Faglig dag for studerende på 1. semester

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Projektets problemstilling var, hvordan en hurtig faglig og social integration på studiet kan fremmes, herunder hvordan de studerende kan sikres et vist niveau af studiekompetencer fx i relation til planlægning af tid, læse-­ og notatteknikker og samarbejde i læsegrupper. Udgangspunktet for dette er en antagelse om, at læring foregår ikke kun i undervisningen, men i høj grad også i de studerendes forberedelse og arbejde i læsegrupperne, og at dette arbejde derfor med fordel kan understøttes målrettet.


Hvad er der
gjort?

  • Oprettelse af e-­læringssti på AULA og udarbejdelse af materiale til de studerendes forberedelse
    • Gennemførelse af faglige læringsdag den 25/11 2011 Studieteknikforelæsning v. CUL
    • ”Cooperative learning” i grupper på baggrund af de studerendes forberedelser
    • Holddiskussioner med studenterinstruktorer og ældre studerende
    • Arbejde med målsætninger i læsegrupper (upload på AULA)
    • Diskussion i plenum om fagenes læringsmål, herunder diskussion med forelæsere

Har initiativet haft den ønskede virkning?
Dagen blev gennemført med stor deltagelse, og mange læsgrupper har uploadet målsætninger for deres fortsatte samarbejde. Vurderet på dagens gennemførelse og instruktorernes tilbagemeldinger har dagen således haft det ønskede udbytte.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet tænkes etableret som en fast del af RUS‐introduktionen på Statskundskab og Samfundsfag.


Key performance indicators

  • 10 % nedgang i frafald
  • 10 % færre opløste læsegrupper
  • Bedre trivsel (faglig integration) på studiet


Hvad kan universitetet lære af projektet?
Da der er tale om generelle kompetencer inden for studieteknik, har den faglige læringsdag en form, som forholdsvist let kan overføres til andre uddannelser. Dog bør den faglige læringsdag altid planlægges i samarbejde med uddannelsen og især underviserne på 1. semester, bl.a. for at sikre, at det er de for studiet relevante kompetencer, der er i fokus. CUL tilbyder nu og fremover – på baggrund af de høstede erfaringer – faglig læringsdag til alle uddannelser på BSS.

Projektbeskrivelse


Baggrund
Med afsæt i studiemiljøundersøgelsens resultater for Statskundskab afholdes en faglig dag for studerende på 1. semester blandt med henblik på at understøtte de studerendes faglige integration, men også den sociale integration på studiet.


Formål
Formålet med den faglige dag er at klæde de nye studerende bedre på i forhold til, hvad det vil sige at være studerende på et universitet. Temaerne vil være studieteknik, studiehverdag og læring, idet læring vil være de studerendes fuldtidsarbejde de næste 5 år.


Indhold
Nogle af de spørgsmål, som vil blive belyst, er:

  • Hvad ved vi om god undervisning på universitetet?
  • Hvad ved vi om effektivt læringsarbejde blandt studerende på universitetet?
  • Hvad er en god studiehverdag?
  • Hvad er god læseteknik?
  • Hvad er god notatteknik?
  • Hvad karakteriserer velorganiseret læsegruppearbejde?
  • Hvordan griber man opgaveskrivning an? 

På dagen vil de studerende især skulle arbejde sammen i deres læsegrupper, og de vil møde:

  • Ældre studerende, der fortæller om deres studiehverdag og studiestrategi
  • Deres instruktorer, der guider dem igennem dagen
  • Deres undervisere, der redegør for de pædagogiske valg bag undervisningsaktiviteterne på deres fag på 1. semester
  • Medarbejdere fra CUL, der holder oplæg om læring og ellers organiserer dagen
  • Deres hold- og læsegruppekammerater

Budget
Der er bevilget 39.504 kr. til projektet i 2011.