Feedback

Afrapportering


Problemstilling
Kun 33 % af de studerende på Health mener, der er gode muligheder for at få feedback på faglige præstationer, og kun 45 % mener, at kvaliteten af den feedback, de får, er høj. I forbindelse med eksamen er tallene lavere.


Interventioner
Der fokuseres på at afprøve feedback som akademisk undervisningsdisciplin, at dygtiggøre undervisere gennem en workshop og at øge de studerendes studiekompetencer gennem en øget fokusering på studiestart:

  • Workshop for videnskabeligt personale på Health d. 13/12 med psykolog Guro Øiestad, Oslo Universitet
  • 6 medicinstuderende fra 7. og 8. semester, en skuespiller og en facilitator har afprøvet videofeedback i kommunikationstræning
  • Specialeworkshop for studerende på Molekylær Medicin med fokus på at øge de studerendes kompetencer i at give og modtage feedback
  • Gennemførelse af mentorordning på Kandidatuddannelsen i Sygepleje med 8 frivillige mentorer. Alle nye studerende får tilbudt en mentor samt deltagelse i 3 mentorgruppemøder i løbet af de første 3 måneder
  • Indkøb og brug af feedbackspil

Resultater
30 undervisere deltog i workshop med Guro Øiestad. Workshoppen fokuserede på, hvordan hhv. enkel og specifik feedback højner studerendes læring. Metakommunikation og fremme af læringsmiljøet var ved dagens slutning adapteret af underviserne. Underviserne var tilfredse med dagen og efterspurgte gentagelse for øvrige undervisere.

Afprøvning af videofeedback i kommunikationstræning på medicinstudiet gav den ønskede erfaring med strukturering af denne type undervisning og anvendelse af video feedback. Erfaringen med dette pilotprojekt er, at kommunikationstræning med videofeedback giver de studerende en klar fornemmelse af deres egen præstation, samtidig med at de under strukturerede rammer får feedback, med mulighed for at afprøve ændringsforslag med det samme. I foråret 2012 gennemføres opfølgende pilottests af forskellige former for videofeedback til studerende på kandidatuddannelsen i Medicin.

Specialeworkshoppen for molekylærmedicinere blev afholdt ultimo november for dem, der havde tilmeldt sig specialeskrivning. Ca. halvdelen mødte op. Workshoppen gav i forbindelse med forventningsafstemning anledning til kommende tiltag for målgruppen i form af gå-hjem-møder/arrangementer omhandlende CV-skrivning, karrierevejledning, kursus i power point, at skrive og forstå specialekontrakt, studieture mm. De studerende meddelte efterfølgende, at arrangementet var godt, især pga. det målrettede fokus på netop deres uddannelse og deres behov.

Mentorordningen er blevet evalueret overvældende positivt af både mentorer, mentees og studieleder. Mentorerne gennemgik et internt kursus om mentornetværk, udviklet og gennemført af Randi Kjelde Olsen. Over 90 % af de studerende har deltaget i ordningen. I evalueringerne fremgår det tydeligt, at de studerendes finder, at mentorordningen er det ideelle sted for videndeling, spejling, socialisering og refleksioner i plenum omhandlende motivation, fordybelse, glæder, frustrationer, forventninger, ambitionsniveau, fordybelse og prioriteringer. De studerende udtrykker et stort ønske om, at ordningen fortsættes og udbygges. Gerne så de studerende mødes inden studiestart med mentor og deres gruppe.

Feedbackspillene var desværre i restordre, og derfor bliver det først muligt at afprøve disse spil i foråret.

Projektbeskrivelse


Baggrund
Kun 33 % af de studerende på Health mener, der er gode muligheder for at få feedback på faglige præstationer, og 45 % mener, at kvaliteten af denne feedback for det meste er høj.  I forbindelse med eksamen er tallene lavere.


Indhold
Der er behov for at arbejde med feedback på Health. Hvordan kan underviserne give feedback? Kan studerende give hinanden feedback? Hvordan giver vi faglig feedback, når den af ressourcemæssige årsager i mindst muligt omfang skal være individuel? Der skal udvikles nye metoder, undervisere skal inspireres og undervises i at anvende feedback.

Dette søges fremmet gennem et pilotprojekt for undervisere på Health. Projektet vil arbejde med feedbackkulturen bredt, både indholdsmæssigt og uddannelsesmæssigt. Projektet skal ses i sammenhæng med det konkrete delprojekt 2 på lægeuddannelsen, hvor der sættes fokus på peerfeedback og kollegial supervision.

Projektet vil fokusere på:

  • At afprøve feedback som akademisk undervisningsdisciplin
  • At dygtiggøre underviserne gennem en pilot workshop/kursus
  • At øge de studerendes studiekompetencer, så de kan bede om og modtage feedback. Dette gøres gennem øget fokus på studiestart.

Projektets opfølgningsform/metode
Kursus/workshop for underviserne bliver evalueret


Budget
Der er bevilget 200.000 kr. til projektet i 2011.