Aktive læringsrum

Afrapportering

 

Hvad var problemstillingen?

I langt hovedparten af undervisningslokalerne på ST er der en meget klassisk indretning; en indretning som er beregnet til en fælles opmærksomhed på den samme person og det samme indhold. Det er den indretning som populært kaldes en biograf opstilling og er blevet brugt gennem de sidste mange år. Dette giver ikke den bedste studieaktivitet, da indretningen hovedsagelig understøtter formidling. Vi vil også gerne understøtte fordybelse, gruppearbejde og projektarbejde. Det er derfor vigtigt at vi får undersøgt alternative indretningsmuligheder.

 

Hvad er der gjort?

Indkøbt og evalueret konkrete møbler som har dannet baggrund for indretningen af undervisningslokaler på Navitas. Indretningen af rummene bliver langt mere gruppeorienteret med muligheder for fordybelsesarbejdspladser udenfor undervisnings rummene

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Ja

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

I forbindelse med ny indretning af undervisnings faciliteter er det vigtigt at rummet i udgangspunktet understøtter den form for undervisning vi ønsker at fremme. at møbler er fleksible er naturligvis godt, men hovedparten af underviserne foretager ingen tilpasning af undervisningsfaciliteterne forud for deres undervisning, hvorfor standardopstillingen er meget vigtig. Ved at ændre den fra rækker til gruppe skabes flere aktive undervisningsaktiviteter.