AU’s Konferencehåndbog er udarbejdet som en hjælp til de medarbejdere på Aarhus Universitet, som selv skal i gang med at planlægge og afvikle en konference eller et arrangement. Det er vigtigt at bemærke, at mange af håndbogens delemner dækker over aktiviteter eller indsatser, som foregår både før, under og efter arrangementet, og som du derfor bør tage stilling til løbende – for eksempel budget/økonomi.
Denne håndbog er ikke nødvendigvis opsat i en rækkefølge, som passer præcist til netop din konference eller dit arrangement, så det er en god idé at orientere sig i hele håndbogen for at danne overblik over omfanget og for at kunne lave din egen orden. Håndbogen er søgbar, så du kan søge på emne eller tema.
Bemærk, at håndbogen er udarbejdet med henblik på afvikling af fysiske konferencer og arrangementer, men mange af håndbogens råd og idéer kan også overvejes, hvis du planlægger en online-konference eller et online-arrangement. Events og Kommunikationsstøtte arbejder p.t. på at udarbejde en guide til online-afvikling af konferencer samt en digital tjekliste, som vil kunne downloades her fra siden.
Bemærk også, at du altid kan kontakte en medarbejder ved Events og Kommunikationsstøtte, hvis du har yderligere spørgsmål eller brug for at aftale et rådgivningsmøde, hvor vi kan drøfte dit arrangement i detaljer.
Find en rådgiver her
Håndbogen er senest redigeret i maj 2020.
Når du planlægger at afholde en konference eller et arrangement, er det vigtigt fra begyndelsen at få fastsat datoen og booket lokaler til afholdelsen. Det er en god idé at tjekke, om der afvikles andre store arrangementer eller konferencer på AU eller i byen på samme tid, så man undgår, at alle byens hoteller er optagede i den ønskede periode. Det kan bl.a. KongresKompagniet eller VisitAarhus hjælpe med at afklare. Samtidig bør du undersøge, om der på samme tidspunkt afholdes 'konkurrerende' konferencer andre steder i verden, der henvender sig til samme målgruppe.
Når du booker lokaler, skal du overveje konferencens behov. Er der kun brug for et plenumlokale, eller skal der bruges break-out- eller parallel-lokaler i nærheden? Hvad med mødelokaler? Skal der bruges areal til postersessions? Skal der opstilles telte (toiletter) i Universitetsparken, og hvor skal deltagerne bespises?
I alle tilfælde er det vigtigt at være opmærksom på lokale brandregler og udfordringer i forhold til eksempelvis opstilling og bespisning (for eksempel i Søauditorierne). Som regel kan du kontakte bygningens betjente og få information om dette eller kontakte Campus Service. Find det aktuelle bygningsserviceområde.
Læs mere om tilladelse til afholdelse af arrangementer i Universitetsparken.
Læs mere om, hvilke auditorier du kan booke samt særlige forholdsregler vedr. afregning for auditorierne.
Se auditorieoversigt
Bemærk også mulighed for at låne auditorier og lokaler hos
Der er generelt stort pres på lokaler til konferencer på AU. Lokaler bør derfor bookes i så god tid som muligt. Bemærk dog, at nogle lokaler først endeligt kan bookes, når lokale-/undervisningsplanen for det pågældende semester foreligger – oftest 6 måneder før. Det vil sige, at du ikke kan garanteres et bestemt auditorie før dette tidspunkt. Det er derfor en god idé også at tænke alternativer fra starten.
Store konferencer kan med fordel planlægges forskellige steder på Campus Aarhus, Campus Emdrup, i Foulum, Herning osv. Generelt skal man dog være opmærksom på, at der i universitetets store auditorier normalt afvikles undervisning, hvilket man som konferencearrangør bedes respektere. Konferencer kan bookes efter først til mølle-princippet i de undervisningsfri perioder (medio juni til medio august og ultimo december til medio januar). Det er naturligvis også en mulighed at booke konferencefaciliteter uden for AU. Se nedenfor.
Fra 2017 er der nye regler for fakturering ved brug af auditorier – du kan læse mere her: http://medarbejdere.au.dk/administration/bygninger/arrangementeriuniversitetetslokaler/betaling-for-brug-af-auditorier/
Ved tvivlspørgsmål bedes du kontakte din egen controller. Husk, at du skal betale for betjenttimer uden for almindelig åbningstid og evt. for ekstra rengøring.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at booke lokaler eller venues uden for Aarhus Universitet – f.eks. hvis din konference har rigtig mange deltagere, der kræver større lokaliteter, hvis dele af konferencen skal placeres i byen som en del af en strategi, eller hvis de påtænkte lokaler på AU ikke kan bookes. Nedenfor finder du forslag til, hvor du kan booke – vær særligt opmærksom på AU's konferenceaftale, som skal benyttes:
Når dato og lokaler er på plads, skal ambitionsniveauet fastlægges med hensyn til størrelse, form og varighed. Mange konferencer planlægges som led i en række af konferencer, der afholdes hvert år eller med nogle års mellemrum. For sådanne konferencer vil ambitionsniveauet typisk være bestemt på forhånd.
Det kan være traditioner, der foreskriver ambitionsniveauet, eller det kan være en international arrangementskomité, der sætter niveauet. Der kan også være begrænsninger af økonomisk og geografisk art, som medfører, at ambitionsniveauet må sænkes. Uanset er det afgørende at få afklaret, hvilket behov konferencen skal dække, og få besvaret nogle af de centrale logistiske spørgsmål – se de følgende punkter/overskrifter.
Det er vigtigt, at du som konferencearrangør fra starten beslutter, hvilken standard konferencen skal have. Skal der serveres espresso og overdådige frugtbuffeter i alle pauserne, eller er det nok med skærekage og kaffekander? Skal der udgives konferencerapporter i hardcover, eller er det bedre (og mere bæredygtigt), at papers kan downloades fra internettet? Skal der være gratis transport til og fra hoteller og gratis aftenarrangementer, eller må konferencedeltagerne selv sørge for logistikken? Skal oplægsholderne have deres rejseudgifter betalt og mulighed for at deltage gratis i konferencen, eller skal de betale det hele selv og have tak i form af et par flasker rødvin?
Læs mere om regler for gaver og regler for repræsentationsudgifter.
Har du yderligere spørgsmål til, hvilke former for aflønning du kan benytte i forhold til f.eks. interne og eksterne oplægsholdere, bør du kontakte den økonomiansvarlige i din afdeling.
Beslutninger om serviceniveauet har naturligvis konsekvenser for konferencens økonomi. Enten bliver deltagerbetalingen høj, eller også skal der laves et meget stort arbejde for at skaffe tilskud via legater, fonde og sponsorer. Læs separat afsnit om sponsorer senere i dokumentet.
Ønsker man at løfte konferencen op på højeste niveau, kan det også være nødvendigt at få ekstern hjælp til det praktiske – for eksempel ved at købe et konferencebureau ind. Frugtbuffeten kan ikke opveje, at der f.eks. er kludder i hotelreservationerne.
