AUHRA FAQ

Vigtige datoer

Nedenfor kan du se nogle af de vigtige datoer.

  • 20. januar årskørsel af omsorgsdage
  • 1. februar – 30 juni åbning og lukning for overførsel af ferie og særlig ferie til næste ferieår
  • 1. August – 31.Juli MUS periode start slut

Du vil på denne side, finde relevante FAQ vedrørende AUHRA.

Siden vil løbende blive opdateret med de nyeste FAQ.

Har du glemt brugernav og/eller password?

  1. Klik på følgende link på AUHRA’s loginside:
  2. Skriv nu din almindelig brugte AU-emailadresse i e-mailfeltet, og klik ”Glemt brugernavn”:
  3. Du modtager den nedenfor viste mail 2-3 efter minutter. Bemærk at du får oplyst dit AUHRA brugernavn.
  4. Klik på det indrammede link i mailen. Du får nu mulighed for at ændre dit AUHRA password.

Fraværsregistrering i AUHRA

Hvad gør jeg med en fratrådt medarbejder?

Fratrådt medarbejder - ups hvordan?

Du kan godt opdatere, indtaste fravær på en medarbejder der er fratrådt.

Du skal ændre "Ret gældende dato" datoen tilbage til før medarbejderen fratrådte.

F.eks. en medarbejder fratrådt 01.06.2013 og vi er kommet lidt forsent med registreringerne.

Du kan ændre dato’en (gældende dato) i AUHRA ved at trykke på den lille kalender.

Tast den sidste arbejdsdato i feltet 31.05.2013 i "Gældende dato" og tryk OK

Du kan nu søge og registrere fravær for medarbejderen.

HUSK at nulstille !

Det vigtigt at du bagefter nulstiller "Ret gældende dato"

Så kan du arbejde videre

Hvordan søger jeg i registreringsbilledet?

F11 og Ctrl + F11

Det er tit lettere at tjekke eller søg registrering af fravær via registreringsbilledet.

F11 og Ctrl + F11 er de vigtigste taster i søgning i AUHRA og i fraværsregistreringsbilledet.

F11, sætter billedet i "søgetilstand" det er let at se ved at de tre "gule felter" bliver helt hvide. Indtast cprnr (uden bindesteg) og tryk Ctrl + F11 for at søge.

Alle registreringer kommer frem sorteret med nyeste først.

  • Vil du lave en ny søgning tryk F11
  • Vil du lave en ny søgning og kun se sygdom tryk F11 og igen F11 (cprnr kommer igen), gå hen til fraværstype og tast %ygdom% (% er et jokertegn, ellers man skal være helt præcis og skrive Sygdom, med stor S, men så medtager søgning ikke "Delvis sygdom nedsat tid") brug altid masser af % tegn.
    Tryk igen Ctrl + F11 for at søge.
  • Vil du bare rydde billedet og arbejde med nye registreringer tryk F11 og så tryk F4

MAC

Du skal omdefinere brugen af f taster, hvis du vil bruge F11 og Ctrl + F11 for at søge.

  1. Vælg Systemindstillinger i menuen Apple.
  2. Vælg Tastatur fra menuen Oversigt (eller Tastatur og mus i Mac OS X v10.5.8 og tidligere).
  3. Klik på Tastatur, hvis det er nødvendigt.
  4. Aktivér "Brug alle tasterne F1, F2 osv. som almindelige funktionstaster".

Når denne funktion er aktiveret, virker den øverste række af taster som standardfunktionstaster (F1 - F12) og udfører ikke specielle funktioner som f.eks. justering af lydstyrke. Hvis du vil bruge de funktioner, der er trykt på tasterne som symboler, mens denne funktion er aktiveret, skal du trykke på Fn. Eksempel: Hvis funktionen herover er aktiveret, skal du trykke på Fn-F10 for at slå lyden til eller fra.

Hvordan udregner jeg fravær korrekt?

