Sikkerhed i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS)

Aarhus Universitet implementerer fra efteråret 2024 retningslinjer, som skal beskytte forskning og innovationsarbejde mod at blive et mål for spionage eller mod at blive misbrugt.

Det sker som følge af anbefalinger fra Uddannelses- og Forskningsministeriets udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS), og afsættet er, at danske forskningsinstitutioner er et attraktivt mål for spionage fra efterretningstjenesterne i en række lande.

Målet med retningslinjerne er, at forskere og universitet kan arbejde så åbent som muligt - og så sikkert som nødvendigt.


Pr. 1. november 2024 gælder retningslinjer om:

Udpegning af ”risikolande”

Det er Politiets Efterretningstjeneste, PET, som udpeger de såkaldte risikolande. Aktuelt er Iran, Kina og Rusland vurderet som risikolande på forskningsområdet. Når de tre stater udpeges eksplicit, er det på baggrund af PET’s efterretninger om, hvilke lande der især forsøger at skaffe sig ulovlig adgang til viden fra danske forskningsmiljøer.

Der er ikke forbud mod at samarbejde med forskere med statsborgerskab fra disse lande, men baggrundsscreeninger vil indgå i forbindelse med rekruttering, indskrivning af ph.d.-studerende og i modtagelsen af gæster.

Det er også væsentligt at påpege, at disse regimer kan forsøge at erhverve sig viden uretmæssigt på anden vis, herunder f.eks. ved at lægge pres på personeruanset statsborgerskab eller via cyberkriminalitet.

Læs mere i PET’s vurdering af spionagetrussel mod Danmark (link til PDF).

Kortlægning af ”kontrolleret” og ”kritisk” forskning på AU

Fra efteråret 2024 kortlægges omfanget af ’kontrolleret forskning’ og ’kritisk forskning’ på institutterne ved Aarhus Universitet. Det sker, fordi disse forskningsmiljøer fremadrettet skal beskyttes særligt.

Kortlægningerne sker i et samarbejde mellem institutterne og AU Forskning, og de relevante medarbejdere bliver kontaktet og inddraget i processen.

  • ’Kontrolleret forskning’ dækker over dual-use eksportkontrol som beskrevet i EU’s forordning.
  • ’Kritisk forskning’ dækker over banebrydende forskning på strategisk vigtige områder, som Danmark og EU har defineret.

Retningslinjer for bibeskæftigelse

Videnskabelige medarbejdere skal årligt oplyse om bibeskæftigelse, der er forbundet med deres virke på Aarhus Universitet.

Er bibeskæftigelsen relateret til et risikoland, eller ligger inden for ’kritisk’ eller ’kontrolleret’ forskning’, skal medarbejderen indberette bibeskæftigelsen til institutlederen senest 14 dage før. Vurderes bibeskæftigelsen foreneligt med ansættelsen på AU, følges AU’s gængse retningslinjer for bibeskæftigelse.

Læs om AU’s retningslinjer for bibeskæftigelse.

Onboarding af medarbejdere

Det er vigtigt, at nye medarbejdere ved at forskningssikkerhed og URIS-retningslinjerer en del af det at være ansat på AU.
Følgende skal særligt fremhæves: 

Læs mere om onboarding på AU.

Baggrundsscreening

Baggrundsscreening indgår som en del af rekrutteringen, når ansøgeren har statsborgerskab i et risikoland. Baggrundsscreening vil også finde sted, hvis ansøger skal ansættes i et forskningsmiljø med ”kontrolleret” og ”kritisk” forskning. Dette implementeres mdr. år.

Udover potentielle nye videnskabelige medarbejdere kan ansøgere til ph.d.-stipendiater og gæster til forskningsophold blive baggrundsscreenet. Også skift mellem forskningsmiljø kan lede til en baggrundsscreening.

Baggrundsscreeninger er baseret på offentligt tilgængelige kilder.

Læs her om baggrundsscreeninger på AU.


Brian Vinter, forperson for URIS-implementeringsgruppen, svarer på spørgsmål om URIS-retningslinjer på AU

Hvem afgør, hvornår et land er et ’risiko-land’ på i et forskningsperspektiv?

Det er PET, som udpeger risiko-lande. Pr. 1. juli er risiko-lande på forskningsområdet: Iran, Rusland og Kina.

Hvad risikerer Aarhus Universitet ved at samarbejde med forskere fra et risiko-land?

I langt de fleste tilfælde er der ingen risiko ved at samarbejde med forskere fra de lande, som PET har udpeget som risiko-lande. Det er ganske få områder, hvor vi skal være særligt opmærksomme på. Det er særligt ved ’dual -use’- områder - altså forskning, der har både militær og civil anvendelse.