En fornuftig planlægning forudsætter en realistisk forestilling om, hvor mange deltagere der kan forventes til konferencen. Antallet af deltagere vil som udgangspunkt afhænge af konferencens indhold og faglige niveau. Men konferencer handler i høj grad også om netværksdannelse og socialt samvær. Samtidig vil mange af deltagerne skulle prioritere at afsætte tid til konferencen i en virkelighed med meget arbejde og et stort udbud af andre konferencer, man kan drage til. Det betyder også noget, om der er tale om en konference over flere dage. Det gælder både mistet arbejdstid og mistet tid med familien. Her vil man måske opleve, at nogle af deltagerne vælger kun at komme nogle få dage eller at tage tidligt hjem.
Følgende faktorer spiller således ind på det antal deltagere, der ønskes og kan forventes:
Man taler i konferencesammenhænge om ROT ('Return on Time'); et begreb, der dækker over, at deltagerne skal have maksimalt udbytte af den tid, de investerer i konferencen/den tid, de er afsted. Hav dette in mente, når du planlægger det faglige og sociale program samt estimerer det forventede antal deltagere.
Se også afsnittet 'Better meetings' nedenfor, der handler om, hvordan du optimerer indhold og udbytte af en konference samt giver dig gode idéer til netværksformer.
Det er en god idé i sit budget at arbejde med flere scenarier for deltagerantal tilpasset efter et (forventet) højt og et (realistisk) lavt deltagerantal – og desuden nøje overveje konferencens varighed.
Indenfor møde- og konferencebranchen bruger man ofte ordet meetings som en samlebetegnelse for alt fra stormøder, workshops, seminarer til konferencer og events m.v. I denne forbindelse taler man også om better meetings og om meeting design. Det handler om at skabe de bedste rammer for mødet og konferencen, men også om at kigge på detaljerne inside the meeting for herved at optimere og sikre bedst muligt udbytte og størst mulig værdi for dine deltagere både fagligt og netværksmæssigt. Det er derfor en god idé under din planlægning at gøre dig nogle tanker om dette. Nedenstående overvejelser kan skubbe til nogle af de gængse måder, vi planlægger konferencer på, og kan måske optimere netop udbyttet af din konference og sikre de bedste rammer for at optimere hhv. større læring, bedre netværksmuligheder og større engagement hos dine deltagere. Overordnet er det vigtigt at tænke på, hvordan du bedst muligt sikrer, at dine deltagere får det optimale ud af den tid, de har valgt at være gæster hos dig (jf. begrebet RoT – Return on Time).
Ved nogle internationale konferencer kan der fra deltagernes side være behov for en formel invitation fra arrangøren på Aarhus Universitet og brug for, at deltageren ansøger om visum til Danmark for at kunne deltage. Du kan hjælpe dem ved at:
Udlændingestyrelsen deltager gerne i et planlægningsmøde og orienterer om visumreglerne og ansøgningsproceduren for netop den type arrangement, som man skal afholde. Kontakt Udlændingestyrelsen for yderligere information.
Har du yderligere spørgsmål til visumansøgninger, kan du kontakte AU’s mobilitetsteam i Forskning og Eksterne Relationer på guestresearcer@au.dk. Mobilitetsteamet har udarbejdet en guide til at udfylde VU1-blanketten, og den kan findes på www.ias.au.dk/adm/ under 'Arbejds- og opholdstilladelser (EU-borgere og ikke-EU borgere)' og afsnittet 'Guides til ansøgning om visum'. Mobilitetsteamet har derudover samlet informationer vedrørende ophold i Danmark på under tre måneder på denne side: www.ias.au.dk/short-term-stays/
Ved både korte og lange konferencer er det naturligvis nødvendigt at give deltagerne faglig valuta for pengene, men det er også nødvendigt at give mulighed for at netværke. Ved de lange konferencer er den slags typisk placeret om aftenen eller lagt hen over hele formiddage eller eftermiddage.
Ved de korte konferencer kræver det ofte mere kreativ planlægning at skabe plads til netværksdannelsen. Her kan workshops, walk and talks eller lignende være til gavn. Se også afsnittet 'Better meetings' senere i håndbogen.
Så snart konferencer strækker sig over mere end én dag, skal der arrangeres overnatninger, evt. transport til og fra hoteller, aftenarrangementer m.v. Det gør planlægningsarbejdet større og mere tidskrævende.
Det anbefales, at du går systematisk til værks og opdeler din planlægning i dele og emner (og om muligt fordeler disse ud på flere involverede ansvarspersoner). Det er også fornuftigt at skelne mellem den faglige planlægning og den praktiske. Når konferencens emne, størrelse, længde og form er afklaret, kan den konkrete planlægning af konferencens faglige, økonomiske, logistiske samt informations- og markedsføringsmæssige dele begynde. Denne fase kan strække sig over alt fra flere år til måneder og uger op til konferencen.
Afviklingsfasen dækker over ugerne op til konferencen samt selve afholdelsen af konferencen. Der er i denne periode mange ting, som skal tjekkes op på, og der er ligeledes mange ting, der er planlagt i planlægningsfasen, som først kan udføres nu. Nedenfor kan du finde eksempler på et par projekt- eller bemandingsplaner, som måske kan være til hjælp eller inspiration:
De senere år er fokus på bæredygtighed, genbrug og økologi øget. På Aarhus Universitet arbejdes der bredt med bæredygtighed (læs mere her), og bæredygtighed er også en tanke værd, når du planlægger din konference. Med meget få greb og indsatser i din planlægning og afvikling kan du skabe en stor forskel og desuden skabe god signalværdi. Nedenfor er listet nogle af de lavthængende frugter, som gør en forskel i forhold til sund fornuft og bæredygtighed – du kan plukke nogle af dem ud eller vælge at gå all-in:
- Fyld af hensyn til bakterier aldrig flaskerne på et toilet!
- Der kan laves aftale med kantinerne om at fylde flasker i deres køkken efter Fødevarestyrelsens regler
- Toppen af flasken og hanen bør aldrig røre hinanden, særligt ikke ved genopfyldning
Hos Events og Kommunikationsstøtte kan du hente yderligere sparring omkring bæredygtighed ved konferencer – kontakt Lone Jørgensen på loj@au.dk.
Start med at beslutte/overveje, præcist hvad konferencens tema er. Er der undertemaer eller sideløbende temaer? Og er konferencen med eller uden call for papers? Hvis konferencen er med call for papers, skal dette call udsendes i god tid. Fastlæg en tidsplan og deadlines med det samme, så der er tid til at indsamle og udvælge papers. Overvej, om og hvordan papers skal præsenteres for deltagerne (digitalt eller i trykt form).
Husk deltagernes forudgående tilladelse til at publicere/videregive papers, da de kan indeholde endnu upublicerede forskningsresultater. Beslut, om papers skal lægges på en eventuel hjemmeside (men vær opmærksom på samme problemstilling som ovenfor).
At få keynote speakers på plads i god tid kan være afgørende for markedsføring og tiltrækning af deltagere.
Overvej for variationens skyld at inddrage alternative oplægs- og arbejdsformer, f.eks. oplæg struktureret som interviews. Overvej, om det for eksempel kunne være en idé med en konferencetegner, et workshop-cirkus eller noget andet 'alternativt', og tænk over, om der er råd, ressourcer og tid til dette. Indhent i god tid speakers og workshopholdere, og husk at informere dem om den taletid, der er afsat til deres foredrag eller oplæg. Vælg en eller flere ordstyrere til at holde styr på disse tider samt til at styre dialoger og diskussioner. Læs mere om dette i afsnittet 'Better meetings' senere i håndbogen.
