Laboratoriet ind til forelæsningen

Afrapportering

Faglige resultater:

Hvad var problemstillingen?
For de mere tekniske grene af kemien, er det vanskeligt at inddrage praktisk anvendelse af  forskningsudstyr i forelæsningerne, da udstyret normalt ikke kan flyttes til auditoriet. Vi ønsker i større omfang at inddrage modeller af teknisk udstyr til forelæsninger (med op til 100 studerende) som didaktisk understøttelse.

Hvad er der gjort?
Vores fokus i dette pilotprojekt har været to kurser: Plastic engineering og Programmering for ingeniører. Til plastic engineering er udarbejdet prototyper til ekstrudering af plastik, til vaccum formning, sprøjtestøbning, og 3D print af plastikobjekter. Disse teknikker danner grundlaget for gængse industrielle produktionsmetoder i plastikindustrien, og det er afgørende, at de ingeniørstuderende undervises teroretisk så vel som praktisk i dette. Til Programmering for ingeniører er indkøbt udstyr til undervisning i programmering af såkaldte microcontrollere, der har meget bred anvendelse indenfor alle grene af automation, som er et centralt emne indenfor ingeniørvidenskaben. Ud over de nævnte kurser vil udstyret også blive indraget i relaterede kurser som polymer kemi, experimential polymer kemi (de plast relateret teknikker), og praktisk styring og regulering (de programmeringsrelateret). Endelig ses der ingen hindring i at studerende fra andre retninger ville kunne få fordel af udstyret – f.eks. kemi-, medicinalkemi- og maskiningeniørstuderende.

Har initiativet haft den ønskede virkning?
Begge kurser afvikles i foråret 2013, er altså netop gået igang. Der foreligger dermed ingen evaluering på nuværende tidspunkt. Det er dog helt klart, at projektet har muliggjort en tættere kobling af teori og praksis, hvilket er afgørende for ingeniørstuderende.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Vi har etableret en eksperimentel platform for afvikling af flere kurser.

Hvad kan universitetet lære af projektet?
Dette projekt er et lille pilotprojekt, der har fokuseret på den tættere kobling mellem teori og praksis, og hvordan den praksisnære undervisning kan understøttes af relevant udstyr. Disse erfaringer bidrager sammen med en række andre tiltag på Aarhus University School of Engineering til at sikre bedre erhvervsrettede ingeniøruddannelser.
Da vores projekt først modtog bevillingen ultimo september 2012 og kun løb indtil udgangen af 2012, har vi ikke haft tid til at igangsætte alle de projekter, vi havde planlagt. Den sene udmelding af støtten har altså betydet, at vi taber potentielt gode initiativer til understøttelse af det faglige studiemiljø.

 

 

Projektbeskrivelse

Baggrung og Indhold

I kemiundervisningen har man, gennem tiden med stor succes, brugt demonstrationsforsøg ved selv store forelæsninger. For de mere tekniske grene af kemien, som er relevante for både bachelor- og ingeniørstuderende, er det imidlertid vanskeligt, da forskningsudstyr normalt ikke kan flyttes til auditoriet. Vi ønsker at lave et pilotprojekt, som involverer nogle kurser på 2. studieår af kemi-, medicinalkemi-, og kemi & teknologi-uddannelserne, hvor vi i større omfang vil inddrage teknisk udstyr til forelæsninger (med omkring 100 studenter) som didaktisk understøttelse.

Budget

Der er bevilget 100.000 kr. til projektet i 2012.