Hvorfor skal universitetet lave PET’s arbejde med at sikre forskning mod at blive misbrugt/stjålet?

Det skal vi heller ikke. Aarhus Universitet skal implementere URIS-retningslinjer, som skal beskytte forskere og forskning mod misbrug og uønsket opmærksomhed. Det er vores ansvarsområde. Baggrundstjek kan vi ikke udlicitere til PET, da det kræver universitetets ekspertise at vurdere en potentiel medarbejders forskningsfelt og ansøgning, men PET har givet input til hvordan baggrundstjek kan laves.

Hvorfor skal AU udmønte regeringens udenrigspolitik?

Vores fokus er på forskningens mulige risikable anvendelse og de personer, som risikerer at komme under pres.

Ifølge Universitetsloven skal forskningen være fri og grænseløs – hvordan harmonerer det med URIS-retningslinjer?

Forskningsfrihed betyder, at man som forsker frit kan vælge, hvad man vil forske i inden for sit forskningsfelt, frit kan vælge metode, og hvor man vil publicere. Hvem man deler sine rådata med, er reguleret under andre dele af Universitetsloven end definition af forskningsfrihed.

Hvem skal lave baggrundstjekket?

Flere skal bidrage, primært den ansættende leder i samarbejde med HR’s nye enhed. I kort form består det i, at HR’s enhed laver en søgning på basis af åbne kilder, og den ansættende leder besvarer et skema med spørgsmål om bl.a. hvilken type forskning, den potentielle medarbejder skal beskæftige sig med. Det er institutleder, som i samråd med dekan på den baggrund vurderer den generelle sikkerhedsrisiko og enten godkender eller afviser ansøgeren.

Hvem uddanner de personer, som skal lave baggrundstjek?

HR på administrationscenter NAT/TECH opretter en ny enhed, som bl.a. af PET er uddannet til at gennemføre screeninger.

Hvilke kilder bruger AU til at udføre et baggrundstjek – og er de pålidelige?

Kilderne er åbne og tilgængelige via internettet. Træningen går bl.a. ud på at kunne skelne mellem troværdige og ikke-troværdige kilder.

Findes der viden om, at baggrundstjek nytter?

Vi har ikke præcis viden om, hvor effektivt værktøjet er. I løbet af pilotperioden på Tech og Nat er der blevet sagt nej til ansættelser. Begrundelsen har været, at vi ikke kunne være hundrede procent sikre på at kunne beskytte personen mod et pres for at videregive fortrolig information.

Får forskere merarbejde som følge af URIS-retningslinjerne?

Ja, hvis de ønsker at ansætte en medarbejder, indskrive en ph.d.-studerende eller få en gæst fra et risiko-land, skal de bidrage til at belyse den potentielle medarbejders eller gæsts baggrund.

Er vores nuværende kolleger fra de såkaldte risiko-lande potentielle spioner?

Nej, vi har ingen grund til at tro, at vores medarbejdere fra Iran, Rusland eller Kina er potentielle spioner. Dette initiativ handler bl.a. også om at værne om vores medarbejdere fra de omtalte lande, så de ikke sættes under pres fra regimerne. Hvis de oplever uønsket opmærksomhed eller får en ubehagelig henvendelse fra deres hjemlandes efterretningstjenester, skal de altid kunne gå til deres ledelse. I princippet kan alle forskere med adgang til følsomme data blive sat under pres, også danske forskere. Når vi screener forskere fra risiko-lande, er det fordi, de ifølge PET har en højere risiko for at blive kontaktet.

Skal vi være mistænksomme over for udenlandske forskere, når de stiller – relevante – spørgsmål til forskning med 'dual use'?

Nej. Vi skal ikke være betænkelig over for forskere, som stiller relevante spørgsmål. Vi laver tjek ved hoveddøren.

Hvordan undgår vi at se skævt til vores kolleger, som tilfældigvis har statsborgerskab i et risiko-land?

At have en sund og god arbejdskultur er et fælles ansvar. Vi skal ikke begynde at være bekymrede for kolleger med statsborgerskab fra bestemte lande.

Hvad med de medarbejdere fra risiko-lande, som forlader AU – sker der en ’off-boarding'?

Ja, der er en procedure for off-boarding på vej, som kommer med i det andet rul af URIS-procedurer, der ventes klar i slutningen af 2024.

Hvad med studerende, som løser opgaver i relation til forskning, skal de også baggrundstjekkes, hvis de kommer fra risiko-lande?