Det kan være et stort arbejde at håndtere de indkommende abstracts og papers, og der skal holdes styr på, hvem der har sendt ind, og hvem der evt. mangler. De skal evt. sendes til review ved forskellige forskere, hvorefter nogle abstracts og papers skal udvælges osv. Der bør fra starten være en klar ansvarsfordeling af, hvem der modtager og registrerer, hvordan de videresendes, hvem der skal udvælge, hvem der giver besked til forfatteren m.v. Ligeledes bør der fra starten fastsættes klare deadlines for indsendelse af abstracts, indsendelse af papers, notice of acceptance m.v., og man bør også overveje, hvor mange abstracts man skal have, og hvordan de skal bruges.
Aarhus Universitets arrangementstilmeldingssystem Conference Manager kan håndtere uploads, men er ikke et decideret redskab til abstract-håndtering. Det kan, alt afhængig af behov og evt. konferencens størrelse og omfang, være en idé at købe sig til et system, der kan håndtere både tilmeldinger og indsendelse af abstracts og papers. For eksempel Oxford Abstracts (oxfordabstracts.com) eller ExOrdo (exordo.com). Du kan også hente hjælp hos KongresKompagniet.
For at overskueliggøre arbejdet med abstracts kan det også være en god idé at have en standardopsætning, hvor folk kan udfylde og indsende (enten selv lave en eller bruge en standard i et indsendelsessystem). En standardopsætning for abstracts kunne indeholde et maksimum antal anslag for selve abstractet, et felt til titel og evt. undertitel, et felt til forfatterens navn og titel og evt. et til referencer. Det gør sortering, efterbehandling og evt. opsætning lidt lettere.
Efter abstracts er blevet udvalgt, skal forfatterne have besked og information om, hvor meget tid de har til præsentation og evt. diskussion i programmet, så de kan forberede sig bedst muligt.
Hvis nogle papers eller abstracts skal publiceres for konferencedeltagerne før konferencen, kan dette gøres via konferencewebsitet, hvor der kan oprettes en password-beskyttet side, hvortil kun deltagere får adgang. Man kan selvfølgelig også vælge at lave en egentlig konferencepublikation (trykt eller online).
Nogle vælger også at printe de forskellige abstracts/papers og uddele dem ved konferencen eller lade dem indgå som en del af det trykte konferenceprogram. Husk at tænke bæredygtigt samtidig.
Det er en god idé at arrangere udflugter i forbindelse med konferencer. Det giver deltagerne mulighed for at være sammen på en anden måde og bidrager som god grobund for netværksdannelse. Overvej, om der skal være et program for medfølgende ægtefæller, eller om de kan tilmelde sig på lige fod med deltagerne mod betaling. Tænk dette ind i tilmeldingsblanketten, når denne laves. Se separat afsnit om tilmeldingsblanket.
Udflugter i Aarhus kan for eksempel være besøg på ARoS, Den Gamle By og det nye Moesgaard Museum, guidede walks eller busrundture i Aarhus med byen eller den nye havn som tema og med besøg i bl.a. Domkirken eller en tur til Marselisborg Slot eller fagligt tilrettelagte ture med Energisafari: http://www.energisafari.dk/
AU øger fortsat samarbejdet med Aarhus by i flere sammenhænge, også i forhold til konferencer. Hvis det er muligt, kan det være en god idé at samarbejde med en eller flere af byens aktører for at give din konferencegæst den bedst mulige oplevelse af Aarhus Universitet og Aarhus by – give en større sense of place. Afhængig af den konkrete sammenhæng kan det være spændende også at tænke i mere anderledes oplevelser som for eksempel en tur på bugten med Aarhus SeaRangers (bemærk begrænset deltagerantal), eller at du sender dine konferencegæster på en Bæredygtighedssafari gennem byen med Energiakademiet på Samsø.
Samarbejdet med byen sætter fælles fokus på fremme af byens erhvervsturismevækst: Det handler i høj grad om at trække flere erhvervsturister til byen, men i høj grad også om at få dem til at komme igen. Det kan være en god service for dine konferencegæster at hjælpe dem til nemt at overskue, hvad de kan bruge tiden på i Aarhus i de timer, hvor de ikke er på konference på AU. Se, hvordan du giver god Aarhus-service til dine gæster, under afsnittet 'Hjemmeside'/'Opbygning af siden' længere fremme i denne håndbog.
Gratis rundvisning på Aarhus Universitets campus er også en mulighed (kontakt kommunikation@au.dk for yderligere information og booking). Hvis årstiden indbyder til det, kan cykelture også tænkes ind – læs mere hos Cycling Aarhus.
Overvej gerne ting som transport, guider og forplejning i forbindelse med planlægning af de sociale arrangementer. Overvej, om et konferencebureau eller VisitAarhus skal medvirke til denne del af planlægningen. Tænk på årstiden og vejret, når du planlægger guidede ture udendørs (overvej f.eks. at udlåne paraplyer).
Bemærk, at det kan være en idé at lave brugerbetaling til de sociale dele af arrangementet (særligt, hvis det placeres umiddelbart før eller efter det faglige program). Betaling (måske bare symbolsk) sikrer i højere grad, at de, som er tilmeldt, reelt også dukker op. Dog giver det ofte god mening at lade en eventuel konference- eller gallamiddag være en del af det overordnede konferencegebyr, da dette sikrer større tilslutning og dermed bedre muligheder for netværk.
Der er mange muligheder for at afholde en middag enten på AU eller i Aarhus by. På Visit Aarhus’ hjemmeside kan du se mulighederne. Når venue er besluttet og booket, skal menu og pris aftales, og der skal bestilles borde og aftales opstilling (og evt. tekniske behov ved underholdning). Husk at aftale deadline for afbestilling af bestilte kuverter ved eventuelle afmeldinger. Aftal også gerne niveauet for økologi med det valgte sted, og spørg dem evt. også om deres madspildspolitik. Læs mere om dette i afsnittet om bæredygtighed her i dokumentet.
Hvis der skal være underholdning under middagen, skal denne bookes, og teknikken skal aftales med restauranten. Anvend firma-Mastercard, eller bed om fremsendelse af elektronisk faktura ved afregning. Vær opmærksom på afløftning af dele af momsen ved køb af mad i erhvervssammenhæng. Se separat afsnit om moms.
Hvis du ønsker ledelsens deltagelse eller eksterne personer, skal disse inviteres i god tid. Jo højere status, jo tidligere skal du være ude. Husk at tage hensyn til og melde ønsker ind fra vegetarer og lignende.
Et konferencebudget skal være så detaljeret som muligt og indeholde alle forventede indtægter og udgifter. Det er ikke altid muligt at være meget præcis i det første budget, men jo flere detaljer der medtages, jo nemmere vil det være at styre udgifterne i forhold til budgettet undervejs. Det er vigtigt at lave et budgetudkast allerede i begyndelsen af planlægningen.
