Tilrettelæggelse af eksamen

Tilrettelæggelse af eksamen reguleres af eksamensbekendtgørelser, karakterbekendtgørelsen og øvrige regler fastsat af AU.

Studiesystemer sekretariatsbetjener UVA/EKA-båndet, der er etableret for at sikre samarbejde, koordinering og fælles praksis på tværs af fakulteter og fællesservice vedrørende følgende studieadministrative processer:

• Planlægning og afvikling af undervisning
  • Planlægning og afvikling af eksamen
  • Udstedelse af bevis.

Eksamenstilsynet i Studiesystemer sikrer alle praktiske aspekter for afholdelse af stedprøver, f.eks. booking af lokaler og tildeling af eksamensvagter, i samarbejde med de administrative centre på fakulteterne.

Der findes flere systemer på AU til gennemførsel af digitale eksaminer. Der er dog et udviklingsprojektet i gang med det formål, at skabe en fælles digital eksamensplatform – dette projekt er forankret i Studiesystemer, der også har ansvaret for drift og support af systemet.

Studiesystemer har også ansvar for drift, videreudvikling og support af det fælles it-værkstøj, AU-bevisløsningen, der sikrer en systemmæssig udstedelse af eksamensbeviser til dimittender efter afsluttet uddannelse. Der arbejdes på en national bevisløsning i STADS-regi, hvor medarbejdere fra Studiesystemer indgår i udviklingsarbejdet.

I forbindelse med udstedelse af eksamensbevis sikrer Uddannelsesudvikling og -kvalitet og fakulteternes administrative centre, at et bevis følges af et Diploma Supplement, der overholder reglerne for et sådant og seneste version af standardbeskrivelsen af Higher Education in Denmark. Uddannelsesudvikling og -kvalitet sikrer ligeledes, at AU udsteder beviser efter gældende love og bekendtgørelser.

Praksis for indholdsmæssig kvalitetssikring af de enkelte eksamensbeviser er fastlagt i de administrative centre.

Uddannelsesjura indgår i løbende sparring med fakulteterne omkring udvikling af prøveformer på AU, og varetager herudover vedligeholdelse af AU´s regler om prøver.

Den fælles sagsbehandling af sager vedrørende eksamenssnyd varetages af Uddannelsesjura, som også vedligeholder snyd.au.dk, der samler informationsmateriale, processer m.v.