Beskæftigelsesundersøgelse

Fremadrettet:

AU har fra og med 2018 valgt at indgå  i Uddannelses- og forskningsministeriets omfattende spørgeskemaundersøgelse, der foretages hvert 2. år på alle videregående uddannelsesinstitutioner. Spørgeskemaundersøgelsen udsendes til både studerende (studenterundersøgelse) og til dimittender (dimittendundersøgelse).

Næste gang undersøgelsen iværksættes er i 2020 og igen i 2021, hvorefter undersøgelsen foretages hvert 2. år.

Frem til 2017:

AU gennemfører en beskæftigelsesundersøgelse blandt dimittender fra professionsbachelor-, kandidat-, master-, diplom- og ph.d. uddannelser. Udover spørgsmål til dimittendernes beskæftigelsessituation omfatter undersøgelsen også spørgsmål om, i hvilken grad dimittenden har tilegnet sig en række forskellige kompetencer igennem uddannelsen, samt i hvilken grad vedkommende har haft brug for dem efterfølgende. Undersøgelsen har således indbygget en solid tilbagemeldingsmekanisme fra dimittenderne til brug for sikring af både relevans og kvalitet af uddannelsen. Se her for resultaterne af de seneste års undersøgelser.

Dansk Center for Forskningsanalyse står for gennemførsel af undersøgelsen, mens Uddannelsesudvikling og -kvalitet koordinerer arbejdet omkring gennemførsel af undersøgelsen. Det indebærer blandt andet at indsamle deltagerlister fra Analyse og Indberetning samt Ph.D-planner og koordinere opdatering af spørgsmål til undersøgelsen. Der udarbejdes en samlet rapport på universitetsniveau for hver af de største dimittendgrupper. Derudover videreformilder Uddannelsesudvikling og -kvalitet rådata til fakulteterne med henblik på udarbejdelse af uddannelsesspecifikke analyser.

Se desuden kvalitetsportalen for yderligere information.