Du bør først tage stilling til, om deltagerne ved konferencen skal betale deltagergebyr. Dette vil oftest være den største indtægtskilde ved konferencen og danner grundlag for overvejelserne om, hvorvidt man skal skaffe midler ud over deltagerbetalingen. Der er stor forskel på tradition for deltagerbetaling og størrelsen af denne. Tænk på, hvad der plejer at være tradition for, undersøg med kolleger i ind- og udland. Ofte er det en tradition at fastsætte to niveauer for deltagerbetaling:
Early Bird giver den fordel, at du tidligere får en fornemmelse af antal tilmeldte, ligesom du kan holde styr på de hotelværelser, du måtte have forhåndsbooket. Ved større konferencer kan det være en fordel mod betaling at lade en Professional Conference Organiser (PCO) håndtere alt med tilmelding, hotelbooking, opkrævning af indbetaling etc. Aarhus Universitet har også selv et tilmeldingssystem (Conference Manager), der kan opsættes til at håndtere tilmeldinger og betaling. Hvis du bruger dette, skal du selv håndtere alle opgaver i forbindelse med tilmelding og betaling. Dette bør medtages i vurderingen af ressourcer. Læs mere om Conference Manager her samt mere om brugen af Conference Manager i et senere afsnit.
Har du mulighed for at opkræve et passende deltagergebyr, kan det være godt at købe sig til denne opgave. Har du få penge at gøre med, kan du selv stå for det og spare penge på denne måde – men det kræver så flere personaleressourcer.
Anden ekstern finansiering kan være en væsentlig indkomstkilde for mange konferencearrangører. Finansieringskilderne kan være både offentlige og private. Den eksterne finansiering kan komme fra private fonde, organisationer, foreninger, offentlige instanser, EU og sponsorer (f.eks. private virksomheder).
Samarbejdspartnere kan bidrage til udgifterne og for eksempel dække bestemte (for dem relevante) dele af konferencen. Eller for eksempel kan et flyselskab blive 'Official carrier' og tilbyde rabat på flybilletter mod profilering, f.eks. et reklamebanner på konferencens hjemmeside og en opfordring til at benytte selskabet. Fødevarefirmaer kan levere drikkevarer eller menuer mod at blive nævnt som leverandør. Forlag kan mod et honorar opstille en bogstand (læs mere i afsnit om bogudstilling), hvorfra de kan sælge deres udgivelser. Bemærk, at der også kan indgås fordelagtige aftaler med en relevant mediepartner.
Vær obs på, at en del fonde stiller krav om medfinansiering fra hjeminstitutionen. Det er også muligt at undersøge, om instituttet eller fakultetet vil stille en underskudsgaranti. Overvej derudover, hvad der skal ske i forbindelse med et eventuelt overskud eller underskud.
Eksterne bevillinger oprettes som særskilte aktiviteter i AU’s regnskabssystem. Kontakt din regnskabsmedarbejder for at få hjælp til dette. Der gælder særlige regnskabsregler for forskellige indtægtskilder og -typer. Anmod bevillingsgiveren om at overføre bevillingen – det sker ikke automatisk. Nogle fonde giver kun bidrag til specifikke formål, og derfor skal forskellige udgifter konteres på den rette aktivitet af hensyn til afregning over for bevillingsgiveren.
Sponsorater skal være i overensstemmelse med Aarhus Universitets sponsorpolitik.
Hvis du laver sponsoraftaler med f.eks. en privat virksomhed, er det vigtigt, at dekanen på dit fakultet er orienteret (involveret). Det kan være en god idé at bede sponsorer om at sponsorere f.eks. en middag, en frokost eller en tryksag og nævne dette i programmet, på en PowerPoint eller på konferencens hjemmeside ('Sponsored by …' + logo). Samarbejdet skal formaliseres med en kontrakt underskrevet af begge parter.
Nogle opererer med at tilbyde sponsorer guld-, sølv- og bronzepakker, hvor sponsorerne afhængigt af sponsorbeløb for eksempel får fri adgang til konferencen, får en keynote speaker med, får ret til at udstille, får x antal billetter til middag eller ret til at invitere f.eks. ti deltagere til selve konferencen, til middag eller lignende.
Du kan i flere tilfælde få hjælp til at søge ekstern støtte hos Forskningsstøtteenheden på Aarhus Universitet. VisitAarhus har desuden udarbejdet en Håndbog i fundraising, der både giver gode råd og beskriver arbejdet med at søge fonde – og ditto med at søge om sponsorater hos virksomheder.
Her kan du hente en skabelon til indgåelse af sponsoraftale - læs også guide til hvordan du udfylder sponsoraftalen her. OBS: bemærk, at denne skabelon IKKE må benyttes til aftaler indenfor det kliniske område.
Opstil alle forventede udgifter i detaljer, både til drift og løn. Husk udgifter til ekstra personale (f.eks. løn til studentermedhjælpere, ekstra betjenttimer og rengøring). Kontakt Events og Kommunikationsstøtte for eksempler på budgetter fra tidligere konferencer.
Bemærk, at du kan få fuldt momsfradrag for udgifterne. Dette gælder for forplejningens vedkommende kun, når der er tale om udgifter, der indgår i deltagergebyret på arrangementer. Momsfradrag vil dog kun opnås, hvis fakturaen er udstedt til AU. Hvis der skal opnås fuldt momsfradrag skal det tydeligt fremgå, at udgiften (fx forplejning) indgår i deltagergebyret. Det er vigtigt, at der allerede ved bestilling af forplejning til arrangementer gøres opmærksom på, at der er tale om ”forplejning med deltagerbetaling”. Dette må meget gerne fremgå af fakturaen, da det er med til at sikre, at momsfradraget bliver korrekt.
Er arrangementet gratis eller dækkes forplejningen ikke af deltagerbetalinger, gælder reglerne for repræsentationsmoms. Her skelner du imellem om forplejningen sker i egne lokaler eller ude i byen. Der er fuldt fradrag for moms (25%) i egne lokaler og kun ¼ moms (6,25%) fradrag ude i byen. Ovenstående er vigtigt i forhold til budgetlægningen, da der ellers for fx forplejning kun vil blive fratrukket ¼ moms af udgiften. I dette tilfælde vil ¾ af momsen udgøre en udgift for arrangementet. For mere information, kontakt kreditorhotline@au.dk
Hent oversigtsdokument om moms på specifikke udgifter her (opdateret juni 2019)
Se overblik over regler for moms forskellige typer arrangementer her
Konferencer afholdt i Danmark vil som hovedregel være momspligtige. Momspligten gælder for både danske og udenlandske betalere. Begrundelsen for momspligten er, at en konference sidestilles med videndeling og ikke en undervisningsydelse. Kontakt debitorhotline@au.dk, hvis en konference afholdes i udlandet, da der her er moms-særregler. Deltagergebyret vil dog være momsfritaget, hvis fakturaen er stilet til en institution inden for eget ministerområde (under Uddannelses- og Forskningsministeriet, f.eks. deltagere fra andre danske universiteter) – se http://ufm.dk/minister-og-ministerium/organisation/institutioner-under-ministeriet. Husk derfor altid at tillægge momsen ved beregning af et deltagergebyr.
