, som sikrer, at denne feedback bliver vejledende og fremadrettet. Formålet er at sikre, at de studerende i højere grad, end det er tilfældet nu, tidligt i deres studieforløb får feedback på deres eksamenspræstationer.

Studienævnet vurderer, at det for engelsk, fransk, spansk og tysks vedkommende vil være hensigtsmæssigt at afprøve en ordning, hvor de studerende får mulighed for i bestemte tidsrum at reservere en tid hos eksaminator, hvor de kan få individuel feedback på deres eksamensopgave. Institut for Statskundskab haft gode erfaringer med at indføre en sådan ordning. For så vidt gælder virksomhedskommunikation vil det være mest hensigtsmæssigt at afholde en workshop med henblik på at give kollektiv feedback med fokus på de generelle problemstillinger af videnskabelig og metodisk art, der er konstateret i eksamensbesvarelserne.  Valget af denne form skyldes, at der er knyttet et mundtligt forsvar til den udpegede eksamen, og at de studerende i forbindelse hermed får en individuel tilbagemelding.

Midlerne skal bruges til udvikling af koncept, feedback og afrapportering i forbindelse med nedenstående prøver på 1. semester:

  • Kandidatuddannelsen i virksomhedskommunikation
    - Corporate communication og eksterne stakeholdere – projektrapport med mundtligt forsvar
  • Kandidatuddannelserne i engelsk, fransk, spansk og tysk
    1) Profilen International markedskommunikation og PR
    - Engelsk, spansk og tysk: Virksomhed, kommunikation, kontekst – hjemmeopgave
    - Fransk: Public relations – rapport med mundtligt forsvar
    2) Profilen Translatør/tolk
    - En af prøverne i fagsprogsoversættelse (juridisk, teknisk eller økonomisk oversættelse) – løbende evaluering baseret på to skriftlige opgaver
    3) Profilen Europæiske studier
    - Globale relationer – hjemmeopgave

Budget
Der er bevilget 65.800 kr. til projektet i 2011.