Hvis du alligevel skulle modtage phishing-mails eller spam direkte i din indbakke (ikke spammails fra Junk E-mail folderen), kan du indrapportere mailen på 2 måder:
1. Via plug-in i Outlook
- Start med at installere plug-in'et.
Gå til https://appsource.microsoft.com/da-DK/product/office/WA200002469?tab=Overview - Vælg sprog (English) og tryk 'Download'.
- Vælg hvilket plug-in, du ønsker at downloade, fx Junk Reporting Add-in for Office 2007, 2010, 2013 (32bit).msi.
- Tryk 'Next' og 'Run/Kør'
- Accepter aftalen.
- Genstart din Outlook.
- Under fanebladet 'Startside' kan du nu finde en knap, der hedder 'Junk'.
For at indrapportere en mail som spam, gør du følgende:
- Marker spam-mailen i din indbakke.
- Under fanebladet 'Startside', trykker du på knappen 'Junk'
- Tryk på 'Report junk' og 'OK'.
- Mailen bliver nu registreret af Microsoft og mailen flyttes til mappen 'Uønsket e-mail'.
2. Manuelt
- Lav en tom mail, hvor du vedhæfter spam-mailen.
- Kopier den originale emne-tekst fra spam-mailen, og sæt den ind i den nye mails emnefelt.
OBS! Du skal ikke skrive noget i selve mailen. - Send mailen til abuse@messaging.microsoft.com
Microsoft lover, at de fanger 98% af al indgående spam, og at mindre end 1 ud af 250.000 er en falsk positiv.
En falsk positiv er en mail, som Microsoft markerer som spam, men som du ikke selv mener er spam.
Du indrapporterer en falsk positiv på følgende måde:
- Lav en tom mail, hvor du vedhæfter den mail, som du ønsker at modtage.
- Kopier den originale emne-tekst fra mailen, som du ønsker at modtage, og sæt den ind i den nye mails emnefelt.
OBS! Du skal ikke skrive noget i selve mailen. - Send mailen til false_positive@messaging.microsoft.com