Forskere/ansatte fra en institution inden for vores eget ministerområde – se link ovenfor (og hvor universitetet betaler deltagergebyret for forskeren/den ansatte) | Skal IKKE betale moms af deltagergebyret |
Andre danske deltagere, f.eks. fra gymnasieverdenen, folkeskoler, kommuner m.v. | Skal betale moms af deltagergebyret |
Deltagere fra erhvervslivet eller private personer, der selv betaler | Skal betale moms af deltagergebyret |
Udenlandske deltagere – uanset om det er forskere eller fra andre erhverv | Skal betale moms af deltagergebyret |
Eksempel:
Dit budget er udarbejdet ekskl. moms ifm. udgifter til f.eks. bus, tryksager, udstyr, lokaleleje osv.
Hvis du budgetterer med deltagere til en konference, skal deltagergebyret ligeledes lægges ind ekskl. moms, MEN ved beregning af deltagergebyret skal du lægge 25 % moms oveni. Hvis du f.eks. budgetterer med et deltagergebyr på 1.000 kr. pr. deltager, sætter du dette tal pr. deltager i dit budget, men du opkræver 1.250 kr. hos deltageren. Betalere inden for eget ministerområde (f.eks. danske universiteter) er dog momsfritaget og skal derfor kun opkræves 1.000 kr.
Yderligere hjælp
Det vil – uanset om det er i forbindelse med budgettering eller andre spørgsmål – altid være en god idé at kontakte din tilknyttede projektøkonom/forretningscontroller: http://medarbejdere.au.dk/administration/oekonomi/oekonomi-paa-fakulteterne/
Hvis der er behov for hjælp/vejledning ved betalbare arrangementer – se på dette link: http://medarbejdere.au.dk/administration/kommunikation/konferencer-og-arrangementer/conference-manager/
Når du udarbejder et budget, skal du fra start tænke alle udgiftsposter med. Måske kender du ikke alle beløb fra starten, men så må du komme med et bud, som du senere reviderer, når du kender et mere præcist beløb.
Er du usikker på antallet af deltagere, kan det være en god idé at udarbejde to scenarier med to forskellige deltagerantal. Det giver overblik over, hvilket beløb du skal kræve i deltagerbetaling i worst case-scenariet med få deltagere. Læg altid et bufferbeløb ind i budgettet ('Diverse') til uforudsete udgifter.
Download skabelon til detaljeret budget i Excel-format for mindre konference
Download skabelon til detaljeret budget i Excel-format for mellemstor konference
Download skabelon til detaljeret budget i Excel-format for større konference
Der er mulighed for at anvende MobilePay i forbindelse med arrangementer på AU. MobilePay kan f.eks. anvendes, hvis der ved et arrangement skal sælges kaffe og kage. Du kan læse mere om regler for brugen af MobilePay her, hvor der også er mulighed for at oprette en MobilePay-løsning til din konference. Har du spørgsmål til brugen eller oprettelsen af MobilePay-løsninger, kan du få hjælp ved at kontakte mobilepay@au.dk eller Bente D. Rasmussen på tlf. 8715 3476.
En person, der ikke er ansat på Aarhus Universitet, men som skal rejse for universitetet, kan ikke selv bestille rejser gennem AU’s rejseleverandør Carlson Wagonlit Travel (CWT).
Alle personer, der rejser for Aarhus Universitet – både ansatte og eksterne personer – skal være bekendt med (og overholde) AU’s rejsepolitik. Rejsepolitikken findes på dansk og engelsk.
Eksterne personers rejser for AU skal bestilles på følgende måde:
Personer, der ikke er ansat på Aarhus Universitet, kan ikke få rejseforskud.
På rejsegruppens hjemmeside/rejseportalen findes der en lang række oplysninger, som kan bruges, når man rejser for Aarhus Universitet – eller har udgifter, der skal refunderes af universitetet.
På AU er det muligt at få oprettet en særlig konferencehjemmeside på au.dk i AU-design med en specifik konference-webadresse. AU's webafdeling er ansvarlig for dette i universitetets hjemmesideredigeringsprogram TYPO3. Læs mere om support for TYPO3. Du kan desuden kontakte den webansvarlige på dit hovedområde for oprettelse og assistance efter aftale. Er du ansat i administrationen og skal bruge en hjemmeside, kontakt da Lone Jørgensen på loj@au.dk. I særlige tilfælde kan Events og Kommunikationsstøtte bistå med udarbejdelsen af websitet (kontakt Anders Frølund på af@au.dk eller Lone Jørgensen på loj@au.dk). Bemærk dog, at du selv skal sørge for den løbende opdatering af websitet.
Når du skal have oprettet en hjemmeside for en konference, kan du enten få et selvstændigt domæne eller få oprettet en underside.
Selvstændigt domæne:
Underside til eksisterende domæne - f.eks. conferences.au.dk eller institutside
Kontakt eventrådgiveren, der hører til dit fakultet, for at få hjælp til at oprette en konferencehjemmeside. Inden henvendelse er det en fordel, at du i forvejen har gjort dig overvejelser om, hvorvidt du vil have selvstændigt domæne eller en underside til eksisterende domæne, besluttet en titel til hjemmesiden (url) og taget stilling til sprog. Husk at beregne tid til oversættelse.
Der kan automatisk indsættes nogle generelle konferencesider på dit nye site, hvis du ønsker det – f.eks. 'About Aarhus', 'About Aarhus University', 'Getting to Aarhus' og 'Practical information', der indeholder generel information om valuta, butiksåbningstider, drikkepenge i Danmark m.v. Se eller hent denne information på www.conferences.au.dk
Det kan være en god service for dine konferencegæster at hjælpe dem til nemt at overskue, hvad de kan bruge tiden på i Aarhus i de timer, hvor de ikke er på konference på AU. Via nedenstående link er det muligt at give dine gæster et hurtigt vue over ting, de kan vælge at se i Aarhus, hvis de har ekstra tid. Du er meget velkommen til at benytte denne 'malerklat' med link på din konferenceside – det er en god service for dine gæster. Se eksempelvis www.conferences.au.dk/re-do, hvor 'malerklatten' er lagt ind.
Hent malerklat til din egen konferenceside her – og læg gerne denne url på 'malerklatten':
https://www.visitaarhusconvention.com/
Husk, at byens slogan 'Danish for progress' ikke længere skal anvendes, men man opfordres fortsat til at bruge byens '… with Aarhus'-statements som f.eks. 'Study with Aarhus'. Læs mere om Aarhus' citybrand her.
Eksempler på konferencehjemmesider:
Du er velkommen til at lade dig inspirere og genbruge de tekster, der indeholder almindelig praktisk information. Ved tvivlspørgsmål, kontakt Lone Jørgensen på loj@au.dk eller 8715 3105.
Nedenfor listes idéer til, hvad din hjemmeside kan indeholde, så du får den rette information ud til dine deltagere samt sikrer god service. Husk dog, at over halvdelen af dine deltagere formentlig tilgår din hjemmeside fra en mobil eller tablet, så opbyg gerne din hjemmeside ud fra devisen 'mobile first'. Det sikrer brugervenligheden og overskueligheden – også når siden ikke tilgås fra en computer.
