Udvikling af nye uddannelser

Uddannelsesudvikling og -kvalitet koordinerer de årlige frister for AU’s interne procesplan for indsendelse af forhåndsansøgninger til Udvalget for Uddannelse og til Universitetsledelsen. Der er udarbejdet en intern AU skabelon for forhåndsansøgninger til nye uddannelser. Denne indeholder blandt andet overvejelser om relevans, kompetenceprofil samt strategiske overvejelser i forhold til AU’s uddannelsesportefølje. Skabelonen vedligeholdes af Uddannelsesudvikling og -kvalitet, og teamet fungerer som sparringspartner for fakulteterne og ledelsen undervejs i processen.

Under forudsætning af intern godkendelse koordinerer Uddannelsesudvikling og -kvalitet den videre kontakt mellem AU og RUVU/Danmarks Akkrediteringsinstitution i forbindelse med ansøgningsprocessen.

Godkendte uddannelser oprettes i AU’s studieadministrative systemer af Studiesystemer og de tildelte koder videreformidles til Optagelse, Analyse og Indberetning samt administrationscentret på det udbydende fakultet med henblik på den fremadrettede drift.

Oprettelse af nye uddannelser videreformidles desuden til Vejledning og Studieinformation, der i samarbejde med det udbydende fakultet inddrager uddannelserne i processerne omkring rekruttering og studiestart.

Se endvidere afsnittet om nye uddannelser på kvalitetsportalen for nærmere beskrivelser, regelgrundlag m.v.