I udgangspunkt nej. Hvis de ansættes, skal de behandles som medarbejdere. Det vil være op til det enkelte laboratorium, hvilke informationer, den studerende skal have adgang til.

Er det slut med at invitere fx gymnasieelever på besøg i laboratorier – hvis der nu skulle være en elev fra et risiko-land?

Besøgende på AU har ikke adgang til følsomme oplysninger, og vi er med GDPR-retningslinjerne blevet langt mere opmærksomme på at beskytte informationer. Gymnasieelever er fortsat meget velkomne.

Vi risikerer at sige nej til talentfulde yngre forskere – alene fordi de kommer fra et risikoland – er det ikke et for stort tab for AU – og dansk forskning?

Jo, vi skal derfor i høj grad være varsomme med ikke at overimplementere retningslinjerne.  Jeg kan ikke garantere, at vi ikke kommer til at sige én gang for meget nej, men vi kommer ikke til at sige nej pr. automatik, fordi man har et statsborgerskab fra et risikoland.  

Skal pc og mobil, som medbringes på rejser, destrueres bagefter for at undgå spy ware?

Nej. Der kommer en procedure for udstyr på rejse, og den går ud på, at når man er på rejse i et risikoland, får man pc og mobil med, som bliver nulstillet af it-afdelingen, når man er tilbage igen.

Er URIS-retningslinjerne relevante for alle – også for en forsker i arkæologi?

Ikke nødvendigvis. Men en forsker i arkæologi kan fx have viden om kablers placering i undergrunden, og det kan være følsom viden, som ikke skal deles med fjendtlige stater.

Skal alle forskere på AU være i alarmberedskab over for spionage?

Nej. Men vi ved ikke præcis, hvem der ligger inde med viden, som kan være attraktiv for fjendtlige stater. Jeg plejer at bruge billedet med reglerne for omgang med radioaktivt materiale: Jeg har en forventning om, at alle forskere på AU skal vide, at der er regler for at arbejde med radioaktiv stråling. Jeg forventer ikke, at der er mange, som kender reglerne indgående, for de er kun relevante for dem, som arbejder med radioaktivitet. På samme måde med URIS-retningslinjerne; alle skal vide, at det er et reguleret felt. Det er ikke mange, som får brug for at kende reglerne i dybden.

Tidsplanen for udrulning af URIS-retningslinjer

Princippet for udmøntningsplanen er at URIS-retningslinjer og -tiltag udvikles og implementeres gradvist i bølger. Der er foreløbigt lagt op til tre bølger med fremlæggelse i Universitetsledelsen på forskellige tidspunkter i 2024-25. Rækkefølgen er dels betinget af vigtighed samt af implementeringsgruppens vurdering af effekt på risikohåndteringen. Men det spiller også ind om de grundlæggende forudsætninger for at lave URIS-retningslinjer er på plads på AU.

Foreløbig er tidsplanen:

  • 23. maj godkendte Universitetsledelsen 1. rul af retningslinjer som er implementeret pr. 1. november 2024.
  • 24. oktober 2024 har AU’s URIS-implementeringsgruppe behandlet forslag til 2. rul af retningslinjer som består af:
    • Procedure for forsknings- og projektsamarbejder
    • Politik for rejser til risikolande
    • Fysisk sikring af kritisk forskning
    • URIS i offboarding
  • 18. november behandler AU’s forskningsudvalg forslag til 2. rul af retningslinjer.
    • 2. rul forventes godkendt af UL sidst på året 2024 og forventes implementeret primo 2025.
  • Ultimo 2024 og primo 2025 udvikles forslag til 3. rul af retningslinjer som forventes at omfatte blandt andet:
    • URIS og kommercialisering af forskning (Patenter, licenser, spinout etc.), IT-retningslinjer når segmentering er muligt samt udenlandsophold og rejser over 28 dage.

URIS-implementeringsgruppen på AU

URIS-Implementeringsgruppen er nedsat af AUs universitetsledelse for at udarbejde forslag til URIS-retningslinjer på AU. Forslagene skal godkendes af Universitetsledelsen før de implementeres.

I 2020 nedsatte Uddannelses- og Forskningsministeriet Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS) som i maj 2022 udkom med ”Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde” (URIS-retningslinjer). Implementeringsgruppens opgave er at konkretisere disse retningslinjer således at forskerne på AU kan indgå i forskningssamarbejder så åbent som muligt - og så sikkert som nødvendigt.  

Meddlemmer af URIS-implementeringsgruppen: