Godt i gang med din nye Computer

Den første start af din nye PC

Første Login på PC:

 

Første gang du logger på din nye PC, skal der være tilsluttet et netværkskabel til maskinen på enten kontoret eller i helpdesken  (det vil ikke virke uden for AU's netværk). Netværksadapter medfølger ikke som standard med den bærbare PC, men kan tilkøbes i webshoppen her 

Hvis PC´en i loginbilledet står med anden default bruger (fx administrator) så vælg ”Anden bruger” i nederste venstre hjørne. Login med auxxxxxx og dit password til PC. Er du ny på AU, finder du dit AU ID i den velkomstmail, du har modtaget i din private mail. Har du endnu ikke oprettet et password, finder du også en vejledning til det i velkomstmailen.

Første gang du logger på din PC, bliver du spurgt, om du ønsker at køre DK- el. UK-sprogversion. Efter valg af ønsket sprogversion – genstart PC’en, inden du begynder at starte øvrige programmer.

Totrinsbekræftelse:

 

For at kunne logge på mail og en lang række af AU’s systemer, skal din telefon være sat op med totrinsbekræftelse.

Du finder vejledning til dette her

 

VPN-adgang:

 

For at kunne tilgå en række af AU’s systemer på en sikker måde, skal du være logget på VPN 

Du finder vejledning til dette her

Trådløst netværk Eduroam:

 

Er du fysisk på en AU-lokation, kan du logge på AU’s trådløse netværk - Eduroam.

Du finder vejledning til dette her

 

 

Microsoft Office 365

Din nye PC kommer installeret med kontorpakken Microsoft Office 365. Du skal logge på www.office.com med din bruger auxxxx@uni.au.dk for at registrere licensen.

Adobe Acrobat Pro

Programmet er installeret på computeren, men for at aktivere licensen, skal du logge på din konto. Første gang du åbner Adobe Acrobat Pro, skal du login med auxxxx@uni.au.dk.

Er du på AU-netværk eller VPN kræves der ikke password. Er du ikke på AU-netværk skal du anvende samme password som til mail og PC.

Mail

Oprettelse af mail-signatur:

Første gang du starter Outlook på din nye PC, skal du oprette en mailsignatur.

Du finder vejledning her

Tilslutning af funktionspostkasser:

Hvis du skal have adgang til en specifik funktionspostkasse, kan du anmode om adgang ved oprettelse af en sag på vores Service Portal, Request-Mail-Shared Mailboxes

Når du har fået adgang til funktionspostkassen, kan du tilføje den i din outlook mail.

Du finder vejledning her

Personlige filer og fælles drev

Dine personlige filer har du adgang til via OneDrive (U-drive):

          

 

Adgang til fælles drev finder du via dit O-drev:

          

Mangler du rettigheder til at kunne tilgå et fælles drev, kan du anmode om adgang ved oprettelse af en sag på vores Service Portal (vælg Request access – Shared Drive).

Yderligere software installeret på din PC

Har du behov for special software, som ikke er en del af vores standard installations pakke (MS Office 365, Adobe Acrobat DC)

  • AU har licensaftaler på en række software programmer. Du finder yderligere info her
  • En del programmer kræver, at du først skal tilkøbe en licens via din lokale IT-webshop
  • Har du fået udskiftet din gamle PC med ny eller har fået reinstalleret din PC, kan licensen overflyttes fra din gamle PC.
    • Microsoft online programmer som Visio, Project kan IT supporten hjælpe med at geninstallere såfremt du har licens
    • PowerBI Pro kan du selv hente og downloade fra office.com, såfremt licensen er tildelt til dig
    • Adobe Creative Cloud kan du hente og downloade fra adobe.com, såfremt du har licens
    • Andre programmer du måtte have licens til, vil IT supporten kunne hjælpe med at overføre

Printer

Har du behov for at udskrive dine dokumenter, skal du først installere og opsætte en printer.

Du finder vejledning til dette her

Anden IT-Support hjælp

Sag til din lokale IT-support kan oprettes via vores Service Portal