Mentorordning for jurastuderende og HA(jur.)-studerende

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

Mange studerende oplever ved studiestart at være startet på en videregående uddannelse i et miljø, der er meget anderledes, end det de kommer fra, både i forhold til studiekultur og det at være en blandt mange på studiet. Det derfor kan medføre, at de studerende har svært ved at overskue, hvor de skal gå hen med deres spørgsmål og evt. problemer.

Hvad er der gjort?

På såveljurastudiet som HA(jur.)/Cand.merc.(jur.)-studiet er der videreført et mentorprojekt, der er udfoldet i forskellig form på de to uddannelser. Formålet i begge tilfælde er dog at fastholde de studerende ved at sikre, at der er en person, som de kan gå til med nogle af de problemer, der ofte melder sig, når man starter på et nyt studie, og som de studerende kan relatere til, idet mentorerne selv er studerende, der har været gennem lignende udfordringer.

På jurauddannelsen er der tale om en mentorordning på studiets 1., 3. og 5. semester, hvor studenterinstruktorer som de studerende i forvejen kender fra holdundervisningen, har et antal timer på de enkelte hold til at diskutere emner, som ligger ud over det faglige, så som studieteknik, hvordan får man læsegruppen til at fungere, hvordan etableres et godt netværk på studiet og andre studierelaterede spørgsmål.

På HA(Jur.)/cand.merc.(jur.) uddannelsen strækker mentorordningen sig over hele studiet, hvor ældre studerende bliver tilknyttet de enkelte hold, og så vidt muligt følger de studerende gennem deres studieforløb, sådan at der opbygges et tillidsforhold mellem holdene og mentorerne. Mentorordningen skal også ses i relation til en række faglige arrangementer arrangeret af studielederen, hvor mentorerne deltager og fortæller om deres erfaring.

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Der er stor tilfredshed blandt de studerende med ordningen, men der har ikke været målinger på, om hvilken effekt ordningerne konkret har haft.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

En ny årgang af studerende oplever de samme udfordringer som tidligere årgange, hvorfor projektet bør videreføres

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Projektet kan bidrage til en forståelse af, hvilke faktorer der påvirker studiemiljøet