IT-støttende læringsaktiviteter på større bachelorkurser

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

For delprojekt 1 (Calculus, STs største bachelorkursus) var ønsket at minimere/eliminere traditionelle forelæsninger og erstatte denne med fleksibel, online undervisning baseret på videoer og quizzer samt herigennem at afprøve en model for transformeringen af traditionelle forelæsningsfag. Hensigten var, at skabe bedre mulighed for repetition, mere fleksibilitet for de studerende samt at arbejde hen imod en afvikling af forelæsninger i den traditionelle form (envejs og uden aktiv deltagelse fra de studerende).

For delprojekt 2 (Introduktion til programmering, STs næststørste bachelorkursus) var ønsket tilsvarende at reducere mængden af traditionelle forelæsninger og erstatte disse af mere adaptive læringsmaterialer, dvs. materialer der letter tilpasser sig den enkelte studerendes behov.  Kurset har studerende fra mange forskellige studieretninger (datalogi, it, matematik, geologi, mat-­‐øk samt vilkårlige kandidatstuderende der vælger det pga. interesse/behov), og de studerende møder frem med meget diverse forudsætninger, såvel faglige, motivationsmæssige som studieerfaringsmæssige.  Det betyder at det er mere end almindeligt svært at ramme et forelæsningsniveau som passer størstedelen af deltagerne.  Derudover mener vi ganske enkelt at adaptive læringsmaterialer som er tilgængelige online 24-­‐7 er en klar forbedring af måden vi formidler stoffet på, og vi ville gerne høste erfaringer med dette.

Hvad er der gjort?

Ved delprojekt 1 blev der bl.a. udarbejdet en række videoer (screen captures) indeholdende formidling af pensum samt dertilhørende quizzer. Dette blev samlet i en såkaldt læringssti og sendt til de studerende. Resultatet kan bl.a. ses her:  http://aula.au.dk/courses/CALCULUS/index.php (klik på Uendelige Rækker). Læringsstien med videoer m.m. tjente som erstatning for en 2-­‐timersforelæsning.

Ved delprojekt 2 blev der produceret 37 videoer (screen captures) som komplementerer kursets lærebogsmateriale samt en systematisk indholdsfortegnelse  (med minut og sekundangivelser) der tydeliggør hvor centrale begreber og teknikker er forklaret og eksemplificeret (se her:

Har initiativet haft den ønskede virkning?

For begge delprojekter gælder at de materialer der er produceret først bringes i anvendelse i Q1 og Q2 i efteråret 2013, men for begge kurser vil der blive foretaget systematiske evalueringer af forsøgene.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

Begge delprojekters store potentiale består i den knowhow om omlægning af forelæsninger ved ST og etableringen af de dertilhørende services, som projektet har kastet af sig. Udover det har været muligt at lave mere fleksibel undervisning i dele af kurserne Calculus og Introduktiontilprogrammering vil de gode og vigtige førstehåndserfaringer med transformeringen af den klassiske form for forelæsninger kunne genbruges ved transformering af en lang række andre, tilsvarende kurser. Man ville fx kunne forestille sig transformering af dele af hjælpefag og/basisfag med mange deltagere omlagt til e-­‐læring af denne form og således kunne bruge forelæsningstiden på mere aktiverende læringsaktiviteter og give de studerende bedre mulighed for repetition efter behov, eksamensforberedelse samt fx læring på distancen.

Hvad kan universitetet lære af projektet?

At det er muligt at omlægge – helt eller delvist – traditionelle forelæsninger til digital undervisning og samtidig få et godt eller måske endda forbedret resultat i form af mere fleksibel undervisning, mere adaptive undervisnings-­/læringsmaterialer og øget læringsudbytte.

Projektbeskrivelse

Indhold og formål

I samarbejde med Institut for Matematik og Institut for Datalogi gennemføres en særlig indsats på 2-3 af store, introducerede bachelorkurser:

• Calculus (ca. 1.000 studerende årligt)
  • Introduktion til programmering (ca. 400 studerende årligt)

Projektet sætter fokus på produktion af video, pencast, screencast og andre digitale læringsmaterialer. Målet er at optimere de studerendes læringsudbytte ved at supplere/erstatte forelæsninger med digitalt understøttet læring.
Projektet vil være eksemplarisk ift. andre kurser, der efterfølgende kan justeres tilsvarende.

Der er bevilget 141.000 kr. til projektet i 2012.