Det er en fordel, at mange kender til og kan finde din konference. Derfor er det en god idé at lægge din konference i kalenderen på www.conferences.au.dk. Her har vi forsøgt at samle alle konferencer på Aarhus Universitet på et sted.
Hvis du arrangerer en konference eller lignende, kan du få den i kalenderen på conferences.au.dk ved at sende en mail til forsiden@au.dk
Ved henvendelse skal følgende oplysninger fremgå (gerne på engelsk, hvis relevant):
Alle konferencer, der arrangeres af Aarhus Universitet, kan komme i kalenderen. De skal dog være eksternt rettede og åbne for tilmelding.
Overvej design, logomateriale, farver m.v. Brug samme designlinje i alle materialer (også på websitet, så vidt muligt). Opsæt materialerne, og lav et indbydende layout. Lav en produktionsplan med god tid til korrekturlæsning (evt. hos oversætter, hvis der er tale om andet sprog end dansk), og beregn god tid til at indhente og godkende tekstmateriale samt til trykprocessen (produktionsplan skal aftales med det trykkeri, som vælges efter indhentning og sammenligning af tilbud).
Se også AU’s designmanual.
Du kan vælge et trykkeri efter eget valg eller benytte Fællestrykkeriet på AU.
Blandt de trykte materialer kan være (husk dog at tænke bæredygtigt!):
Anden markedsføring kan være:
I forhold til invitationen bør du overveje, om du vil lave en eller flere udsendelser, samt hvornår du vil sende hvad ud. Overvej at kombinere e-mail (såfremt du eller dine samarbejdspartnere ligger inde med e-mailadresserne) og papirudsendelse, hvis det er relevant, og hvis det øger synligheden af konferencen.
Lav udsendelsesliste, og udsend både internt og eksternt til kendte kontakter på personniveau samt til universiteter og øvrige institutioner på fakultets-, institut- og afdelingsniveau. Hav tilmeldingsblanket eller -link (og hjemmeside/landingsside) klar, når invitationen går ud. Tilbyd i eventuel mailinvitation, at enkeltpersoner kan komme på en individuel mailingliste med henblik på senere udsendelser eller modtagelse af nyhedsbrev/mail.
Det er en god idé et sted (f.eks. i tilmeldingen) at bede folk om at angive, om de ønsker at modtage information om lignende konferencer – på den måde får du en kontaktliste med personer, som du kan starte med, næste gang du afholder en lignende konference.
Du kan spørge om muligheder for grafisk assistance på dit institut/fakultet, og ellers er der mulighed for at booke en grafiker fra Events og Kommunikationsstøtte, hvis de har ledig tid. Send en forespørgsel til grafikerne på design@au.dk (timepris er 500 kr.).
Bannerpladser på Aarhus Universitet skal bookes via Outlook.
Læs mere om bannerbookingsystemet
Bemærk, at man selv skal sørge for at producere bannerne, og som regel skal et liftfirma – f.eks. Liftservice – bestilles til ophængning og nedtagning. Husk også at få banner godkendt hos Events og Kommunikationsstøtte, inden du får det trykt.
Overvej desuden brug af sociale medier, hvis det er relevant for konferencen/eventen. Læs mere om de sociale medier på AU her. Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte de ansvarlige for sociale medier på AU på adressen facebook@au.dk.
Skal din konference eller dit arrangement benytte sig af Twitter? Hvis det er tilfældet, er det en fordel at få lavet og markedsført din twitterprofil og dit hashtag fra begyndelsen og evt. også bede dine deltagere registrere deres twitteradresse ved registreringen.
Det er vigtigt fra starten at gøre sig klart, hvem der skal lave arbejdet – og at få afsat tilstrækkelige ressourcer til det. En kongres med 400 deltagere, der skal overnatte tre gange, vil ofte kræve personaleressourcer ud over standardnormeringen. Det skal tænkes ind i budgettet. Det kan også blive nødvendigt at indhente ekstern hjælp fra f.eks. et kongresbureau. Det skal også tænkes ind i budgettet. Overvejer du dette, er det en god idé at kontakte kongresbureauet meget tidligt i processen. Kongresbureauet kan yde kvalificeret sparring – også i den indledende fase.
Hos KongresKompagniet eller lignende professionelle udbydere kan du købe ekstern hjælp til planlægning af konferencer og arrangementer. KongresKompagniet kan kontaktes her:
KongresKompagniet A/S, DOKK1, Hack Kampmanns Plads 2 - niveau 3, 8000 Aarhus C, tlf. 8629 6960
E-mail: kontakt@kongreskompagniet.dk
Endelig er det vigtigt at skelne mellem den faglige og den praktiske planlægning, og det er ofte en god idé at placere disse to funktioner i hver sit forum. Det er en fordel, i takt med at det faglige program lægges, at lave en bemandingsplan, der dækker alle de praktiske opgaver, som følger med under selve afviklingen. Kontakt en eventrådgiver for et eksempel.
Hvis du selv ønsker at stå for håndtering af tilmeldinger og betaling m.v., kan du benytte AU’s arrangementstilmeldingssystem Conference Manager, der kan opsættes til at håndtere tilmeldinger og betaling. Hvis du selv løfter denne opgave, skal du selv håndtere alle opgaver i forbindelse med tilmelding og betaling. Dette bør medtages i vurderingen af ressourcer. Du kan hente yderligere hjælp og information om Conference Manager her.
Se desuden separat afsnit om, hvordan tilmeldingen kan opbygges, længere nede i dette dokument.
Du skal tidligt i processen overveje, om deltagerne selv skal sørge for indkvartering, eller booker og/eller betaler du som arrangør for dem? Overvej også, om du i stedet vil overlade denne del af arbejdet til en PCO (professionel konferencekoordinator). PCO’en har egne aftaler, men booker du selv, skal du være opmærksom på følgende:
Hos VisitAarhus kan du få et godt overblik over de hoteller, der findes i Aarhus.
Har du brug for billig overnatning til nogle af dine gæster (der selv betaler), findes der blandt andre følgende muligheder:
Hvis arrangøren booker og betaler:
Hvis deltageren booker og betaler:
Hvis arrangøren booker, og deltageren betaler:
Fakturering – betaling fra arrangør til hotel:
Hvis du ønsker at opstille telte, bør du kontakte Bygningsservice på tek@au.dk for nærmere aftale og myndighedstilladelser, for eksempel brandmyndigheder. Husk at booke en elektriker i forhold til at få strøm i teltet (opstilling af eltavle). Kontakt Gartnerafdelingen i forhold til placering af teltet og strøm.
Der findes forskellige teltfirmaer. Du bør indhente forskellige tilbud inkl. opsætning. Husk at få pris for evt. gulv og montering samt lys og varme, hvis ønsket. Du kan leje stole og borde samme sted. Eksempel på firmaer: http://www.brink-teltudlejning.dk/ eller www.tommytelt.dk
Husk også at overveje, om teltet skal forsikres som tilkøb til teltlejen.
Bestil eventuelt ekstra rengøring af lokaler, gangarealer og toiletter. Rengøring af toiletter er særligt vigtigt ved aften- og weekendarrangementer, hvor toiletterne har været i brug dagen igennem eller dagen før, og rengøringen endnu ikke har været der. Ekstra rengøring koster ekstra og bestilles via Campus Service på mailadressen TEK@au.dk.
