Systemforvalterens opgaver

Systemændringer

  • Implementere og følge op på forretningsmæssige- og administrative strategiske mål på tværs af AU.
  • Indsamle, specificere og prioritere funktionelle og non funktionelle krav.
  • Prioritere og sikre gennemførelse af vedligeholdelses og opgraderingsopgaver.
  • Udarbejde, vedligeholde og koordinere årshjul for systemet på tværs af IT og forretning.
  • Gennemføre systemforbedringer/ tilpasninger i overensstemmelse med behov og strategisk roadmap samt budget og andre ressourcer.
  • Indhendte godkendelse hos systemejer for prioriteringer og ændringer i aftaler.
  • Kvalitetssikre datakvalitet via procedurer/kontrol og iværksætte eventuelle korrigerende handlinger.
  • Budgetstyring og –kontrol.
  • Levere informationer til systemejer med henblik på fremtidige budgetforhandlinger.
  • Styring af systemændringer og processer.
  • Sikre at integrationer testes.
  • Sikre funktionelle ændringers use cases, test cases og brugeraccept.
  • Identificere opgaver, der ikke kan løses i daglig drift, men løftes videre i et projekt.

Aftaler, sikkerhed og myndighedskrav 

  • Systematisk koordinering og opfølgning på aftaler med leverandører.
  • Koordinere udbudsforretninger på tværs af forvaltningsorganisationen og AU Indkøb.
  • Aftale og følge op på AU interne serviceaftaler.
  • Indberette til Statens Arkiver (SA) og andre myndigheder.
  • Sikre arkivering og bevaringspligt.
  • Definere krav som udspringer af  AUs informationssikkerhedshåndbog.
  • Vurdere om ændringer har betydning for klassifikation og bertydningdvurdering (Risikovurdering).
  • Forvalte adgangspolitik og sikre processen for administration af brugeradgange igennem såvel som udenom applikationen.
  • Indhente eventuelle dispensationer hos CISU (Centralt Informationssikkerhedsudvalg).
  • Sikre nødvendig assistance fra leverandør til systemansvarlig

Koordinering og samarbejde

  • Samarbejde med systemansvarlig/ systemforvalter på systemer der integreres med.
  • Sikre tværgående kommunikation og afklaringer ved nye integrationer.
  • Sikre og koordinere organisatorisk implementering af ændringer.
  • Sikre tværgående kommunikation/ information/ vidensoverdragelse til supportorganisationen og brugerorganisationen.
  • Sikre løbende evaluering af brugerorganisationens tilfredshed med systemet.
  • Sikre løbende evaluering af forvaltningssamarbejdet.

Administrative opgaver

  • Fremstille, kommunikere og kontrollere retningslinjer for brug af systemet.
  • Sikre forretningsgange/ - regler og årshjul er velbeskrevne, opdaterede, tilgængelige og implementerede.
  • Udarbejde løbende ledelsesinformation/ rapportering.
  • Operationalisere, kvalitetssikre og videreudvikle supportmodel og eskaleringsvej.
  • Sikre vurdering af behov for forretningsmæssige nødprocedurer, beredskabsplan og lukkevinduer.
  • Sikre synkronisering af systemmiljøer.
  • Sikre opsamling af ”known errors”.
  • Sikre opsamling og analyse af supportsager på systemet og justerer i forhold hertil.
  • Sikre uddannelse og supportmateriale til supporterne.
  • Sikre løbende opdatering af tværgående supportmateriale til diverse