Du kan bruge denne omregner

Omregneren kan bruges til:

  • Delvis sygmelding
  • Delvis Barsel
  • Timeberegning af rest ferie under 1 hel feriedag
  • Konverter minutter til decimal minutter i f.eks. AUHRA

IT & Teknik

Hvilken browser skal jeg benytte?

Vi anbefaler at der bruges Chrome browser til AUHRA.

Oplever du problemer i en anden browser, så skift til Chrome og prøv igen.

 

Når man bruger Chrome kan man opleve at få nedenstående bjælke:

  1. Tryk på "Behold"
  2. Tryk herefter på

Så skulle AUHRA gerne fungere igen

Jeg får en bjælke med en fil når jeg åbner AUHRA - hvad gør jeg?

Når man bruger Chrome kan man opleve at få nedenstående bjælke:

  1. Tryk på "Behold"
  2. Tryk herefter på

Så skulle AUHRA gerne fungere igen

 

Jeg får en fejlmeddelse når jeg forsøger at åbne AUHRA? "Filen har ikke tilknyttet..."

Hvis du får denne fejlmeddelelse

 

Skyldes det, at du ikke har Java-programmet installeret på din computer. Hvis du ikke selv kan installere det skal du skrive til din lokale IT-support og bede dem om at gøre det.

Jeg oplever problemer med Java - hvad gør jeg?

Hvis du oplever problemer med java kan du tjekke, hvilken version af java du har installeret på din PC.

  1. Gå ind i kontrolpanel - skift til "Vis efter: Små ikoner" i stedet for "Kategori"
  2. Dobbelt klik på Java ikonet
  3. På fanen bladet "General" skal vælge "About"

Her kan du se version af din Java.

Vi anbefaler altid den nyeste java version

 

Når man bruger Chrome kan man opleve at få nedenstående bjælke:

  1. Tryk på "Behold"
  2. Tryk herefter på

Så skulle AUHRA gerne fungere igen

 

Jeg får ikke mails fra AUHRA - hvad gør jeg?

 

Mails fra AUHRA lander i Outlooks spam-mappe (Uønsket mail)

AUHRA er allerede tilføjet den generelle liste i AUs mailsystem, der angiver at der er tillid til mailafsenderen.
På trods af dette kan der i pc’ens mailopsætning være indstillinger der gør at mails fra AUHRA havner i Outlooks spam-filter, dvs. i mappen Uønsket mail.

Dette kan forhindres ved at udføre et af de nedenfor nævnte trin.

Hvis du opdager at en mail fra AUHRA ligger i Uønsket mail-mappen:

  1. Marker mailen fra AUHRA
  2. Klik på: "Uønsket" og klik på: "Bloker aldrig afsender (eller evt. Bloker aldrig afsenderens domæne)"

Hvis du vil forebygge at AUHRA mails havner i Uønsket mail.

  1. Klik på Uønsket i menuen Slet
  2. Vælg Indstillinger for uønsket mail
  3. Tilføj auhra@au.dk i listen Afsendere der er tillid til

_

Tryk på "Anvend" og herefter "OK"

Det er mig der skal modtage alarmer

Hvis der er ændring i, hvem der skal modtage AUHRA alarmer så kontakt HR-IT pr. mail.

Jeg bruger MAC, kan jeg benytte AUHRA?

Du kan bruge MAC til din MUS, vi anbefaler Chrome eller firefox 

Skal du bruge andre funktioner i AUHRA (java - formsbilleder) f.eks. administrative billeder som fraværsregistrering, understøtter MAC ikke længere dette. 

Brug en pc eller få en VMware Horizon adgang til AUHRA

Ferieoversigt på mit.au.dk

Mine personoplysninger er ikke korrekte

Kontakt venligst dit HR administrationscenter ved dit hovedområde:

Min ferie/særlig feriedage er ikke registreret korrekt

Kontakt venligst din fraværsadministrator på instituttet/i afdelingen, de kan bedst hjælpe dig. 

Dette gælder også hvis:

  • Der mangler registrering af ferie/særlige feriedage 
  • Din restferie ikke er korrekt
  • Du har spørgsmål til registering af din ferie