Aarhus Universitet har en række kantiner, som både kan afvikle måltider og bringe mad ud.
Se samlet liste over kantiner her.
Overvej, om tolkning og tolkeudstyr er nødvendigt. Events og Kommunikationsstøtte kan hjælpe med kontakt til henholdsvis tolkeservice og leverandører af tolkebokse og udstyr.
Ønsker du at anvende fotograf eller videomedarbejdere, kan du kontakte chef for Events og Kommunikationsstøtte Anders Frølund via af@au.dk eller 8715 3037. Timeprisen er 450 kr.
Bemærk: Dette gælder ikke streaming, da denne ydelse ikke længere tilbydes af Events og Kommunikationsstøtte. Vi hjælper dog gerne med kontakt til eksterne udbydere, ligesom vi kan hjælpe med vurdering af tilbud på opgaver af denne art.
VIGTIGT: Se også afsnit om GDPR-regler nedenfor ift. fotografering og optagelse.
Når du afholder store konferencer eller arrangementer på campus, har du følgende muligheder ift. parkering for dine gæster:
Bemærk, at parkeringstilladelser udelukkende gælder til parkeringsarealer omfattet af Aarhus Universitets medarbejderparkering, der er markeret med sorte skilte fra ParkZone. I Nobelparken (Jens Chr. Skous Vej) gælder tilladelsen til de parkeringsområder, der tilhører Aarhus Universitet og er markeret med sorte ParkZone-skilte med grøn eller hvid ramme.
Tilladelsen gælder ikke til parkeringsbåse på offentlige veje i Universitetsparken, hvor vilkår for parkering fremgår af skiltning, samt parkeringsarealerne ved Science Museerne og Naturhistorisk Museum.
Der findes yderligere information om medarbejderparkering – herunder de omfattede pladser – på http://medarbejdere.au.dk/administration/bygninger/medarbejderparkering. Husk at formidle relevant information til dine gæster. Gæsterne bedes generelt være opmærksomme på skiltning ved områder og indfaldsveje.
Benyt AU’s arrangementstilmeldingssystem Conference Manager til at håndtere alle deltagerinformationer, eller tag alternativt, hvis dit budget tillader det, kontakt til en PCO. Brug Conference Manager til at informere dine deltagere om hoteller, link til website eller trykt læsestof (f.eks. brochure med mere om konferencen og keynote speakers, papers og lignende), evt. spisebilletter, kort over konferenceområdet, foreløbig deltagerliste, opdateret program m.v.
Hold løbende øje med antallet af tilmeldinger – det kan være afgørende for dit budget. Husk at sende navnelister til hoteller og andre indkvarteringssteder. Du kan hente yderligere hjælp og information om Conference Manager her.
Din tilmeldingsblanket bør indeholde:
Her kan du se et pdf-eksempel på en tilmeldingsblanket fra en konference på AU.
I forbindelse med persondataforordningen, der trådte i kraft 25. maj 2018, er der nogle opmærksomhedspunkter, man som konferencearrangør især bør have for øje.
Offentliggørelse på deltagerliste
Hvis du ønsker at offentliggøre en deltagerliste, skal du altid indhente et samtykke fra dine deltagere. Det skal ligeledes være muligt for deltagerne at kunne sige nej til at komme på deltagerlisten – men stadig deltage i konferencen. Dette kan administreres i universitetets arrangementstilmeldingssystem Conference Manager.
Spørg efter samtykke til fremtidig kommunikation og invitationer
Din tilmeldingsblanket bør indeholde et punkt, der minder om: ”Må vi kontakte dig om lignende arrangementer i fremtiden?” Dermed indhenter du et samtykke, der sikrer, at du kan invitere dine deltagere til næste års arrangement eller et lignende fagligt arrangement i fremtiden.
Behandlingen af data
Det er ligeledes vigtigt, at du tænker over den måde, du behandler den data, du får ind på dine deltagere og andre i og omkring konferencen.
Du må opbevare data, så længe det har relevans i forbindelse med årsagen til, at deltagerne har indtastet information. Hvis deltagerne indtaster information, må du altså opbevare deres data, indtil arrangementet er overstået. Har du brug for at opbevare informationen på deltagerne, efter arrangementet er overstået, skal du journalisere det i Workzone. Hvis du modtager timesedler fra studentermedhjælpere, der har hjulpet, vil deres CPR-nummer typisk stå på sedlen. Scan derfor sedlen ind, så snart du er færdig med den, og journalisér den i Workzone.
Du kan ligeledes anvende universitetets arrangementstilmeldingssystem Conference Manager. Her indtaster deltagerne deres informationer, og du kan herefter sikkert opbevare deres data i systemet i op til 2 år, efter arrangementet er overstået.
Du skal være opmærksom på, hvem der kan få adgang til deltagernes data og information. Du skal derfor tænke over, hvem du sender eksempelvis deltagerlister til; det er dit ansvar at sikre dig, at de ikke bruger informationen til andet, end det oprindelig var tiltænkt.
Du skal i særdeleshed være opmærksom på ovenstående, hvis det drejer sig om følsomme personoplysninger såsom religiøse tilhørsforhold, helbredsoplysninger og lignende. Du kan finde definitioner på særligt følsomme personoplysninger her: http://www.au.dk/informationssikkerhed/databeskyttelse/generel-information/fortroligeinformationer
Conference Manager kan anvendes til at give sikker adgang til eksterne samarbejdspartnere, der har behov for at tilgå den indtastede information. På den måde kommer man udenom at sende personoplysninger til hinanden over e-mail.
GDPR, fotografering og videooptagelse
Grundet GDPR-reglerne skal det informeres til deltagerne, hvis der er en fotograf (eller videofotograf) til stede ved dit arrangement. Derfor skal du i invitationen, bekræftelsen, på en powerpoint eller i en eventuelt informationsmail inden arrangementet indsætte nedenstående formulering, hvis der er fotografer til stede ved arrangementet.
DK: ”Der vil ved arrangementet være en fotograf til stede. På grund af GDPR-reglerne skal vi oplyse, at billederne kun vil blive brugt i AU-sammenhæng og som PR for arrangementet. Kontakt fotografen på dagen, hvis du ikke ønsker at blive fotograferet.”
UK: ”A photographer will be present at the event. To comply with the GDPR, we must inform you that the photos will only be used in AU-related contexts and as PR for the event. Contact the photographer on the day of the event if you do not wish to be photographed.”
Når du holder en konference med eksterne deltagere, kan du gratis bestille navneskilte eller bordnavneskilte med AU- eller BSS-logo. Dette gøres vha. denne bestillingsseddel og kan forventes leveret 14 dage efter, du har sendt bestillingen afsted til kommunikation@au.dk.
Du kan her finde skabeloner til navneskilte og bordnavneskilte samt vejledninger til at flette deltagernavne ind på navneskilte.
Der anvendes ofte bordnavneskilte til speakers og paneldeltagere. Opstil disse, inden I går i gang.
