Strammtisch – Social og faglig integration

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

På vores tyske BA-uddannelser har vi i perioden 2009-2011 haft store frafald. I 2009 var frafaldet på vores BA i engelsk og tysk således på hele 58,8 %. I 2010 og 2011 var frafaldet på henholdsvis 21,7 % og 43,3 %. Dette skyldes sandsynligvis en række forskellige faktorer. En faktor, som har betydning for de studerende, er, at de savner en følelse af at høre til både fagligt og socialt. Dette har de igennem en årrække givet udtryk for på afholdte semestermøder.  

 

Hvad er der gjort?

I den tyske faggruppe besluttede vi derfor i 2012 at skabe et rum, hvor de studerende (BA og CLM tysk samt tyske udvekslingsstuderende) og undervisere kan mødes i et socialt forum med tysk sprog og kultur som omdrejningspunkt. Dette forum har fået navnet ”Stammtisch Mitte”.

Der er blevet dannet en arbejdsgruppe bestående af to VIP’ere (Klarissa Lueg og Tina Paulsen Christensen) samt 5 tyske CLM- og BA-studerende, som i november måned 2012 inviterede til gruppens første arrangement, som blev indledt med fællesspisning og efterfølgende quiz, interaktive spil og tysk musik. I alt deltog ca. 50 studerende og VIP’ere i arrangementet.

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Det er endnu for tidligt at sige, om vores initiativ får den virkning, at vi fastholder flere studerende på studiet og højner den faglige integration. Vi har dog kun fået positive reaktioner fra de studerende, som var meget begejstrede for endelig at finde et socialt og fagligt forum, hvor de både kan mødes med medstuderende og undervisere.

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

Det er vores plan at arbejde med Stammtisch Mitte fremadrettet. Planen er at afholde mindst to arrangementer pr. semester for alle tyske BA- og CLM-studerende samt udvekslingsstuderende.  Vores plan er at de enkelte møder indledes med fx fællesspisning (tysk mad lavet af tyske studerende) og efterfølgende aktivitet, fx diverse quizzer om tysk kultur og samfund, sang- og gættelege på tysk, oplæg ved studerende og udvekslingsstuderende om aktuelle temaer af relevans for de studerende og lignende.

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Umiddelbart er det min vurdering, at dette initiativ har vist, at de studerende er meget positive over for sådanne tiltag og gerne tager imod initiativer af faglig/social karakter. Om initiativet på sigt højner de studerendes tyske faglighed, faglige integration på studiet gennem social integration med medstuderende og undervisere og følgelig forhåbentligt lavere frafald på vores studier, kan vi dog endnu ikke sige noget om med sikkerhed. Men det er min vurdering, at initiativet er et vigtigt skridt i den retning. 

 

Projektbeskrivelse

 

Baggrund

Studiemiljøundersøgelsen viste, at studerende efterspørger mere kontakt til både medstuderende og undervisere. De savner således en følelse af at høre til både socialt og fagligt. I den tyske faggruppe ønsker vi derfor at skabe et rum, hvor de studerende (BA og CLM tysk) og undervisere kan mødes i et socialt forum med tysk sprog og kultur som omdrejningspunkt.

Formål

Formålet med initiativet er at højne de studerendes tyske faglighed, faglige integration på studiet gennem social integration med medstuderende og undervisere og følgelig forhåbentligt lavere frafald på vores studier.

Indhold

Vi forestiller os at sammensætte en gruppe at aktive studerende, som vil arbejde for tanken om mere social og faglig integration på vores tyskstudier og sammen med to ansvarlige VIPere (Tina Paulsen Christiansen og Klarissa Lueg) og den til enhver tid tilknyttede tyske sprogassistent vil stå for at sammensætte ”programmet” for de enkelte komsammener. Vi forestiller os, at vi skal mødes med de studerende 2 gange per semester. Vores plan er at de enkelte møder indledes med fællesspisning (tysk mad lavet af tysk studerende) og efterfølgende aktivitet, fx diverse quizzer om tysk kultur og samfund, sang- og gættelege på tysk, oplæg ved studerende og udvekslingsstuderende om aktuelle temaer af relevans for de studerende og lignende.

Budget

Der er bevilget 5.000 kr. til projektet i 2012.