Aftagerrelationer

Samarbejdet med omverden er en central del af kvalitetsarbejdet på AU.  Størstedelen af samarbejdet med aftagere og dimittender finder dog sted lokalt på fakulteterne med henblik på at sikre en tæt kobling mellem de faglige miljøer og relevante eksterne interessenter.

Arbejdet med aftagerpaneler er beskrevet i Universitetsloven (2007). Aftagerpanelerne består af repræsentanter for uddannelsernes aftagere. Panelerne rådgiver om samfundsmæssige behov og tendenser ved udvikling af nye uddannelser og akkreditering af disse, samt ved udvikling af nye studieordninger og i forbindelse med turnusakkrediteringer. Dette arbejde omfatter løbende dialog mellem AU og aftagerne om arbejdsmarkedets behov. Derudover skaber aftagerpanelerne kontakt til arbejdsmarkedet (praktik- og projektordninger, mentoring og karrierevejledning) samt bidrager generelt til at videreudvikle samarbejdet med arbejdsmarkedet om uddannelserne.

Aftagerpanelerne er forankret på fakultetsniveau efter rektors godkendelse af panelsammensætning.

Se de 4 fakulteters beskrivelse af deres aftagerpaneler og arbejdet i disse ved at følge nedenstående links:

Uddannelsesudvikling og -kvalitet sekretariatsbetjener AU’s tværgående styregruppe vedrørende det løbende samarbejde med gymnasiesektoren. Samarbejdet omfatter dels udvikling og tilpasning af målrettede efter- og videreuddannelsesaktiviteter til gymnasiesektoren samt drøftelse af sektorens udvikling og forventninger til dimittender fra AU.