Placér eventuelt 'Reserveret'-skilte eller navneskilte på de forreste rækker til særligt inviterede eller til speaker, der skal på scenen i løbet af dagen. Hvis I skal være i et stort auditorie, kan det være en god idé at lave et PowerPoint-slide med navne på folk i panelet eller på scenen, da navneskiltene ikke kan ses på lang afstand. Det er en god idé også at reservere pladser til pressen, hvis den er inviteret. Du kan hente en skabelon til 'Reserveret'-bordnavneskilt her.
Kontakt relevante forlag, og foreslå en bogstand/bogudstilling – for eksempel Aarhus Universitetsforlag. Aftal en pris (forlaget betaler eventuelt for at have en stand på din konference). Hvor skal standen placeres og i hvilket tidsrum? Hvor mange borde skal der bruges? Hvem er kontaktperson(er), og hvem betjener standen? Sendes bøgerne i forvejen? Hvem tager imod dem? Hvilke betalingskort/andet kan benyttes? Skal deltagerne have information om bogstanden på forhånd?
VisitAarhus har forskelligt materiale (turistinformationer, kort m.v.), som kan rekvireres til eksterne/udenlandske deltagere. Det kan puttes i registreringskonvolutten eller lægges frem til fri afbenyttelse. VisitAarhus har også en budcykel, som kan stå (betjent med VisitAarhus-medarbejder eller ikke) på selve konferencen. Kontakt VisitAarhus om dette, hvis det er relevant.
Receptionen/infostanden bemandes med f.eks. studentermedhjælpere. Der bør være mindst to til stede, så den ene kan forlade standen, hvis det bliver nødvendigt. Studentermedhjælperne bør briefes grundigt om arrangementets karakter, så de er rustet til at svare på spørgsmål fra deltagerne/gæsterne.
Studenterne kan også klare garderobebemanding, hvis garderoben opstilles i umiddelbar forlængelse af receptionsområdet. De kan ligeledes være behjælpelige med registrering af deltagere i spidsbelastede perioder.
Receptionen/infostanden bør indeholde:
Åbn så vidt muligt for registrering nogle timer før konferencestart for at undgå for lang kø. Ved større konferencer bør man have flere steder, hvor deltagerne kan blive registreret. Det kan være en idé at lægge alle navneskilte frem på et bord, bede folk selv finde deres navneskilt og derefter gå hen til registreringsbordet, medmindre navneskiltet er i en konvolut med andre materialer med navn på.
Se her for vejledning og skabeloner til fletning af deltagernavne ind på navneskilte.
Aarhus Universitet har medio 2018 indkøbt 60 nye postervægge, som kan udlånes til alle enheder på Aarhus Universitet. Læs om detaljerne, betingelser for udlån og praktikken omkring det.
Postervægge udvalgte steder på AU
I det nordøstlige hjørne af Campus Aarhus findes 10 specielle vægge på hjul, som dog oftest bruges til afskærmning og lignende (ved Aulaen på Ndr. Ringgade: kontakt ejendomsservicetekniker Claus Pedersen på cp@au.dk). På Fuglesangs Allé findes der også 38 vægge, som kan lånes – dog kun til arrangementer på Fuglesangs Allé. Kontakt logistikkoordinator Svend Søborg på ss@au.dk.
Det er meget vigtigt i samarbejde med betjente/brandmyndigheder at få afklaret, hvor postervægge må opstilles. Søauditorierne råder dog over et antal brandhæmmende postervægge (13 stk.), som må opstilles i foyerområdet i henhold til brandtegning (størrelsen på disse er 120 x 120 cm, og de er meget tunge og svært håndterlige). Husk at opgive poster-størrelse til deltagerne (f.eks. 75x120 eller 84x119, som er A0), men beslut selv formatet.
Nogle postervægge kræver elefantsnot eller 'powerstrips' til ophængning – andre er 'bare opslagstavler', så du kan f.eks. benytte almindelige tegnestifter til opsætning af posters, hvis de laves på almindeligt papir. Tjek, der hvor du skal afholde dit arrangement.
Hvis der laves foam boards (0,5 eller 1,0 mm), kan du i stedet benytte staffelier. Events og Kommunikationsstøtte har 21 stk. transportable staffelier, som kan lånes ved at kontakte kommunikation@au.dk.
Hos Events og Kommunikationsstøtte tilbyder vi følgende gratis konferencevarer i AU-design, såfremt der er eksterne deltagere ved dit arrangement (læs mere her):
Du kan læse mere om dette her.
Desuden kan du gratis låne følgende konferencematerialer i AU-design:
Bemærk, at du som låner selv er ansvarlig for afhentning og tilbagelevering af de lånte materialer. Tidspunkt for afhentning og tilbagelevering af materialerne aftales med Events og Kommunikationsstøtte. I forbindelse med udlån gør vi opmærksom på, at tingene skal tilbageleveres i samme stand, som man ønsker at modtage dem. Det vil for eksempel sige uden sprittusch på fronten af et skilt, uden løse eller manglende skruer og helst med tomme displays. For de høje skilteholdere gælder, at de skal vendes i lodret position ved tilbagelevering.
Skal du bruge yderligere merchandise (for eksempel gaver til oplægsholdere, AU-vandflasker eller T-shirts til hjælpere), skal du gå til AU's webshop. For andre forespørgsler kan du kontakte Lone Jørgensen på loj@au.dk
Hvis du skal købe mere end 50 stk. vandflasker til dine konferencedeltagere, kan du med fordel købe dem via Events og Kommunikationsstøtte. Kontakt kommunikation@au.dk
Hermed forslag til, hvad du kan lægge frem på din buffet med konferencevarer:
Vær opmærksom på, at varerne skal bestilles i god tid og senest 14 dage inden, de skal bruges. Husk, at de varer, du har tilovers, gerne må returneres til Events og Kommunikationsstøtte.
Læs med om beredskab på AU her: http://medarbejdere.au.dk/administration/bygninger/beredskab/
Ved du, hvor nærmeste hjertestarter findes på AU? Det kan være nyttigt at orientere sig om dette, inden man er vært ved et stort arrangement med mange gæster. Læs om AU's 60 hjertestartere, og find nærmeste hjertestarter.
Husk altid, at det også er en god idé at medbringe en førstehjælpskasse til dit arrangement.
Forbered evalueringen på forhånd. Overvej indhold, form og de elektroniske muligheder. Vær opmærksom på indholdsmæssige krav fra bevillingsgiverne. Hvornår udleveres og afvikles evalueringen? Ryk for ikke-afleverede/ikke-besvarede skemaer.
Bearbejd de besvarede spørgeskemaer, og inddrag resultaterne i den faglige rapport. Udarbejd en faglig rapport til økonomiske bidragsydere. Oplys om resultaterne og det videre arbejde.
I AU's eget tilmeldingssystem Conference Manager findes et spørgeskemamodul, som kan anvendes ifm. evaluering af konferencer og events, hvis man har anvendt Conference Manager ifm. tilmeldingen. Vejledning findes her
En anden mulighed er værktøjet 'SurveyXact', som er let og intuitivt at anvende. Værktøjet er stillet til rådighed af AU, og info findes her: https://medarbejdere.au.dk/administration/it/ithovedomraader/it-bss/programmer/surveyxact
Næste års konference (styregruppen)
Eksterne konferencefaciliteter: